Евродепутати от различни фракции критикуват остро плановете на германския автомобилен концерн Volkswagen да строи новия си завод в Турция, пише Berliner Morgenpost. Журналисти от вестника са разговаряли с депутати от ЕНП, Зелените и АЛДЕ, които са изразили подозрението, споделено в понеделник и от председателя на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофер. Според него решението на Volkswagen нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията.
"Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред AFP Бютикофер. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът, цитиран и от DW.
Berliner Morgenpost разполага с писмото на седем евродепутати до Еврокомисията, в което те предлагат да се проведе съвместно разследване в Съвета за асоцииране ЕС-Турция. Германската евродепутатка от Зелените Виола фон Крамон-Таубадел, която е сред подписалите въпросното писмо, призова Надзорния съвет на Volkswagen да спре проекта. Депутатката е избрана във федералната провинция Долна Саксония, която от името на държавата държи пакет акции и участва в решенията на Volkswagen.
Berliner Morgenpost припомня, че договорът на германския автомобилопроизводител с Турция е пред подписване, след като Управителният съвет на концерна е взел принципно решение. Вестникът посочва също така, че "съседна България също положи усилия да привлече инвестицията, но поради ограниченията на ЕС не можеше да обещае (достатъчно голяма - бел. ред.) държавна подкрепа".
Агенция AFP също припомня, че до последния момент и България, която е член на ЕС, се е надявала да получи завода. Правителството в София направи на концерна примамливо предложение за държавна помощ - по думите на премиера Бойко Борисов обаче, това можело да стане само "при стриктно спазване на европейското законодателство", отбелязва агенцията.
Подписалите писмото до EK - сред които са и шефът на германските християндемократи в Европарламента Даниел Каспари и председателят на европейските Зелени Райнхард Бютикофер - подчертават, че инвестицията ще наруши правилата за конкуренцията в ЕС, но визират и политическото положение в Турция. Пред AP Райнхард Бютикофер го формулира така: "Като имаме предвид все по-лошото състояние на правовата държава, на медийната свобода и на демокрацията под управлението на президента Ердоган, решението на ръководството на концерна Volkswagen предизвиква потрес."
Бютикофер призовава Европейската комисия да се намеси. Според него Фолксваген се опитва да печели, нарушавайки правилата, а и освен това вреди на една държава-членка. Евродепутатката от Долна Саксония Виола фон Крамон-Таубадел казва пред Berliner Morgenpost, че изборът в полза на Турция подсилва "автократичния режим на Ердоган" и същевременно изпраща "опустошителен сигнал" до другия кандидат - България. " Volkswagen сякаш не си е взел никаква поука от последните скандали", казва евродепутатката.
В края на статията си Berliner Morgenpost я цитира с думите: "На фона на сегашната нестабилна и изключително критична политическа ситуация в Турция всеки, който реши да се довери на финансовите обещания на президента Ердоган, някой ден навярно ще трябва скъпо да заплаща този финансов риск".
Както е известно, германският Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да стартира дейност през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на поне 5 хил. директно заети работни места. Впоследствие се очаква разкриване и на още хиляди допълнителни места в доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.
преди 5 години Цялата тая работа е ала-бала, в този проект за завод България присъстваше като инструмент с който да бъдат натиснати турците да дадат повече субсидии, да обещаят повече неща на VW. Не си правете илюзии, не става въпрос за друго. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Абе, дришня, какъв ми е националния интерес VW да дойде тук, след като банкянското *** и VW си разделят милтимилионен комисион платен от моя джоб и на всички други, които все още плащат данъци тук?Интереса на бачкаторите не е повече от 1000 лв/месец, щото банкянското *** не позволява да се вдигат заплатите.. Те трябва да са ниски, за да си му върви комисиона. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Прав си, четенето на треторазредни новини с два дни закъснение направо ми съсипва живота. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И добавка, има я и във вестник Сега от 30 Септември. Да се разчита на Инвестор за някакви новини е жива загуба. Само за чесане на тролски езици става. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Между другото статията е излязла на 30 Септември, а информацията я има и на българския сайт на Дойче Веле от преди два дни. Инвестора май диша бая прах. Изобщо не си дават зор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Всеки от вас би избрал Турция за такава инвестиция. Това обезсмисля всичката вода донесена през девет кладенеца, та от десети. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Така е и не е така.Лендроувър построи завод в Словения. Страна с по-високи заплати от българските и в пъти по-малко население. Държавата с най-голям дял на автомобилостроенето като част от БВП е Словакия. Отново по-малка държава с по-големи заплати. Лично мнение, няма как да знаем истината, натежали са държавната помощ и Катарския инвестиционен фонд. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Българските евродепутати съвсем правилно не се месят в решението. Ако строежът на завод в Турция пропадне по инициатива на български политици, то със сигурност няма да бъде построен и у нас. Също ще загубим и евентуални бъдещи инвестиции. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Като сме тръгнали да говорим за честни решения ...... най - честно беше ЕС да се разпусне и в момента да няма евродепутати . Това че медиите дават гласност на такива мнения е трогателно . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години В България освен по-евтиния труд предимство е и европейския пазар, но не и местния, защото местен пазар просто няма. В България жизнения стандарт е много по-нисък, реално няма как хем заплатите да са символични, хем ДДС-то да е 20% за манджата и хем да им остават пари на хората за нови автомобили. отговор Сигнализирай за неуместен коментар