Акциите на производителя на електрически автомобили Tesla скочиха с 8,2%, след като основателят ѝ Илон Мъск заяви в Twitter, че смята да свали компанията от борсата, когато цената на книжата ѝ стигне 420 долара.
Стойността на акциите скочи до 371,15 долара, но след това леко спадна, след като трейдърите започнаха да поставят под съмнение истиността на туита. Последно преди това тя се търгуваше за 360 долара, което вече беше ръст от 5% заради новината, че саудитският държавен фонд е инвестирал в компанията.
Около час след туита обаче акциите на компанията бяха спрени от търговия. В момента на спирането им цената бе достигнала 367 долара, съобщава CNBC.
В туита си Мъск допълва, че финансирането е подсигурено, без да дава допълнителни детайли за това.
По-късно в блог публикация Мъск заяви, че засега не е взето финално решение, но причината поради която би направил това е да създаде среда, в която Tesla ще може да работи по най-добрия начин.
"Като публична компания ние подлежим на дълбоки колебания в цената на акциите ни, което може да разсее всички, работещи в Tesla, а всички те са акционери", добави той.
Той посочи още, че като публична компания Tesla привлича сериозно обществено внимание, особено от гледна точка на тримесечните си отчети, и това налага "огромен натиск върху Tesla да взима решения, които може да са правилни за даденото тримесечие, но не е задължително да са правилни в дългосрочен план".
През последната година книжата на компанията достигнаха най-ниските си нива от 244,59 долара през април и най-високите си от 389,61 долара през септември. Тя стана публична през 2010 г., а пазарната ѝ капитализация възлиза на 61 млрд. долара. При цена на акциите от 420 долара компанията ще струва 71,3 млрд. долара.
Малко преди туита на Мъска стана ясно, че държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия е натрупал значителен дял в Tesla – последният дързък залог на фонда, управляван от мощния престолонаследник Мохаммед бин Салман.
Саудитският инвестиционен фонд е натрупал неназован дял между 3 и 5% от акциите на производителя на електрически автомобили тази година, посочват запознати източници, цитирани от Financial Times.
На сегашната цена на акция това означава, че делът е на стойност между 1,7 млрд. и 2,9 млрд. долара. Делът, който е под прага от 5%, който изисква публичното му обявяване, прави фонда един от най-големите осем акционера в Tesla, сочат данни на Bloomberg.
Акциите на Tesla скочиха с 4,7% след новината.
Фондът, който има активи за над 250 млрд. долара, първоначално е подходил към Tesla и главния изпълнителен директор Илон Мъск, за да изрази интерес към закупуването на новоемитирани акции в компанията.
Tesla обаче не е предприела действия в отговор на тази заявка, казва един от източниците. Вместо това държавният фонд е поел позицията от вторичните пазари с помощта на JPMorgan. Мъск и Tesla са наясно със собствеността на фонда, казва източникът.
Точният момент на покупката не е ясен, макар че вероятно това се е случило по време на обиколката на престолонаследника в САЩ през март.
Според другия източник фондът и Мъск са в контакт, откакто фондът е купил дял за 3,5 млрд. долара в компанията за споделено пътуване Uber през юни 2016 г.
Мъск се противопоставя на продажбата на нови дялове тази година, макар че кредитната агенция Moody’s и много анализатори на Wall Street твърдят, че той трябва да си създаде по-голям финансов буфер.
Tesla “изгори“ 1,8 млрд. долара през първото полугодие, оставайки с парични резерви за 2,2 млрд. долара в края на юни. Мъск настоява, че производителят на електрически автомобили ще излезе на зелено от към парични средства през последните две тримесечия на годината.
Инвестицията на Саудитска Арабия явно потвърждава твърдението на Мъск от миналата седмица, че „със сигурност можем да привличаме пари“. Шефът на Tesla обаче каза, че би било по-дисциплиниращо, ако не се продават още акции. Той се опитва да докаже на Wall Street, че компанията най-накрая, след 15 години, има финансово устойчив бизнес.
Държавният инвестиционен фонд стои зад усилията за диверсификация на принц Мохаммед, който иска да отдалечи икономиката на страната от зависимостта ѝ от петрол.
Освен в Uber фондът има и още няколко големи инвестиции, включително инвестиция за 45 млрд. долара във фонда Vision Fund на Softbank и ангажимент за до 20 млрд. долара в инфраструктурен фонд, управляван от Blackstone. Освен това направи инвестиция за 400 млн. долара през март в американската Magic Leap, която произвежда очила за „смесена реалност“.
Tesla и JPMorgan са отказали коментар по темата. Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия не е бил открит за коментар.
* Текстът е допълнен с новината за спирането на акциите на Teslа от търговия и последващия коментар на Мъск.
преди 6 години Всеки път, когато попитам - кой от вас има теслички - срещам само гробно мълчание. ---основния извод който правя е че не ни четеш коментарите :):) поне 3 пъти съм ти отговарял на тоя въпрос, за това ти викам чети повече и по малко пиши отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години и ти малко четеш данните като дявол евангелие :))) ... но лошо няма де . това е да кажем оригинала на статията за 100.000 ел.коли , или си избери ройтерс или някоя друга медия :https://electrek.co/2017/10/26/bmw-100000th-i3-electric-ca-leipzig-battery-storage-facility/значи не продават 100.000 електрически коли на година , а общо са продали 100.000 от създаването на i3 през 2013 година до октомври 2017 :))) и с новата фабрика се надяват да постигнат това :https://electrek.co/2018/05/25/bmw-i-electric-vehicle-production/и по принцип малко спекулират с понятието "електрическа кола" щото слагат и някои хибриди тука :))) ...https://electrek.co/2018/05/15/bmw-quarter-of-a-million-electrified-vehicles/и никой не подценява БМВ - 2,463,000 продадени коли за 2017 са си сериозна цифра от където и да я погледнеш :))) . и пак да напиша БМВ е компания с над 100 годишна история :))) а Тесла е на по-малко от 10 години . не знам какво очакваш ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години кефите :):) първо немаше литий и ток, после немаше да сигне таргета на производство, после щеше да фалира тоя мошенник, ... сега не били сравнявали колите правилно, ... ама според теб, не според некви ауто маниаци дето по цял ден работата им е да пишат за коли.... до сега крайната сметка е 100% не познал! :):)по добре тихо се скрий и подминавай тия статии по тарлъци ! ... що почна да вадиш аргументи свързани с *** на притежателите, значи нямаш други :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Пич, и ти, и онези, дето сравняват Т3 с Е-класата сте един дол дренки. Видяла жабата, че подковават коня и тя протегнала крак. Това може да мине за евтин рекламен трик, но реалността е съвсем различна. Има два начина да срвниш два продукта - единия е по цената - гледаш какво можеш да си купиш за определена сума. Тук Т3 струва на цената на 5 серия, без да предлага и 1/2 от нейните качества (както и аналогичните модели на Ауди и Мерцедес). Вторият начин е да вземеш един списък с технически параметри и "екстри" и да видиш къде на каква цена ги получаваш - тук Т3-та струва близо 2х по-скъпо от пак аналогичните класически коли. Това, че някакви зомбита си я купуват, защото имат 6 см. в гащите и си мислят, че ще станат 20 - то е друга тема. Отделно да сравняваш как Т3-та имала някакви продажби, ама на един пазар, пък бил той и американския и да не видиш как са нещата на европейския и японския... Кво да ти кажа... Иначе сравнението на Т3 с Е-класата силно напомня на сравнение на ГДР-ски Вартбург с произволна кола от ФРГ :) Помня преди няколко месеца по решение на Мъск махнаха част от шумоизолацията в купето, защото бавела производството, после пък отмениха тестовете на спирачките... Няма да намериш нищо подобно нито за Е-класата, нито за която и да е от немските, шведските, японските, че и френските коли, също нито при Форд, нито при ГМ. Затова ... нека баламите си купуват Т3 за 59К гущера, в крайна сметка за всеки влак си има пътници.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ето сайта със статистиката за САЩ:http://***.goodcarbadcar.netМоже да разправяш, че лъжа, но заблуждаваш само себе си!И прочети в интернет, какво имат впредвид BMW под продажби на електрически коли! Защото ще установиш, че това са ХИБРИДИ. BMW имат само един електрически автомобил без мотор с вътрешно горене: BMW i3! Но за най- голямо твое разочарование, той се предлага с extender, което е бензинов мотор който върти един генератор за ток. И това го правят за да увеличат пробега над 200км.Радвам се, че изкарваш пари от Mercedes-Benz, но само да не заблуждаваш себе си ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години да сравняваш и3 и тесла и да си мислиш че си извадил силен аргумент говори за тотална липса на активност в мозъка ти ... :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Жеков, писах ти да не пишеш лъжи дето се проверяват с един клик. Аз не сравнявам а цитирам! Сайта, който цитирам прави от над 10 години статистика и Той слага кой модел в коя графа е. Т3 се сравнява с Е класата и 5 серията. Но се ясно вижда как модел 3 яде от продажбите на C класа, 3, 4 серия. И двете класации на малки луксозни коли и средни луксозни коли са в една статия, защото моделите лесно прескачат от едната графа в другата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години повечето хейт се обяснява много просто.. винаги е било така при хората които не разбират от дадено нещо... така към края на 90те, баща ми говореше че компютрите са временно нещо и скоро ще се срине ... така и с теслата, просто хора като императрицата идея си нямат за кво иде реч и са прочели две конспиративни статии и така си изграждат мнение което после го бранят ожесточено :):) .. така е със всяка иновация или нововъведение, имае ени 80% дето никога няма да ги разберат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Сократес - ето какво са планирали от BMW за тая година - 140 000 продажби:https://***.investor.bg/***/444/a/bmw-izprati-nai-uspeshniia-ianuari-v-istoriiata-si-255731/Ето и колко продажбички са направили на електробрички миналата година - над 100 000 броя:https://***.investor.bg/***/444/a/bmw-uspia-da-prodade-100-000-elektricheski-koli-252472/И най-важното: ЗА РАЗЛИКА ОТ ТИСЛАТА, BMW ПЕЧЕЛИ МИЛИАРДИ И СНАСЯ НА АКЦИОНЕРИТЕ СИ СОСНО. А мен - като инвеститор - ме интересува туй - а не големите приказки на мошшшшшшеникът мъск.Наемал персонал за фабрика, дето не я е почнал да я строи - а заплати ще им плаща ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Сакаманов - МОИТЕ компании не работят на загуба, но напротив - печелят здраво и плащат сосни дивиденти. Същите тия, дето Сократес лъже, че тИслата ги биела по продажби. отговор Сигнализирай за неуместен коментар