IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо държавите мразят Uber

Практиката да се ограничава предлагането е възможна в реалността само и единствено при наличие на бариера на входа пред нови играчи

15:36 | 06.10.15 г. 53
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Държавите мразят Uber и се опитват да попречат на компанията, ограничавайки, наказвайки или премахвайки я от пазара. Винаги и навсякъде.

Но защо този виден представител на т. нар. „споделена икономика” е трън в очите на френското, белгийското, българското и въобще концептуално на всяко правителство? С какво ги застрашава толкова много и така директно?

Първо, Uber e живото доказателство, че монополните цени  - в полза на предлагащия дадена стока/услуга, и в ущърб на потребителя ѝ -  могат да съществуват само и единствено благодарение на държавата. И, разбира се, на репресивния апарат, с който тя да налага тези монополни цени и печалби. 

Практиката да се ограничава предлагането, с което да се постига по-висока от възможната пазарна цена, водеща до монополи и картели, а оттам до по-високи цени и ниско качество, е възможна в реалността само и единствено при наличие на бариера на входа пред нови играчи.

Дали чрез лицензионни изисквания, административни разрешения и стандарти, държавата пречи на конкуренцията — обикновено с мотива, че я защитава,  създавайки отлична платформа за облагодетелстване на притежаващите властта и близките им играчи.

Свободните пазарни отношения се политизират, корупцията разцъфтява, а предприемачеството, качествените услуги и по-високият стандарт на гражданите  са захвърлени на бунището. С появата на Uber авторитетът на държавата и възможността да преразпределя пазарен дял административно намаляват, а важността и ролята ѝ в икономическия процес чувствително пострадват. 

Както и възможността да бъдат капитализирани от и в полза на частни бизнес интереси, търсещи монополните цени/печалби.

Второ, с иновативния си модел и модерната технология компанията застрашава идеологическата нужда от държавата в качеството ѝ на „защитник/пазител” на потребителя и оценител на качеството.

Система за оценка, рейтинг, досие и лични данни на шофьора, пряк контакт с него и пазарни изисквания към качеството и сигурността на автомобила — всичко това са неразривна част от бизнес модела на компанията и реализирането на човешкия ѝ и иновационен потенциал. А за да оцелее на пазара , където някой доброволно трябва да иска да плаща за услугите ѝ, самата тя има силен стимул да поддържа и развива тези положителни аспекти от дейността си.

Такъв тип конкуренция в атестацията вероятно тепърва ще засегне и много други услуги, за чието качество днес сме свикнали обикновено да се “грижи” държавата. 

Пияни таксиметраджии, грубо отношение, пладнешки обири и издевателства — човек ще каже, че няма такива проблеми с „регистрираните” като превозвачи играчи. Слава на Комисията за защита на конкуренцията, на Комисията за защита на потребителите, на агенция „Автомобилна администрация” и другите грижовни агенции, бдящи над конкуренцията и добровуването на потребителя!

Трето - това е възможност за честно изкаран доход. А честно изкараните доходи по икономически (доброволен) път, за разлика от политическите такива (насилствените), намаляват полето за държавен рекет.

Освен това някак връщат самочувствието на изкаралия го, че може сам да предлага услуги и стоки, за които друг да си плаща доброволно, тоест да бъде част от разделението на труда и да живее достойно.

Къде отива нуждата от „социална държава”, която да се грижи за него или да му “намира” работа - с парите, иззети насилствено от всички останали… Отново удар по имиджа и нуждата от държава за сметка на естествените човешки стимули и ценности.

И още: от Uber заобикалят бюрократщината и намаляват легално данъчното си бреме, плащайки данъци като всяка друга фирма у нас, но в режима на софтуерна компания, каквато всъщност са, а не като транспортна, каквото се вменява, че трябва да бъде.

Де факто единствената нелоялна конкуренция на услугата е, че намира начин да „мине метър” спрямо данъчно-административното бреме, спестявайки на себе си и клиентите си политическата рента, която т. нар. “превозвачи” са принудени да снасят.

С малката подробност обаче, че това бреме не е създадено „случайно”, то е рационален феномен. Иначе вместо да спират Uber, щяха да облекчат административните пречки пред другите „легални” играчи…

Накрая, но не на последно място, Uber припомня на хората, че всичко смислено и качествено е създадено благодарение на техните собствени усилия, сътрудничество и размяна — мирно и доброволно. Че разделението на труда е полезно и е нужната рационална основа на обществото. Че хората в крайна сметка са изобретателни и добри, благодарение на което успешно намират начин да избегнат “услугите” на агресивния монополист в насилието  - държавата. Това може би е и най-големият грях на компанията, вероятно без дори тя да го съзнава.

Финал: забраната на Uber не е просто поредната перверзна и вредна интервенция от страна на държавата за сметка на всички нас. Нещо, с което за срам и позор, хората вече са привикнали.

Това е показателен и тежък удар срещу олицетворението на креативността, растежа, ефикасността и предприемчивите идеи на свободните хора. Със самото си съществуване тази компания поставя под въпрос сакралната полза от срамната „схема”, в която живеем всички ние, а именно - благоденствието на държавници, политици, чиновници и приближените им за чужда сметка. Схема , която е само и единствено във вреда на всеки от нас, оставащ вън от удобния пашкул на мрачното и опасно статукво, създадено и поддържано от и за държавата…

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:44 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

18
rate up comment 6 rate down comment 5
michaelis21
преди 9 години
Друг Михалчо върти геврека, аз въртя на ****** ти ********.Ти не очаквам и даразбереш и една дума от това дето написахСпри първакъ с метанола бре ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 8 rate down comment 6
redcretin
преди 9 години
Михалчо, върти геврека на жълтата консерва и не се оплаквай :)Естествено че всички неконикурентни бизнеси ще загинете, да не сме длъжни да ви хрантутим за некадърното ви обслужване при условие че има и по-добри - и по-евтини?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 8 rate down comment 11
MZ/X
преди 9 години
За какъв Фейсбук, за какви смартфони ми говориш? На ясно ли си, че не повече от 20-30% от българското население ползва смартфон? Баба ти от село, като пристигне на гарата в София от смартфона ли ще си поръча такси? Ако паднат всички сегашни регулации на гарата ще я чакат 20 годишна катафалки, които ще я закарат до адреса на 10 пъти по висока от пазарната цена тарифа! Как си представяш 500-600 пътници от един самолет да си извикат в едно и също време UBER такси, без да има специална стоянка за тях на летището?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 11 rate down comment 12
michaelis21
преди 9 години
На шофиорите им е все едно - пак толковс ще изкарват на ден, само че ..... сега една част от печалбата на българските таксиметровите компании ще иде в джоба на американеца Каланик.Юбер има 700 служители по света и 5 млрд печалба за 2014И тази печалба е пари взети от местните компании.Цукемберг - милиарди печалба, и вестниците загиват.Големите молове и супермаркети - я ходи отваряй малък магазин де.Глобализацията е зле, ама я го набий в канчето на тия 95% дето се радват на "ПРОГРЕСА" И ГЛАВАТА ИМ Е ПРАЗНА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 9 rate down comment 4
ivannikolov83
преди 9 години
Копърките си работят и сега. Опитай се да се качиш в такси и да дадеш упътвания на английски. Цената рязко ще стане х4. Човек които защитава такситата срещу убер може да е единствено човек който не ползва таксита нито убер.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 12 rate down comment 4
deant
преди 9 години
рейтинга няма нищо общо. превозвачите може да се регистрирани като таксита и пак да получават рейтинг. едното не пречи на другото. въпроса е всеки, който извършва услуга да си плати данъка после.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 1
abdul
преди 9 години
"Щом плащаме издръжката на администрацията, тя ще работи за нас - а не против нас"Почти правилно:ТЯ (администрацията) трябва да работи за НАС (повечето граждани), след като е избрана на "демократични" избори."Демократично"-то мнозинство поддържа пасивно (не променя) регулацията за такситата, като ВАС само отсъжда "закона".ledosvetlenie,Няма как да ползва платформата ако е обявена като незаконна, защото ще и бъдат блокирани плащанията. (освен ако не намери друг, алтернативен начина за плащане).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 14 rate down comment 3
redcretin
преди 9 години
Юбер излиза извън рамките - затова и не разбираш. Е, държавата орязва всичко което е извън рамки вместо да променя гъвкаво същите тия рамки - с което ние като потребители не сме съгласни. То води до монополи , лошо качество и високи цени - все в наша вреда! Щом плащаме издръжката на администрацията, тя ще работи за нас - а не против нас.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 19 rate down comment 17
ledosvetlenie
преди 9 години
Аз за пореден път се питам кое е иновативното на Юбер - Платформата или Неплащането на Данъции????Ако е платформата то Никой не им пречи да си я ползватАко иновацията е неплащането на данъци то това не е иновация а връщане на пазара 25 години назад
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 22 rate down comment 4
asentasev
преди 9 години
Анархията на 90-те и "копърките" са от времето преди Фейсбук и смартфоните. По това време нямаше даже и интернет в България. Идеята е, че новите технологии (които вече са част от ежедневието ни и са леснодостъпни) могат и трябва да се използват за регулация. Това най-вероятно би подобрило значително качеството на регулираните услуги. Наистина по този начин се изземва властта на държавата и тя ще се бори със зъби и нокти за да не изпусне тази власт (както е написано в статията).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още