IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Железопътните проекти изместват шосейните до 2020 година?

Кабинетът "Орешарски" преобърна приоритетите за развитието на транспортната инфраструктура в контекста на европейските нагласи за жп транспорта като по-достъпен

08:41 | 19.07.13 г. 23
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Със смяната на всяко правителство често, а понякога и доста рязко, освен политическия климат се променят и управленческите приоритети. През годините сме били свидетели на резки промени по отношение на политиката, водена в областта на енергетиката, социалните мерки, отбраната, финансите.

Стрaтегията за развитието на транспорта и инфраструктурата в България също не бе подмината и през годините претърпя промени. Почти от първия ден от встъпването си в длъжност кабинетът „Орешарски“ загатна, че ще фокусира вниманието си повече върху железопътните проекти, които ще изместят шосейните.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов заяви за това намерение по време на събитие, на което бяха представени приоритетите пред ресорното министерство. "През следващия програмен период 2014-2020 г. изместваме тежестта от шосейната към железопътната инфраструктура и интермодалните терминали", каза тогава той.

Ако погледнем ретроспективно назад плановете на правителството на Борисов пък бяха да бъдат построени седем магистрали и седем скоростни пътя до 2020 г. Освен тях кабинетът залагаше много и на тунела под Шипка.  Правителството на ГЕРБ залагаше и на две “великолепни пътни седморки” по времето, когато министър на регионалното развитие беше Росен Плевнелиев (когато постът му бе поет от Лиляна Павлова, тя сведе двете седморки до една, поради липса на достатъчно средства).

Очевидно новите управляващи обръщат приоритетите в транспортната инфраструктура в нова посока. Въпреки, че кабинетът обеща да не замразява изцяло проектите за строеж на магистрали, засега правителството е дало ясни индикации за работа единствено по посока развитието и рехабилитирането на железницата и нейните транспортни връзки.

Вярно е, че именно Европейският съюз обяви за приоритетно развитието на жп транспорта, защото е по-евтин и екологичен. Европейските експерти в тази сфера често се обединяват около тезата, че железопътните превози трябва да бъдат водещи и за следващия програмен период приоритетни проекти ще бъдат именно в тази област.

Но до колко би било правилно да се оставят настрана шосейни проекти в страна като България,  в която първата изцяло завършена магистрала бе открита едва преди дни?

Въпреки че вече можем да се гордеем с нея, останалите шосейни трасета не са рехабилитирани основно от години, вторичната инфраструктура на места е недовършена и между нея и първокласните пътища липсват връзки.
Транспортната задача трудно може да бъде решена в случая. Как да бъде развиван транспортът и как да прогресира в дадено направление, ако всички останали куцат?

Нито едно правителство досега не успя да въведе „златната среда“ по отношение на транспорта, която да поставя приоритети по различните му пера, без да накланя драстично на някое конкретно от тях.

Ако през периода 2009-2013 г. водещи бяха магистралните проекти, железопътните бяха почти напълно спрени. Голяма част от шосейните строежи все още са на етап „предпланиране“, „анализ“, „подготовка“ и тн.
Ако сега работата по тях бъде забавена или спряна това би означавал труд хвърлен на вятъра от предишното правителство за сметка на идеите на новото.

Пренасочване на средствата

Преди седмица министър Данаил Папазов посочи, че правителството планира модернизация на жп участъците Видин – Медковец, София – Септември, София – Драгоман, София – Перник – Радомир, както и развитието на жп възлите София, Пловдив и Бургас. С цел тези проекти да бъдат реализирани през следващия програмен период 2014-2020 г. кабинетът съобщи, че се нуждае от близо 48 млн. евро за подготовката им.

Кабинетът направи опит да реши частично проблема с недостигащите пари, като с решение на Министерски съвет прехвърли близо 20 млн. евро от предвидени за изграждането на пътища проекти към подготовка на жп проекти.

Средствата са част от неангажирания ресурс по приоритетна ос 2 (за пътна инфраструктура) на оперативна програма "Транспорт". Те бяха пренасочени към ос 1 на програмата, по която се подготвят и финансират железопътни проекти. Пренасочените средства за тази цел ще бъдат усвоени от Национална компания "Железопътна инфраструктура", която е бенефициент по програма "Транспорт".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

13
rate up comment 21 rate down comment 3
Ironhorse
преди 11 години
И трябва да добавиш, че при Борисов, Божков изпадна във финансов колапс и прехвърли всичко на офшорки. Продаде частта от компаниите си, които участват в консорциума строящ Марица, СЛЕД като прибра парите.На другите от консорциума, все отбор юнаци, ама не баш като Божков сега са им блокирали имущество за 67 млн. лева, Толкова е платила държавата, а не е построено.И понеже Божков е зле, Орешарски ще намали данъка върху хазарта от 15 % на 5 %, защото бил много висок и изгони всяка конкуренция от България !Айде честито на червените кхмери !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 9 rate down comment 1
alexx
преди 11 години
Глупости. Има си търгове. Българска фирма - Трейс, спечели 3 жп-лота към Бургас.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 12
alexx
преди 11 години
Черепа спечели лот 4 на Тракия и лот 2 на Марица, общо към 90 км магистрали при Тиквоний. Така че е малко смешно гербаджии да разправят за Черепа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 2
SSIW
преди 11 години
Ще съм мн. любопитен, какво става със заетостта, която осигурява автомобило- производството, ако верно ЕС смята да качи европейците на влакове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 23 rate down comment 0
nikolait
преди 11 години
естествено пак към посока СОФИЯ-ПЛОВДИВ-БУРГАС. Северна България плаща за инфрастурктурния кеф на София и Южна България! ОСТАВКА!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 26 rate down comment 5
Ironhorse
преди 11 години
Васил Божков си прибира дадените пари на БСП/ДПС/Атака за изборите.При магистралите има конкуренция, но за ЖП строителство конкуренция няма, защото Божков купи целия холдинг.Моля да направите справка за сегашното фин. състояние на Кьоне и след една година, ако се задържат на власт мафията от БСП/ДПС/Атака
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 24 rate down comment 2
kranc_mk
преди 11 години
Аз като строител участвъл във всички големи инфраструктурни проекти до преди новото правителство, а и сега мога да ти кажа защо го правят.И при двата вида строителство се има комисионни /краде/, но в пътищата вече има подготвени специалисти, а в ЖП няма вече. Имах честа да работя с един от малкото живи специалисти, а той е на 60. И тук е разковничето. При проект от 2млрд евро БГ фирми ще го построят за 1млрд евро /*** СМЕ/, а чужденците ще го направят за 2,2млрд евро с български подизпълнител за 0,8млрд евро. ВСИЧКО ОСТАНАЛО ОТИВА ПО ЕТАЖИТЕ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 14 rate down comment 21
rebel8
преди 11 години
едно голямо браво на правителството ако наистина оправят жп-транспорта. железниците ни са като в дивия запад, само че по-мръсни и грозни и е абсолютно недопустимо в 21 век разстояние от 30 км да се взима за 1 час с влак.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 28 rate down comment 3
IQ96
преди 11 години
Има една разлика: при магистралите може да се краде от строителството, а при жп структурата- от същото, но и от влаковете (локомотиви и вагони), които неминуемо ще трябва да се доставят. Спомнете си доставката на бракувани вагони като за обновени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 16 rate down comment 6
to66e
преди 11 години
Това за мен е напълно погрешна политика на правителството. Какво ще се транспортира по тези релси? Къде е индустрията? Няма го вече и Кремиковци! Вместо да се изгради изцяло магистрала Хемус и софиянци да избират между южното и северно черноморие, ние ще ги караме да пътуват с експрес "Чайка" . Вместо да се прокопае тунела под Шипка и турските ТИРове да минават по този скоростен път до Русе ние ще правим ЖП отсечката Видин - Медковец. Къде по дяволите е Медковец? Какво има там?Ами нали трябват и нови мутриси. Вместо да се изграждат бензиностанции по магистралите и да се печели от акциз ние ще даваме пари за ЖП инфраструктура, която не ни е изобщо спешна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още