В момента „Лукойл България“ продава бензина А95 Н на своите бензиностанции в България на загуба. Това стана ясно от презентацията на зам.-генералния директор на компанията Сергей Гиндич, представена днес пред парламентарната комисия по икономика и енергетика. За изслушване по въпросите за разходите им при производството и дистрибуцията на горива бяха поканени производители и търговци на горива, но само част от тях се отзоваха на поканата, не присъстваха и представители на ръководството на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Според изнесените данни от ръководството на „Лукойл България“ при формирането на крайните цени делът на акцизи и ДДС е 47%, а на петрола – 42%. Като се имат предвид и останалите разходи, в крайна сметка към момента компанията губи при продажбата на най-разпространения бензин по 12 ст./л, т.е. е на „минус“ с 4,8%.
При продажбата на дизела към момента „Лукойл България“ печели по 1 ст./л, т.е. е на „плюс“ с 0,4%. При дизела делът на акциза и ДДС формира 41% от общата цена на дребно, а разходите за петрол – 40%.
Сергей Гиндич отбеляза, че вносът на нефт пряко от Русия за България, предвид големите транспортните разходи, няма да излезе по-евтин от покупките от средиземноморските пазари.
Зам.-генералният директор на компанията посочи, че откакто „Лукойл“ е в България, са направени инвестиции с общ размер над 1,5 млрд. долара. Платените данъци от компанията за миналата година са над 1 млрд. лева.
По време на заседанието на парламентарната комисия стана ясно, че по официални данни за миналата година към 40% от горивата на българския пазар са от внос.
От „Ромпетрол България“ посочиха от своя страна, че те купуват горива от рафинерията на компанията-майка в Румъния на пазарни цени, затова когато им е по-изгодно, внасят горива и от Гърция и други страни. Пазарният дял на „Ромпетрол“ у нас, по техни данни, при пазара на едро е 7%, а при продажбите от бензиностанции – 3%.
Депутатът от Коалиция за България и бивш министър на енергетиката Петър Димитров коментира, че „не може да се иска от бизнеса да не печели нищо, а да изпълнява социални функции спрямо цялата държава, тъй като това би могло да стане само спрямо собствените служители“.
Според Петър Димитров правителството би могло да се опита на ниво Европейски съюз да настоява по време на кризата да бъдат намалени минималните нива на акцизите за всички страни – защото само за България едва ли ще бъде позволено. Той обърна внимание, че почти половината от цените на горивата у нас представляват данъци и ДДС, като с ДДС се облага дори акцизът, и правителството би трябвало да помисли и по този въпрос.
преди 13 години Джейми, двете глоби не си ли противоречат малко :) А иначе ако Лукойл, с пазарен дял към 60%, монополист в производството, успяват да излязат на загуба, значи от компанията-майка трябва спешно да пратят Златев и целия борд в Сибир за 20 години, щото за друго не стават. Ама добре, че не е верно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Па то си пише - бившия (слава Богу!) министър на енергетиката!ЛукОйл и загуба хахахаха, еле пък социални функции! Я една глоба за картелно споразумение и втора - за злоупотреба с монопол, да запеят друга песен! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Медиите само. Те винаги последните се усещат като се обръща вятъра. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Има ли някой да им ВЕРВА ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар