- А как би могло да се насърчи закупуването на електромобили според Вас, като се имат предвид високата им цена и все още малкият пробег?
Би могло да се започне с промяна на законодателството, като се даде дефиниция на това какво е електромобил. Така той може да получи право да се движи в бус-ленти, да паркира безплатно в синя зона и други.
Би трябвало също да се даде възможност да се поставят достатъчно зарядни станции на публични места. За да съм съвсем конкретен - когато индикаторът покаже, че е останал малко заряд и батерията трябва скоро да се зареди, наблизо трябва да има зарядна станция.
Има и друг вид стимули, които са директни и се прилагат в някои европейски страни. Например в Англия държавата дава 6000 паунда, с които се намалява стойността на електромобила при закупуването му. В Германия и Франция тази сума е 5000 евро.
Ще дам и друг пример – в Холандия се стимулира се покупката на електрически велосипеди. Там те струват 2000-3000 евро, а у нас ги има и под 1000 евро. Но сега за Холандия – при закупуване на електрически велосипед, неговата цена се приспада от данъците в рамките на три години.
Все пак и на сегашния етап електромобилът е приложим при градски условия. Бих казал, че той може да се използва от общините за намаляване на разходите им при превоз на хора и товари на къси разстояния при социален патронаж и други.
- Значи смятате, че у нас като начало електромобилите ще са по-полезни и повече ще се използват от бизнеса и общините?
Да, категорично е така, в света също е така. Започва се първо от бизнеса, например куриерския и логистичния. Търговските вериги също са ползватели на този вид автомобили. Смятам, че за куриерските фирми в градска среда – където постоянно се спира и тръгва - ще е много по-изгодно да ползват електромобили.
- А какво е мнението Ви за хибридните автомобили, които ползват както бензинов, така и електрически двигател?
При новия вид хибрид – Chevrolet Volt и Opel Ampera - има бензинов двигател, който се включва по време на движение и зарежда електрическата батерия. Така пробегът на електромобила значително се увеличава, но цената на тези автомобили е изключително висока, поне за нашите условия.
В момента един нов електромобил от марките Mitsubishi, Citroen
и Peugeot, струва около 35 хил. евро, което за българския стандарт е много висока цена, и затова неконкурентна. А хибридният автомобил е още по-скъп.Затова у нас трябва стратегически да се прецени дали ще ползваме в градски условия изцяло електрически автомобили или хибриди.
А има и временно, така да се каже междинно решение, което ние вече прилагаме. Махаме бензиновия двигател на обикновен автомобил и монтираме на негово място електрически двигател, като осигуряваме и батерии, които може да са с различна мощност.
- И какви са преките ползи от тази процедура за една фирма да кажем?
Като имаме предвид нашите условия, бих казал, че като начало ще има икономии поради спирането на кражбите на гориво и на резервни части за автомобили.
преди 12 години Ако малоумната столична община направи безплатна синята зона за ел.мобили,каяеството на въздуха ще се подобри и повечето фирмени коли ще са такива,но за нея стимулиране и даване са мръсни думи отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Pyramid, какарам според ограниченията и не се силя дори на магистрала, над допустимото. Та като цифрата 15-20 едва ли се отнася за нормалното според теб , дай ми инфо максимално колко може да е "разхода"? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И още толкова каруци с *** вътре препускащи по магистралите на път за Слънчев бряг и мУретУ.. ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много зависи от това, КАК се кара автомобилът. Ама цифрите 15-20, едва ли се отнасят за "нормалното" каране. Колкото хора, толкова и норми, за жалост. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Твърдят, че електромобилите харчат 15-20 киловат часа на 100 км. Ако зареждате през ноща може да си изчислите сметката за тока на сайта на ЧЕЗ:http://***.cez.bg/bg/za-klienta/bitovi-i-stopanski-klenti/calculator-konsumacia.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Искам да си купя ел. автомобил, но досега никой не ми дава ясно обяснение каква е цената на заряд на определени батерии ( в зависимост от модела и марката кола). Ако взема ел. кола ще е не заради зелено, еко и подобни неща, интересува ме главно да е по евтино заряд/ пробег , от колите на бензин или дизел.Това по-долу с нулата за цена в Германия не ме устройва защото дори и да живея там няма да ставаме роби на колите все пак да търсим точно в определен момент къде да зареждаме. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ха ха ха май неразбирате, че РАЗКОВНИЧЕТО в тази статийка е думичката ВЪЗМОЖНО Е !!!!Ха ха ха то и 1 МИЛИОН са възможни господин Левков ( особенно ако имате интерес да са повече ) ! Остава само да обесните как държавата не помагала - РАЗБИРАЙ да НАЛИВА КИНТИ ОТ ДАНЪЦИТЕ НИ ВЪВ ВАШИТЕ ДЖОБЧЕТА ха ха ха ...Поредната статия ТАЛАШ в която ЗАИНТЕРЕСОВАНО лице/организация се упражнява в маниполации за ВЪЗМОЖНИ неща.Най-ме кефи ел.мобили за доставки муааахааааа щели да зареждат магазини муааахаааааа....Ало годподина къде сте видели ТИР на батерии ? Може би в съня си ?!?Интересно колко ли ще тежи батерията ? Инвестора ПРОПАДА ЯКО в търсене на СПОНСОРИ - РЕКЛАМОДАТЕЛИ ха ха ха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Заблудите ви по темата и съответно погрешното изчисление на ценообразуването и всичко останало произтича от това, че в България няма пазар на електричество и енергия, като цяло. Няма енергийна борса.Възобновимите имат свойството на моменти да правят много и евтин ток, тогава цената на тока на борсата може да стане НУЛА или отрицателна. Ако електромобила е винаги свързан с ел. преносната мрежа докато е паркиран може да се зарежда ток и на цени НУЛА.Ето фактите:http://***.eex.com/en/Market%20Dataизбирате 1. Април 2012 и там пише по обяд - 14-16 часа - НУЛА цена на спот пазара. Повтарям НУЛА.Това е феномен, който се дължи на ВЕИ и колкото повече ВЕИ се слагат толквоа по-често ще се случва. Още по темата в Гугъл:Germany negative electricity pricesИ четете наред. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години В момента, на бензин, самото зареждане, излиза 2,70/8,1 [kWh/l]= 0,33 лв/kWh.Обаче, както наринаха Белене, /а потребната енергия да се заредят тези електромобили е /средно, при 3 ч. експлоатация дневно, 30 kW (за икономична машина)и кпд 67-70% на акумулаторите, 100 000 коли/ = 13 432 835,82 kWh.годишно, при 300 дни /може празник да е, но, някои карат/ = 4,03 милиарда kWh или 500 MW генератор, по над 8000 часа годишно.Та, ръстът в потреблението е сериозен, ако отпаднат и в Козлодуй, няма да са по-евтини, пак ще се гризка дръвцето...-Кого лъжат от правителството ? каква изгода, каква независимост, какви 5 лева?Трябва да сме последни наивници, за да им вярваме - пожарникари и полицаи-икономисти-УЖАСъ ! ! ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Скоро попаднах на страницата на Хонда за България и там хибридният модел Insight беше с цена 22 хил. евро. Долното твърдение ми се струва невярно. "В момента един нов електромобил от марките Mitsubishi, Citroen и Peugeot, струва около 35 хил. евро ... А хибридният автомобил е още по-скъп." отговор Сигнализирай за неуместен коментар