Петролните и газовите компании преди измерваха успеха си с това колко добри са в намирането на нови източници. Безмилостното правило, според което те бяха оценявани, беше „коефициентът на заместване на резервите“, показател за това колко успешна е една компания в заместването на добивания нефт и газ с нови доставки. Днес тази гледна точка се преобръща. Бърнард Луни, главен изпълнителен директор на BP, смята, че бъдещето е в производството на по-малко въглеводороди. Той иска BP да съкрати производството на петрол и газ с 40% през следващото десетилетие, пише Financial Times в редакционен коментар.
Тази амбиция отразява дълбоката промяна, обхванала енергийната индустрия. Големите петролни компании трябва да преоткрият себе си, ако искат да оцелеят в нисковъглеродния свят. BP заяви тази седмица, че вярва, че глобалното търсене на петрол може да достигне своя връх през следващите няколко години и че потреблението може никога да не се възстанови от пандемията. Подобна мрачна оценка от една от най-големите петролни компании в света би била немислима само преди няколко години.
Светът се променяше още преди Covid-19. Изменението на климата влезе в обществения прожектор. Натискът върху петролната индустрия да се адаптира дойде от всички страни, въпреки че компаниите все още не са измислили как да генерират приходи от нисковъглеродния бизнес. Инвеститорите са по-гласовити и настояват BP, Royal Dutch Shell и сие да отчетат финансовото въздействие, което глобалното затопляне би могло да окаже върху техните операции.
В същото време банките и правителствата са по-склонни да финансират действия срещу климатичните промени - пазарът на дълг, свързан с разходи за екологични проекти, е в подем. Goldman Sachs прогнозира, че през следващата година разходите за възобновяема енергия за първи път ще надвишат тези за проучване и производството на нефт и газ. Промяната се дължи на увеличаващата се разлика в цената на капитала - до 20% за инвестициите в нефт и газ, в сравнение с 3% до 5% за възобновяемите източници.
Тези тенденции само се ускориха по време на пандемията. Карантината, наложена от правителствата, за да ограничат разпространението на вируса, принуди милиони да работят от вкъщи. Промяната в поведението на хората вследствие на осъзнаването, че работата от дома е възможна, има дългосрочни последици за икономиките, изградени върху изкопаеми горива. Някои правителства, основателно, въвеждат по-строги регулации и стимули за насърчаване на зелено икономическо възстановяване. Европейската комисия настоява за нов климатичен план до 2030 г.
Сред водещите компании в отрасъла, BP и европейските й съперници са в авангарда на революцията, но успехът ще бъде бавен. Мащабът на инвестициите, необходими на големите петролни корпорации, за да се пренасочат към възобновяемите източници, е огромен - анализатори от Rystad Energy изчисляват, че новите цели, обявени досега, включително тази на BP да изгради 50 гигавата възобновяем капацитет до 2030 г., ще изискват инвестиции от 200 млрд. долара. Американските конкуренти, по-специално ExxonMobil, досега се въздържат от действия за намаляване на инвестициите във въглеводороди, но в крайна сметка може да се наложи да променят курса. Не е изненадващо, че националните компании, които отговарят за повече от половината от световното производство на петрол, не са склонни да променят линията.
Характерът на бъдещото търсене на петрол остава неясен. Потреблението може да остане стабилно на ниво от десетки милиони барели на ден в продължение на десетилетия, дори и при най-драматичния преход към по-чиста енергия. Светът също така все още разчита силно на петрола като суровина за други продукти, особено производните му химикали. Някои анализатори предвиждат, че през следващите няколко години може да се появи недостиг в предлагането, което ще повиши цените и ще доведе до ръст на новите инвестиции. Производителите с ниски разходи ще продължат да изпомпват, докато могат. Но началото на края започва.
преди 4 години ае бегай, че с такъв инфантилен събеседник като теб мозъка ми верно ще стане на камък ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Рубинът е алуминиев окис. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Не съм споменал за камъка в главата ти, който ти служи за мозък. Как го прави не знам, но се справя по някакъв начин. Ще да е от най-твърдите силициеви съединения отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Спорът е излишен.Цената на нефта беше движеща сила за икономиката сигурно вече около 100 години. Това роди огромни компании, които в парично изражение са по-големи от повечето държави по света. Машини въртящи огромни пари, на които се крепи сигурно половината световен ред.Ако нуждата от петрол спадне да речем само с 50% това ще е колапс в икономически смисъл за почти всички развити държави по света. Всички ще трябва да орежат половината от икономиката си, защото няма с какво друго да я заменят. Това значи половинаъа от благосъстоянието на всички живеещи в развити страни да се изпари само защото няма друга смислена икономическа система, която да продължи загубеният паричен оборот от спада на потреблението на нефт с 50%.Това е катастрофа за развития свят.За тези от Афганистан или Африка няма да е кой знае какво, те там и досега си живеят в родовообщинния строй без никаква индустрия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години еййй, събрахме се.... нашата маса, поздравява вашата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години рубин... било камък, следователно сме в камената ера.... кво да ти кажа, баца?... тежко е даже да му четеш коментарите! :)))нещо за камъни в бъбреците очаквам да каже сега... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Т.е. още 19 пъти по толкова площи по земната ***, НЕ СА ОБСЛЕДВАНИ. Дълбочинния нефт, тук, дори не го споменаваме, според изчисленията, за още около межди 10 и 45 ХИЛЯДИ ГОДИНИ при днешното потребление.Иначе, разбира се, че ресурсът е изчерпаем... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Не са изчерпани възможностите. Умориха се и зациклиха хората, търсейки там, където и.преди са търсили. Нещо както при въглеводородите, за които, са претърсени ... ЦЕЛИ 5% от земната ***. Най-нормашно е да се предположи че, в останалите 95%, може да има не по-малки количества, до около още 19 пъти по толкова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години става въпрос само за леките коли, които и без тва не замърсяват кой знае кво в сравнение с останалите камионетки, самоледи и легени, а тях найш кога ше ги подкараш на батерий ?? миии общо взето нивга .... Или се намира нещо си друго като гориво или тва с батерийките ше е жалък опит да се смени петрола, което и без тва в близките 40г. нема да стане, а аз до тогава мислим да си карам дизела после вече ше ми е се тая .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години За съжаление батериите не са нещо много сложно. От Александро Волта насам върху тях е работено много. Добър акумулатор е нужен за всеки нормален автомобил. Добрите батерии са жизнено важна част от неядрените подводници. Химичните елементи, от които въобще може да се направи батерия са доста ограничен брой. Отидете в кой да е магазин за електрифицирани инструменти и ще видите, че тези на батерии са значително по-малко от тези с неудобните кабели. Преди 10 години бяха значително повече. Ако създаването на достатъчно добра батерия беше сигурно то всичко би било пределно ясно. За съжаление технологичните възможности в някои направления вече са в много голяма степен изчерпани отговор Сигнализирай за неуместен коментар