Със смяната на всяко правителство често, а понякога и доста рязко, освен политическия климат се променят и управленческите приоритети. През годините сме били свидетели на резки промени по отношение на политиката, водена в областта на енергетиката, социалните мерки, отбраната, финансите.
Стрaтегията за развитието на транспорта и инфраструктурата в България също не бе подмината и през годините претърпя промени. Почти от първия ден от встъпването си в длъжност кабинетът „Орешарски“ загатна, че ще фокусира вниманието си повече върху железопътните проекти, които ще изместят шосейните.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов заяви за това намерение по време на събитие, на което бяха представени приоритетите пред ресорното министерство. "През следващия програмен период 2014-2020 г. изместваме тежестта от шосейната към железопътната инфраструктура и интермодалните терминали", каза тогава той.
Ако погледнем ретроспективно назад плановете на правителството на Борисов пък бяха да бъдат построени седем магистрали и седем скоростни пътя до 2020 г. Освен тях кабинетът залагаше много и на тунела под Шипка. Правителството на ГЕРБ залагаше и на две “великолепни пътни седморки” по времето, когато министър на регионалното развитие беше Росен Плевнелиев (когато постът му бе поет от Лиляна Павлова, тя сведе двете седморки до една, поради липса на достатъчно средства).
Очевидно новите управляващи обръщат приоритетите в транспортната инфраструктура в нова посока. Въпреки, че кабинетът обеща да не замразява изцяло проектите за строеж на магистрали, засега правителството е дало ясни индикации за работа единствено по посока развитието и рехабилитирането на железницата и нейните транспортни връзки.
Вярно е, че именно Европейският съюз обяви за приоритетно развитието на жп транспорта, защото е по-евтин и екологичен. Европейските експерти в тази сфера често се обединяват около тезата, че железопътните превози трябва да бъдат водещи и за следващия програмен период приоритетни проекти ще бъдат именно в тази област.
Но до колко би било правилно да се оставят настрана шосейни проекти в страна като България, в която първата изцяло завършена магистрала бе открита едва преди дни?
Въпреки че вече можем да се гордеем с нея, останалите шосейни трасета не са рехабилитирани основно от години, вторичната инфраструктура на места е недовършена и между нея и първокласните пътища липсват връзки.
Транспортната задача трудно може да бъде решена в случая. Как да бъде развиван транспортът и как да прогресира в дадено направление, ако всички останали куцат?
Нито едно правителство досега не успя да въведе „златната среда“ по отношение на транспорта, която да поставя приоритети по различните му пера, без да накланя драстично на някое конкретно от тях.
Ако през периода 2009-2013 г. водещи бяха магистралните проекти, железопътните бяха почти напълно спрени. Голяма част от шосейните строежи все още са на етап „предпланиране“, „анализ“, „подготовка“ и тн.
Ако сега работата по тях бъде забавена или спряна това би означавал труд хвърлен на вятъра от предишното правителство за сметка на идеите на новото.
Пренасочване на средствата
Преди седмица министър Данаил Папазов посочи, че правителството планира модернизация на жп участъците Видин – Медковец, София – Септември, София – Драгоман, София – Перник – Радомир, както и развитието на жп възлите София, Пловдив и Бургас. С цел тези проекти да бъдат реализирани през следващия програмен период 2014-2020 г. кабинетът съобщи, че се нуждае от близо 48 млн. евро за подготовката им.
Кабинетът направи опит да реши частично проблема с недостигащите пари, като с решение на Министерски съвет прехвърли близо 20 млн. евро от предвидени за изграждането на пътища проекти към подготовка на жп проекти.
Средствата са част от неангажирания ресурс по приоритетна ос 2 (за пътна инфраструктура) на оперативна програма "Транспорт". Те бяха пренасочени към ос 1 на програмата, по която се подготвят и финансират железопътни проекти. Пренасочените средства за тази цел ще бъдат усвоени от Национална компания "Железопътна инфраструктура", която е бенефициент по програма "Транспорт".
преди 11 години Нали тезата ти беше как чуждите компании печелят поръчки, а българските им бачкали като подизпълнители?! Сега Трейс били лоши.И айде преди да ме пращаш да хапвам райграс (що за глупав евфемизъм) да се научиш да пишеш поне малко грамотно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Пак повечето проекти са в Южна България. След като обещаха че в следващия програмен период ще се обърне внимание на Северна Бг - пак виждаме проекти в Южна? Какво, Русе, Горна Оряховица, Варна нямат ли нужда от модернизация? Северна Бг да се присъедини към Румъния ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Жп инфраструктурата в БГ се нуждае отчаяно от модернизация и ако това правителство я направи ще е много добре. Европейците не са *** и знаят какво правят, когато строят железници, ние можем само да се учим от тях. Една комбинация от развит жп транспорт, задвижван от евтина ядрена енергия е добра идея. А да се краде е най-българската черта, така че без това няма да се случи никои проект. Важното е да има бързи, модерни влакове, както има магистрала вече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ех Аlexxx. Някога работил ли си на обект??? Много добре знам как ТРЕЙС си спечелиха жп участака ;) знам и човека който им помогна това да се случи. Нали все пак за 2 път се игра тази поръка за да я дадат на тях, и кво като я дадоха Линията трябваше да е готова сега тази година, но ще удължат срока с 1 година поне. Знам го защото работя и с 3 офицялни строителя на тази линия ;) :* ходи да хапнеш малко райграс някъде. В БЪЛГАРИЯ трябва да се промени мисленето и да се консулидираме, а не да правим глупости. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години ... терминали. Не съм съгласен, че България няма добра ЖП мрежа, напротив - за страна с това население и тази индустрия, мрежата е много добра и ако се подобри качеството отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Мутриси? Държавата да изграждала бензиностанции по магистралите? Да се печели от акциз?Съжалявам, но това е връх на неадекватните мнения! Цялостната инфраструктурна политика на ЕС за следващия период е насочена предимно към ЖП транспорта и ще трябва да се съобразим с това. Магистралните проекти вървят към приключване, а работата по Хемус едва ли ще се пренебрегне, въпреки че имам съмнения доколко би получила европейско финансиране. Положението ни е изключително благоприятно и точно ЖП транспортът е един от начините да се възползваме от него. Видин- Медковец е част от планираният за ново изграждане участък на европейски коридори 4-9, а след завършването на ЖП връзката през Босфора, ще е част и от трасето към Азия. Товарните ЖП превози са значително по- евтини и сигурни, а добрата инфраструктура ще разтовари пътищата от "ТИР"-овете, което ще подобри качеството и сигурността и на автомобилния транспорт. Ако има и грам визия, то би трябвало да се работи и за изграждане на работещи Ро-Ла.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Абе *** и крадливи комунисти - това е!Как ще накарат човек да се качи на влак, като с кола е по-удобно и бързо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Явно от железопътния се краде по-лесно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години В тръжната документация няма достатъчно гаранции за финансовото здраве за кандидатите и санкции за неизпълнение, включително разваляне на договора. Лот 4 на Тракия беше с огромно закъснение, но дебелата министърка си мълчеше и не предприе нищо. Напротив, подписаха анекси с Черепа за удължаване на срока поради форс мажор. А форс мажорът бил студената зима! Смях. При лот 2 на Марица закъсненията са още по-драстични, но и там пълен пас от министърката. Ей, това сте гербаджиите - нагли и лъжливи.Колкото до закона за хазарта, измененията в него, които ограничиха онлайн къщите, бяха приети от Тиквоний. Нагли, нагли, нагли. По-нагли сте от Олигахрски и крадлив Дедо, взети заедно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар