Американският гигант Amazon.com е имал промоция за американските потребители в рамките на 48-часовите си разпродажби Prime Day - да получат по 10 долара в замяна, ако позволят на Amazon да следи уебсайтовете, които посещават, предава Ройтерс.
Сделката засяга новите инсталации на Amazon Assistant, инструмент за сравняване на продукти, който потребителите могат да добавят в браузърите си. Той сравнява цената в Amazon за продукти, които са налични и в Walmart.com, Target.com или другаде.
За да работи, асистентът се нуждае от достъп до онлайн активността, включително линкове и съдържание на страниците, които разглеждат.
Както Amazon обяснява с малък шрифт, компанията може да изпозлва данните за подобряването на своя маркетинг, продукти и услуги, които не са свързани с асистента за пазаруване.
Условията подчертават влиянието, което потребителите обичайно дават на Amazon и други големи технологични компании, когато използват техните безплатни услуги. В този случай Amazon печели потенциална представа за това как трябва да приспособи маркетинга си и как би могла да се справи с конкуренцията си в търговията на дребно.
“Тези данни често се използват за трениране на модели за машинно самообучение, така че да правят по-добро рекламно таргетиране”, коментира Бенет Сайфрънс, представител на неправителствената фондация Electronic Frontier. “Но в САЩ няма реални рестрикции на това какво реално може да направиш с такъв тип данни”.
Amazon вече има над 7 млн. клиенти, които използват асистента през Google Chrome и Mozilla Firefox, сочат данни, публикувани от тез уеб браузъри. Други компании предлагат подобни инструменти за пазаруване.
Въпреки че друга технология, известна като следене на пиксели, дава на Amazon данни за потребителите за близо 15% от топ 10 хил. уебсайта, асистентът позволява на компанията да следи посещенията на потребителите от страница на страница.