Държавите мразят Uber и се опитват да попречат на компанията, ограничавайки, наказвайки или премахвайки я от пазара. Винаги и навсякъде.
Но защо този виден представител на т. нар. „споделена икономика” е трън в очите на френското, белгийското, българското и въобще концептуално на всяко правителство? С какво ги застрашава толкова много и така директно?
Първо, Uber e живото доказателство, че монополните цени - в полза на предлагащия дадена стока/услуга, и в ущърб на потребителя ѝ - могат да съществуват само и единствено благодарение на държавата. И, разбира се, на репресивния апарат, с който тя да налага тези монополни цени и печалби.
Практиката да се ограничава предлагането, с което да се постига по-висока от възможната пазарна цена, водеща до монополи и картели, а оттам до по-високи цени и ниско качество, е възможна в реалността само и единствено при наличие на бариера на входа пред нови играчи.
Дали чрез лицензионни изисквания, административни разрешения и стандарти, държавата пречи на конкуренцията — обикновено с мотива, че я защитава, създавайки отлична платформа за облагодетелстване на притежаващите властта и близките им играчи.
Свободните пазарни отношения се политизират, корупцията разцъфтява, а предприемачеството, качествените услуги и по-високият стандарт на гражданите са захвърлени на бунището. С появата на Uber авторитетът на държавата и възможността да преразпределя пазарен дял административно намаляват, а важността и ролята ѝ в икономическия процес чувствително пострадват.
Както и възможността да бъдат капитализирани от и в полза на частни бизнес интереси, търсещи монополните цени/печалби.
Второ, с иновативния си модел и модерната технология компанията застрашава идеологическата нужда от държавата в качеството ѝ на „защитник/пазител” на потребителя и оценител на качеството.
Система за оценка, рейтинг, досие и лични данни на шофьора, пряк контакт с него и пазарни изисквания към качеството и сигурността на автомобила — всичко това са неразривна част от бизнес модела на компанията и реализирането на човешкия ѝ и иновационен потенциал. А за да оцелее на пазара , където някой доброволно трябва да иска да плаща за услугите ѝ, самата тя има силен стимул да поддържа и развива тези положителни аспекти от дейността си.
Такъв тип конкуренция в атестацията вероятно тепърва ще засегне и много други услуги, за чието качество днес сме свикнали обикновено да се “грижи” държавата.
Пияни таксиметраджии, грубо отношение, пладнешки обири и издевателства — човек ще каже, че няма такива проблеми с „регистрираните” като превозвачи играчи. Слава на Комисията за защита на конкуренцията, на Комисията за защита на потребителите, на агенция „Автомобилна администрация” и другите грижовни агенции, бдящи над конкуренцията и добровуването на потребителя!
Трето - това е възможност за честно изкаран доход. А честно изкараните доходи по икономически (доброволен) път, за разлика от политическите такива (насилствените), намаляват полето за държавен рекет.
Освен това някак връщат самочувствието на изкаралия го, че може сам да предлага услуги и стоки, за които друг да си плаща доброволно, тоест да бъде част от разделението на труда и да живее достойно.
Къде отива нуждата от „социална държава”, която да се грижи за него или да му “намира” работа - с парите, иззети насилствено от всички останали… Отново удар по имиджа и нуждата от държава за сметка на естествените човешки стимули и ценности.
И още: от Uber заобикалят бюрократщината и намаляват легално данъчното си бреме, плащайки данъци като всяка друга фирма у нас, но в режима на софтуерна компания, каквато всъщност са, а не като транспортна, каквото се вменява, че трябва да бъде.
Де факто единствената нелоялна конкуренция на услугата е, че намира начин да „мине метър” спрямо данъчно-административното бреме, спестявайки на себе си и клиентите си политическата рента, която т. нар. “превозвачи” са принудени да снасят.
С малката подробност обаче, че това бреме не е създадено „случайно”, то е рационален феномен. Иначе вместо да спират Uber, щяха да облекчат административните пречки пред другите „легални” играчи…
Накрая, но не на последно място, Uber припомня на хората, че всичко смислено и качествено е създадено благодарение на техните собствени усилия, сътрудничество и размяна — мирно и доброволно. Че разделението на труда е полезно и е нужната рационална основа на обществото. Че хората в крайна сметка са изобретателни и добри, благодарение на което успешно намират начин да избегнат “услугите” на агресивния монополист в насилието - държавата. Това може би е и най-големият грях на компанията, вероятно без дори тя да го съзнава.
Финал: забраната на Uber не е просто поредната перверзна и вредна интервенция от страна на държавата за сметка на всички нас. Нещо, с което за срам и позор, хората вече са привикнали.
Това е показателен и тежък удар срещу олицетворението на креативността, растежа, ефикасността и предприемчивите идеи на свободните хора. Със самото си съществуване тази компания поставя под въпрос сакралната полза от срамната „схема”, в която живеем всички ние, а именно - благоденствието на държавници, политици, чиновници и приближените им за чужда сметка. Схема , която е само и единствено във вреда на всеки от нас, оставащ вън от удобния пашкул на мрачното и опасно статукво, създадено и поддържано от и за държавата…
преди 9 години Спряха YouTube в България, никой не искал да гледа телевизиитеhttp://***.nenovinite.com/ne/obshtestvo/7587/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А защо регулацията за шофьорите, които не предлагат платен превоз с лек автомобил е различна от тази на шофьорите, които предлагат платен превоз с лек автомобил?Няма никаква логика регулацията да е различна - опасността е една и съща, независимо дали лицата, които возят си плащат или не.Следователно, причината за регулацията е друга. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ще се разплача бре човек, отивам да си хвана такси да се повозя, преди качествената услуга за малко пари да изчезне безвъзвратно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Неплащане на данъци при безкасово плащане? Добрее .... :-) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години porednata porachkova statiq ot mnooogo bogatiq uber kazvam go kato rabotest taksidjiq.a kam nedovolnite potrebiteli na taksimetrovi uslugi ste gi popitam dali iskat da plastat kato na zapad kadeto broqt na taksitata e reguliran ot darjavata za vseki grad a v sofia nqma ograni4enie za broq im pitam vi dali iskate da plastate ot reduta za zentara 5 leva koga otivate na diskoteka i 6 leva koga se vrastate piqni kam vkasti ili po 15- 20 kinta v ednata posoka i kolko 4esto ste izlizate ot krainite kvartali kam zentara ako transporta vi e ka4estven kakto iskate a ne kakto sega zastoto segashnata situaziq na pazara na uslugi e maksimalno blizo do svobodnata konkurenziq i zatova v sofiq se polzvat nai evtinite taksimetrovi uslugi v evropa отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Иване какво пречи на Юбер да предлагат всичките тези хубавини дето изреждаш - плащайки данъци и ползвайки лицензирани коли и шофьори ??????Явно иновацията е в неплащането на данъци и неспазването на законите - Аман от такива иноватори отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ползвам много таксита. Виждам че не струват но нямах алтернатива. За няколко месеца видях че срещу по-малко пари мога да получа по-добра услуга. Защо трябва да се отказа от това? Понеже държавата трябва да регулира? Ами да беше регулирала преди или да започне да регулира сега. Къде отиват "помпите" в тази регулация? А курсовете летище-център за по 50-100 евро? Защо психо-тестовете за които сега всички говорят са проформа и хора които трябва да пият хапчета карат таксита? Половината апарати са нередовни другата половина се пускат от време на време. Такситата са пълна анархия с държавна регулация, която ние избрахме пред подредената услуга на частна фирма... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Точно това казах и аз. Съществуващата рамка прави такситата това което са(ужасна услуга). За да се променят нещата променяш рамката.Ако винаги когато някой е предложел по добро решение му е налагана старата рамка още щяхме да сме в каменната ера. Факт е че убер предлагат по-добра услуга от софийските таксиметрови компании. Нашето решение беше да ги забраним. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Никой не иска да сложи рамка на UBER. Рамката си съществува, много преди те да се появят, но те не искат да влезат в тази рамка и хитруват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това което най-много ме учудва е защо таксиметровите шофьори са против убер. Поне в София цените са прекалено ниски а такситата твърде много. Освен това за да работят шофьорите трябва да купят кола от някоя от фирмите на почти двойна на пазарната цена. една дерегулация на сектора щеше да им даде алтернатива. Ао искат да карат за ОК купуват VW Caddy на двойни пари и започват. Ако не искат - купуват нещо друго и започват в убер. Ако не стават за нищо си остават в таксиметровите компании понеже докато си плащат лизинга никой няма да ги изгони. Ако се справят добре с работата, един добър рейтинг в убер ще им осигури същите пари с половината инвестиция. Единствените губещи са лизингодателите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар