IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Евродепутати: Решение на VW в полза на Турция ще бъде нечестно

Предлага се провеждане на съвместно разследване в Съвета за асоцииране ЕС-Турция

08:44 | 02.10.19 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Евродепутати от различни фракции критикуват остро плановете на германския автомобилен концерн Volkswagen да строи новия си завод в Турция, пише Berliner Morgenpost. Журналисти от вестника са разговаряли с депутати от ЕНП, Зелените и АЛДЕ, които са изразили подозрението, споделено в понеделник и от председателя на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофер. Според него решението на Volkswagen нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията.

"Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и щедрата държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред AFP Бютикофер. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът, цитиран и от DW.

Berliner Morgenpost разполага с писмото на седем евродепутати до Еврокомисията, в което те предлагат да се проведе съвместно разследване в Съвета за асоцииране ЕС-Турция. Германската евродепутатка от Зелените Виола фон Крамон-Таубадел, която е сред подписалите въпросното писмо, призова Надзорния съвет на Volkswagen да спре проекта. Депутатката е избрана във федералната провинция Долна Саксония, която от името на държавата държи пакет акции и участва в решенията на Volkswagen.

Berliner Morgenpost припомня, че договорът на германския автомобилопроизводител с Турция е пред подписване, след като Управителният съвет на концерна е взел принципно решение. Вестникът посочва също така, че "съседна България също положи усилия да привлече инвестицията, но поради ограниченията на ЕС не можеше да обещае (достатъчно голяма - бел. ред.) държавна подкрепа".

Агенция AFP също припомня, че до последния момент и България, която е член на ЕС, се е надявала да получи завода. Правителството в София направи на концерна примамливо предложение за държавна помощ - по думите на премиера Бойко Борисов обаче, това можело да стане само "при стриктно спазване на европейското законодателство", отбелязва агенцията.

Подписалите писмото до EK - сред които са и шефът на германските християндемократи в Европарламента Даниел Каспари и председателят на европейските Зелени Райнхард Бютикофер - подчертават, че инвестицията ще наруши правилата за конкуренцията в ЕС, но визират и политическото положение в Турция. Пред AP Райнхард Бютикофер го формулира така: "Като имаме предвид все по-лошото състояние на правовата държава, на медийната свобода и на демокрацията под управлението на президента Ердоган, решението на ръководството на концерна Volkswagen предизвиква потрес."

Бютикофер призовава Европейската комисия да се намеси. Според него Фолксваген се опитва да печели, нарушавайки правилата, а и освен това вреди на една държава-членка. Евродепутатката от Долна Саксония Виола фон Крамон-Таубадел казва пред Berliner Morgenpost, че изборът в полза на Турция подсилва "автократичния режим на Ердоган" и същевременно изпраща "опустошителен сигнал" до другия кандидат - България. " Volkswagen сякаш не си е взел никаква поука от последните скандали", казва евродепутатката.

В края на статията си Berliner Morgenpost я цитира с думите: "На фона на сегашната нестабилна и изключително критична политическа ситуация в Турция всеки, който реши да се довери на финансовите обещания на президента Ердоган, някой ден навярно ще трябва скъпо да заплаща този финансов риск".

Както е известно, германският Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да стартира дейност през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1,4 млрд. евро и включва откриването на поне 5 хил. директно заети работни места. Впоследствие се очаква разкриване и на още хиляди допълнителни места в доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand вид, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:11 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 32 rate down comment 40
potten
преди 5 години
Не са прави че решението е нечестно. Всичко сочи, че Турция е по-добрия избор за инвестиции. Защо?Ами първо имат много повече работна ръка на място.Второ, имат огромен местен пазар където може да се продава немалка част от производството. Сравнено с БГ-то, разбира се. Отделно в Турция хората могат да си позволят покупка на нов автомобил в много по-голяма степен от народонаселението в БГ-то.Трето, не са обвързани с регулациите в ЕС и администрирането на завод там е много по-лесно и евтино съответно.Почти не се сещам за причина в БГ да е по-добре, освен евтиния труд на безценица у нас.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още