- А как би могло да се насърчи закупуването на електромобили според Вас, като се имат предвид високата им цена и все още малкият пробег?
Би могло да се започне с промяна на законодателството, като се даде дефиниция на това какво е електромобил. Така той може да получи право да се движи в бус-ленти, да паркира безплатно в синя зона и други.
Би трябвало също да се даде възможност да се поставят достатъчно зарядни станции на публични места. За да съм съвсем конкретен - когато индикаторът покаже, че е останал малко заряд и батерията трябва скоро да се зареди, наблизо трябва да има зарядна станция.
Има и друг вид стимули, които са директни и се прилагат в някои европейски страни. Например в Англия държавата дава 6000 паунда, с които се намалява стойността на електромобила при закупуването му. В Германия и Франция тази сума е 5000 евро.
Ще дам и друг пример – в Холандия се стимулира се покупката на електрически велосипеди. Там те струват 2000-3000 евро, а у нас ги има и под 1000 евро. Но сега за Холандия – при закупуване на електрически велосипед, неговата цена се приспада от данъците в рамките на три години.
Все пак и на сегашния етап електромобилът е приложим при градски условия. Бих казал, че той може да се използва от общините за намаляване на разходите им при превоз на хора и товари на къси разстояния при социален патронаж и други.
- Значи смятате, че у нас като начало електромобилите ще са по-полезни и повече ще се използват от бизнеса и общините?
Да, категорично е така, в света също е така. Започва се първо от бизнеса, например куриерския и логистичния. Търговските вериги също са ползватели на този вид автомобили. Смятам, че за куриерските фирми в градска среда – където постоянно се спира и тръгва - ще е много по-изгодно да ползват електромобили.
- А какво е мнението Ви за хибридните автомобили, които ползват както бензинов, така и електрически двигател?
При новия вид хибрид – Chevrolet Volt и Opel Ampera - има бензинов двигател, който се включва по време на движение и зарежда електрическата батерия. Така пробегът на електромобила значително се увеличава, но цената на тези автомобили е изключително висока, поне за нашите условия.
В момента един нов електромобил от марките Mitsubishi, Citroen
и Peugeot, струва около 35 хил. евро, което за българския стандарт е много висока цена, и затова неконкурентна. А хибридният автомобил е още по-скъп.Затова у нас трябва стратегически да се прецени дали ще ползваме в градски условия изцяло електрически автомобили или хибриди.
А има и временно, така да се каже междинно решение, което ние вече прилагаме. Махаме бензиновия двигател на обикновен автомобил и монтираме на негово място електрически двигател, като осигуряваме и батерии, които може да са с различна мощност.
- И какви са преките ползи от тази процедура за една фирма да кажем?
Като имаме предвид нашите условия, бих казал, че като начало ще има икономии поради спирането на кражбите на гориво и на резервни части за автомобили.
преди 12 години Дай да видим кое ще е по-скъпо след 10 години.. Тока или нефта? като гледам е двете се качват, а тока е скъп нищо, че го има от възобновяеми източници. Ква ми е файдата от ел. мобил ако той гори колкото бензинов измерено в ЛВ, или каквато и валута да имаме след 10г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар