Акциите на производителя на електрически автомобили Tesla скочиха с 8,2%, след като основателят ѝ Илон Мъск заяви в Twitter, че смята да свали компанията от борсата, когато цената на книжата ѝ стигне 420 долара.
Стойността на акциите скочи до 371,15 долара, но след това леко спадна, след като трейдърите започнаха да поставят под съмнение истиността на туита. Последно преди това тя се търгуваше за 360 долара, което вече беше ръст от 5% заради новината, че саудитският държавен фонд е инвестирал в компанията.
Около час след туита обаче акциите на компанията бяха спрени от търговия. В момента на спирането им цената бе достигнала 367 долара, съобщава CNBC.
В туита си Мъск допълва, че финансирането е подсигурено, без да дава допълнителни детайли за това.
По-късно в блог публикация Мъск заяви, че засега не е взето финално решение, но причината поради която би направил това е да създаде среда, в която Tesla ще може да работи по най-добрия начин.
"Като публична компания ние подлежим на дълбоки колебания в цената на акциите ни, което може да разсее всички, работещи в Tesla, а всички те са акционери", добави той.
Той посочи още, че като публична компания Tesla привлича сериозно обществено внимание, особено от гледна точка на тримесечните си отчети, и това налага "огромен натиск върху Tesla да взима решения, които може да са правилни за даденото тримесечие, но не е задължително да са правилни в дългосрочен план".
През последната година книжата на компанията достигнаха най-ниските си нива от 244,59 долара през април и най-високите си от 389,61 долара през септември. Тя стана публична през 2010 г., а пазарната ѝ капитализация възлиза на 61 млрд. долара. При цена на акциите от 420 долара компанията ще струва 71,3 млрд. долара.
Малко преди туита на Мъска стана ясно, че държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия е натрупал значителен дял в Tesla – последният дързък залог на фонда, управляван от мощния престолонаследник Мохаммед бин Салман.
Саудитският инвестиционен фонд е натрупал неназован дял между 3 и 5% от акциите на производителя на електрически автомобили тази година, посочват запознати източници, цитирани от Financial Times.
На сегашната цена на акция това означава, че делът е на стойност между 1,7 млрд. и 2,9 млрд. долара. Делът, който е под прага от 5%, който изисква публичното му обявяване, прави фонда един от най-големите осем акционера в Tesla, сочат данни на Bloomberg.
Акциите на Tesla скочиха с 4,7% след новината.
Фондът, който има активи за над 250 млрд. долара, първоначално е подходил към Tesla и главния изпълнителен директор Илон Мъск, за да изрази интерес към закупуването на новоемитирани акции в компанията.
Tesla обаче не е предприела действия в отговор на тази заявка, казва един от източниците. Вместо това държавният фонд е поел позицията от вторичните пазари с помощта на JPMorgan. Мъск и Tesla са наясно със собствеността на фонда, казва източникът.
Точният момент на покупката не е ясен, макар че вероятно това се е случило по време на обиколката на престолонаследника в САЩ през март.
Според другия източник фондът и Мъск са в контакт, откакто фондът е купил дял за 3,5 млрд. долара в компанията за споделено пътуване Uber през юни 2016 г.
Мъск се противопоставя на продажбата на нови дялове тази година, макар че кредитната агенция Moody’s и много анализатори на Wall Street твърдят, че той трябва да си създаде по-голям финансов буфер.
Tesla “изгори“ 1,8 млрд. долара през първото полугодие, оставайки с парични резерви за 2,2 млрд. долара в края на юни. Мъск настоява, че производителят на електрически автомобили ще излезе на зелено от към парични средства през последните две тримесечия на годината.
Инвестицията на Саудитска Арабия явно потвърждава твърдението на Мъск от миналата седмица, че „със сигурност можем да привличаме пари“. Шефът на Tesla обаче каза, че би било по-дисциплиниращо, ако не се продават още акции. Той се опитва да докаже на Wall Street, че компанията най-накрая, след 15 години, има финансово устойчив бизнес.
Държавният инвестиционен фонд стои зад усилията за диверсификация на принц Мохаммед, който иска да отдалечи икономиката на страната от зависимостта ѝ от петрол.
Освен в Uber фондът има и още няколко големи инвестиции, включително инвестиция за 45 млрд. долара във фонда Vision Fund на Softbank и ангажимент за до 20 млрд. долара в инфраструктурен фонд, управляван от Blackstone. Освен това направи инвестиция за 400 млн. долара през март в американската Magic Leap, която произвежда очила за „смесена реалност“.
Tesla и JPMorgan са отказали коментар по темата. Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия не е бил открит за коментар.
* Текстът е допълнен с новината за спирането на акциите на Teslа от търговия и последващия коментар на Мъск.
преди 6 години Ако въобще си вложил и 1 долар, то явно си го направил недочел. Явно толкова ти е капацитета. Хубавото е, че лития така или иначе ще поскъпва, та въпреки мисловните ти липси ще излезеш на плюс. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Веднага ти отговарям .1. Да, въпросните институции разбират от инвестиции. С това си изкарват хляба както се казва. Те също така разбират и от спекулации. Сещаш ли се... 2. С стова което си написал много жестоко се закопа сам . "...и как можеш да сравняваш тойота с тесла :))) едната е автомобилна компания , може би най-успешната , от както света се е качил масово на 4 колела другата...". Как акциите на "може би най-успешната" авто компания в света да са 65 долара, а на Тесла, предвид финансовото й и ниското ниво на качесто на производсвеното, да е 6 пъти по-високо?????Четох статия на един световен НЕЗАВИСИМ специалист, който казва, че Тесла е невероятна компания, а изпълнениенто й е като на корейска марка преди 20 години. Не помня марката на корейскаста марка.Та драги ми Зелко, тук не става върпос за инвестиция за реална пазарна оценка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Като цяло си прав за числата, но с една забележка - те имат склонност да се променят. Провери как са се променили цените на редкоземните и други употребявани в ел. коли метали в последните години, вкл. на никела, кобалта, кадмия и лития. Това при положение, че годишно все още се продават едва около 1 млн ел. коли. Като цяло това с 20 кг. също е условно - има батерии по 90 квч, има и по 30 - трябва да се смята по-скоро колко кг литий се ползват на квч капацитет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години тъй де , защото обикновенно говориш само за пари , печалби и дивиденти и аз така :))) ... като цяло си прав . с голяма доза сигурност ще поскъпва в близко бъдеще 2-3-4 години . но точно щото ще поскъпва ще копат в посока разработка на досега нерентабилни находища ... значи в една ферма от батерии за електрическа кола се ползват около 20кг литий ( плюс/минус според зависи ) . малко съм те подвел без да искам , в момента се купуват контракти на 23,000$/тон - та цената на лития в една батерия е около 450-460$ . и пак в този ред на мисли няма голяма тежест в ценообразуването . но ако продължи да поскъпва безбожно има алтернативи на литиево-йонните батерии и в един момент може да се обърнат нещата ... инженеринга , охлаждането , патентите - свят може да ти се завие колко неща има в една батерия :))) . безспорно е един от важните материали за производството , но не е най-важното нещо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Само да спомема просто да придобиете переспектива защото мисля че убягва на общо взето всички. Ако Мъск отпише Тесла при цена 420$ то парите които ще е привлякъл само за една от компаниите си, ей така между другото едва ли не, ще надвиши спестяванията на цяла България към този момент, общо бизнес и лични които възлизат на 71.8 млрд. лв. Едва ли повечето ще успеят да го осмислят но все някой може и да го вземе в предвид преди да напише коментара си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Няма как да си взел от компанията, която държи концесията, понеже находището е в ТРИ държави и то в регион, където вятъра задухва в друга посока ежегодно. Малко се успокой. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години те ако имаха обща култура, да не говорим някви знаия по по темата, щяха да знаят че в батериите се използва повече кобалт от литий и кобалта е по рядък и по скъп :):) ...или да не им давам жокер :) айде импе юруш на кобалта за дивиденти отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години и по принцип за обща култура да знаеш , при цена на батерия от $10,000 за ел.кола цената на лития в батерията е 180$ ... не че не си прав по принцип , сигурно ще му расте цената , но е спорно малко каква тежест има в общия кюп . и щото разни нови играчи се включиха та може и да се задържи в някакви граници цената . ако ще залагаш на неща свързани с ел. коли по-скоро виж нещо друго ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години я виж това за теслата :http://***.ecars.bg/blogs/elektromobili-1/2640-tesla-model-s-taksi-rekorden-probeg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години а за лития и там ти писах много кратно че е един от най разпространените елементи по земята :):) НЕ е само една мина в света ! плчс това кой е казал че само на литийно йонни батерии ще карата от сега до края на света ? коя технология е останала непроменена от създавенето си ? Ето и за това не разбираш компании като Тесла и не ставаш за инвеститор ... колко спечели от борсата миналата година само от дивиденти ? па да видим кой печели и кой не отговор Сигнализирай за неуместен коментар