Петролните и газовите компании преди измерваха успеха си с това колко добри са в намирането на нови източници. Безмилостното правило, според което те бяха оценявани, беше „коефициентът на заместване на резервите“, показател за това колко успешна е една компания в заместването на добивания нефт и газ с нови доставки. Днес тази гледна точка се преобръща. Бърнард Луни, главен изпълнителен директор на BP, смята, че бъдещето е в производството на по-малко въглеводороди. Той иска BP да съкрати производството на петрол и газ с 40% през следващото десетилетие, пише Financial Times в редакционен коментар.
Тази амбиция отразява дълбоката промяна, обхванала енергийната индустрия. Големите петролни компании трябва да преоткрият себе си, ако искат да оцелеят в нисковъглеродния свят. BP заяви тази седмица, че вярва, че глобалното търсене на петрол може да достигне своя връх през следващите няколко години и че потреблението може никога да не се възстанови от пандемията. Подобна мрачна оценка от една от най-големите петролни компании в света би била немислима само преди няколко години.
Светът се променяше още преди Covid-19. Изменението на климата влезе в обществения прожектор. Натискът върху петролната индустрия да се адаптира дойде от всички страни, въпреки че компаниите все още не са измислили как да генерират приходи от нисковъглеродния бизнес. Инвеститорите са по-гласовити и настояват BP, Royal Dutch Shell и сие да отчетат финансовото въздействие, което глобалното затопляне би могло да окаже върху техните операции.
В същото време банките и правителствата са по-склонни да финансират действия срещу климатичните промени - пазарът на дълг, свързан с разходи за екологични проекти, е в подем. Goldman Sachs прогнозира, че през следващата година разходите за възобновяема енергия за първи път ще надвишат тези за проучване и производството на нефт и газ. Промяната се дължи на увеличаващата се разлика в цената на капитала - до 20% за инвестициите в нефт и газ, в сравнение с 3% до 5% за възобновяемите източници.
Тези тенденции само се ускориха по време на пандемията. Карантината, наложена от правителствата, за да ограничат разпространението на вируса, принуди милиони да работят от вкъщи. Промяната в поведението на хората вследствие на осъзнаването, че работата от дома е възможна, има дългосрочни последици за икономиките, изградени върху изкопаеми горива. Някои правителства, основателно, въвеждат по-строги регулации и стимули за насърчаване на зелено икономическо възстановяване. Европейската комисия настоява за нов климатичен план до 2030 г.
Сред водещите компании в отрасъла, BP и европейските й съперници са в авангарда на революцията, но успехът ще бъде бавен. Мащабът на инвестициите, необходими на големите петролни корпорации, за да се пренасочат към възобновяемите източници, е огромен - анализатори от Rystad Energy изчисляват, че новите цели, обявени досега, включително тази на BP да изгради 50 гигавата възобновяем капацитет до 2030 г., ще изискват инвестиции от 200 млрд. долара. Американските конкуренти, по-специално ExxonMobil, досега се въздържат от действия за намаляване на инвестициите във въглеводороди, но в крайна сметка може да се наложи да променят курса. Не е изненадващо, че националните компании, които отговарят за повече от половината от световното производство на петрол, не са склонни да променят линията.
Характерът на бъдещото търсене на петрол остава неясен. Потреблението може да остане стабилно на ниво от десетки милиони барели на ден в продължение на десетилетия, дори и при най-драматичния преход към по-чиста енергия. Светът също така все още разчита силно на петрола като суровина за други продукти, особено производните му химикали. Някои анализатори предвиждат, че през следващите няколко години може да се появи недостиг в предлагането, което ще повиши цените и ще доведе до ръст на новите инвестиции. Производителите с ниски разходи ще продължат да изпомпват, докато могат. Но началото на края започва.
преди 4 години Ако си шеф на петролна компания която има залежи за 30 г . , а на бюрото ти стой доклад за разработките на най-добрите лабораторий в областа на батерийте и той казва , че до 10 г батерийте ще са напълно конкурентни на двг + екстри като по-евтина подръка и липсата на шум при предвижване та какво решение ще вземете ? :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Електричките неминуемо ще поевтинеят. Всеки ден (хайде, нека да е месец) се появяват елегантни решения на този, онзи или трети проблем а, понякога, и на.няколко заедно. Ала, дори поевтинели, ще трябва да го зареждаме. Досега, ел.мрежата ни поне за рях, не прехвърляше енергия, изчислена е.за друг товар. Пък и генерацията не е достатъчно зелена. ТОВА ще затрудни нещата. Вече го прави. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Производството на нито един автомобил и нито един самолет до сега не е минало без да се използва камък. В Берковица има завод за режещи и абразивни ИНСТРУМЕНТИ. Всичките са от камък. Всички лагерни шийки на коляновия и разпределителния вал на колата ти са шлайфани на машини, при които обработващият инструмент е направен от камък. За да ти боядисат колата също я китват, шлайфат и полират многократно. С какъв инструмент го правят? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години пхаха ... не си сериозен ... колко камънак има в една кола ?! или в един самолет ?! ... това че в един модерен часовник има 15-16 камъчета прави ли го продукт от каменната ера ... ?! и в това дето си изброил няма НИТО един инструмент ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Също така на естествен камък заточвам длетата си за дърворезба, защото няма нищо по-добро от белгийските шисти за целта. Японците заточват мечовете и кухненските си ножове на естествени камъни - пак защото няма нищо по-добро отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години правя ли радлика между ползването на камъни като материал и инструмент? Да разбира се. До ден днешен камъни се използват в най-прецизните инструменти. Накрайниците на най-точните измервателни уреди са от рубин. В машиностроенето трасажните маси са от гранит, както и масите на измервателните инструменти. Най-често използваният абразив и до момента във всякакви форми е естественият корунд. Не знам дали диамантът може да се нарече камък, въпреки че някои го наричат скъпоценен камък, но режещи инструменти от диамант има в страшно много области, като се започне от медицината за микротомни ножове, мине се през машиностроенето, където го използват за обработка на алуминий и титан, както и на много други места. Така че камъните се използват като инструменти и до ден днешен и ако отвориш Гугъл можеш да го видиш. Особено гранитът за прецизни уреди е напълно незаменим - няма изкуствен аналог, който дори малко да се доближава до свойствата му отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години хаха, за теб гаранция не е приключила, а оня ден са открили че едни капуцини са влезнали в нея... таканче бе си сам! :)))сега сериозно, за да не кажеш че се подигравам... ти правиш ли разлика между ползването на камъните като материал и като инструмент ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Всъщност каменната ера още не е приключила. Камъни се използват в асвалта, в бетона, в леглата на железопътните линии, в бижутерията, строителството и в близките няколко века няма алтернатива да бъдат заменени с друго отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Каменната ера не е приключила, защото са свършили камъните. Същото ще се отнася и за петрола - петролната ера ще приключи далеч преди изчерпване на петрола. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ха , понеже стана на въпрос за големите товарни кораби , ей сега попаднах на това ... https://interestingengineering.com/swedish-consortium-unveils-wind-powered-car-carrier-with-towering-wings отговор Сигнализирай за неуместен коментар