Петролните и газовите компании преди измерваха успеха си с това колко добри са в намирането на нови източници. Безмилостното правило, според което те бяха оценявани, беше „коефициентът на заместване на резервите“, показател за това колко успешна е една компания в заместването на добивания нефт и газ с нови доставки. Днес тази гледна точка се преобръща. Бърнард Луни, главен изпълнителен директор на BP, смята, че бъдещето е в производството на по-малко въглеводороди. Той иска BP да съкрати производството на петрол и газ с 40% през следващото десетилетие, пише Financial Times в редакционен коментар.
Тази амбиция отразява дълбоката промяна, обхванала енергийната индустрия. Големите петролни компании трябва да преоткрият себе си, ако искат да оцелеят в нисковъглеродния свят. BP заяви тази седмица, че вярва, че глобалното търсене на петрол може да достигне своя връх през следващите няколко години и че потреблението може никога да не се възстанови от пандемията. Подобна мрачна оценка от една от най-големите петролни компании в света би била немислима само преди няколко години.
Светът се променяше още преди Covid-19. Изменението на климата влезе в обществения прожектор. Натискът върху петролната индустрия да се адаптира дойде от всички страни, въпреки че компаниите все още не са измислили как да генерират приходи от нисковъглеродния бизнес. Инвеститорите са по-гласовити и настояват BP, Royal Dutch Shell и сие да отчетат финансовото въздействие, което глобалното затопляне би могло да окаже върху техните операции.
В същото време банките и правителствата са по-склонни да финансират действия срещу климатичните промени - пазарът на дълг, свързан с разходи за екологични проекти, е в подем. Goldman Sachs прогнозира, че през следващата година разходите за възобновяема енергия за първи път ще надвишат тези за проучване и производството на нефт и газ. Промяната се дължи на увеличаващата се разлика в цената на капитала - до 20% за инвестициите в нефт и газ, в сравнение с 3% до 5% за възобновяемите източници.
Тези тенденции само се ускориха по време на пандемията. Карантината, наложена от правителствата, за да ограничат разпространението на вируса, принуди милиони да работят от вкъщи. Промяната в поведението на хората вследствие на осъзнаването, че работата от дома е възможна, има дългосрочни последици за икономиките, изградени върху изкопаеми горива. Някои правителства, основателно, въвеждат по-строги регулации и стимули за насърчаване на зелено икономическо възстановяване. Европейската комисия настоява за нов климатичен план до 2030 г.
Сред водещите компании в отрасъла, BP и европейските й съперници са в авангарда на революцията, но успехът ще бъде бавен. Мащабът на инвестициите, необходими на големите петролни корпорации, за да се пренасочат към възобновяемите източници, е огромен - анализатори от Rystad Energy изчисляват, че новите цели, обявени досега, включително тази на BP да изгради 50 гигавата възобновяем капацитет до 2030 г., ще изискват инвестиции от 200 млрд. долара. Американските конкуренти, по-специално ExxonMobil, досега се въздържат от действия за намаляване на инвестициите във въглеводороди, но в крайна сметка може да се наложи да променят курса. Не е изненадващо, че националните компании, които отговарят за повече от половината от световното производство на петрол, не са склонни да променят линията.
Характерът на бъдещото търсене на петрол остава неясен. Потреблението може да остане стабилно на ниво от десетки милиони барели на ден в продължение на десетилетия, дори и при най-драматичния преход към по-чиста енергия. Светът също така все още разчита силно на петрола като суровина за други продукти, особено производните му химикали. Някои анализатори предвиждат, че през следващите няколко години може да се появи недостиг в предлагането, което ще повиши цените и ще доведе до ръст на новите инвестиции. Производителите с ниски разходи ще продължат да изпомпват, докато могат. Но началото на края започва.
преди 4 години Ами първо трябва електрчките доста да поефтинеят. А и петрола не е само източник на горива, ами и на много други деривати: стотици видове масла, асфалт и др. Така че петролните компании не е нуждно да фалирват ВСИЧКИТЕ. Още повече никой не знае що е то петрол. Възможно е и да се възпроизвежда постоянно...незнаем. Идеята е да се намали драстично горенето на изкопаеми, а не като цяло използването им. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години напълно възможен сценарии . май тука четох интервю на някакъв от шефовете на лукойл-нефтохим , за инвестиции в инсталации за нефтохимически продукти за промишлеността . после някакъв преводен материал имаше за арабите и техните рафинерии какви цифри инвестират за нефтохимия и гледат да диверсифицират производството да не е само горива и смазки ... импа се ядосва , щото е мислел да се пенсионира с тези акции , пък сега трябва да върти нови схеми ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Естествено, че ерата на петрола рано или късно ще свърши, защото петролът е изчерпаем ресурс. Тук въпросът не е дали а кога. На времето президента Рузвелт беше възложил на едни учени да изчислят кога ще настъпи този момент. И те са били категорични - през 1974-а година. Тази прогноза тогава не се е оказала вярна, но ако достатъчно дълго се предсказва краят на тази ера то предсказанието все в някой момент ще се окаже вярно отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години В Норвегия има две рафинерии, като едната е на Equinor, а другата е на щатската Exxon. Американците от няколко години се опитват да я пробутат на някого, но все не намират купувач. Накрая ще отиде за вторични суровини отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Нека уточним, сред нас няма наивници, които смятат, че ще се топлим в обозримо бъдеще с литиеви или каквито там още измислят, батерии. Газта ще остане важна поне още 50 години напред. Аз лично смятам, че и с бензина и нафтата също, нещата са далече от финала. Може да поевтинеят, още повече, че големия процент от цената им за крайния клиент е акциз с който може да се манипулира гъвкаво стойноста им. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Началото на края за големите петролни компании започваИндустрията трябва да преоткрие себе си, за да оцелее в нисковъглеродната ераТъйййй. Може да възразите но, целият фокус е не толкова да се запази върховото търсене, колкото,да не се изтърват нещата от контрол и, при силния натиск върху цените надолу, да се удържи маржът на печалбите. Трудна работа, ако не сринат себестойността. А тя, при днешната изостанала и бъкана с двувековна философия индустрия, няма място за особено отстъпление. Някой процент и - до там. Новото време е на една ръка разстояние но, де питат. Е, да Го духат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ядерный планетолет НУКЛОН....ахахахахааа....Явно пак някой е прекалил със самогона и е припаднал под трактора! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години дъките = дъските ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години пхахахххаа ... ти вече спря дори с мултиките , минахте в пропагандата на скици по дъките и рисунки на салфетки ... :))) ... на зле отиват нещата дядя вова мисли за смяна на лагера ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години пхаха ... пак си пил на гладно търговищка отлежала ... :)))ако гледаме по света какво става ...има субсидии --> има въглищни и ядрени централи ,няма субсидии --> няма и такива централи ... :))) ... фактза вирусчето те първа започва зимният пик , или не следиш новините ... в цялото северно полукълбо има ръст на заболеваемостта ... ?! ... дано не се упуснем многопетролът импе е основно за гориво . ако гледаш консумацията на горива в норвегия , по-миналата година имат за първи път след ВСВ намаляване на потреблението на течни горива . и от какво ?! само около 5% от автопарка им е станал електрически ... :))) ... ами я сега си представи 10% , ами след 10 годин и 30% ... я сега си представи това в цяла европа . ами то дизелови леки автомобили след 5 години масово няма да се продават вече в цяла европа ... миналата година мина ли ти покрай ушите , че рафинерии , които не произвеждат пластмаси са пътници до петилетка ... :))) ... ти за добиви си се фанал ... до 5-6 години импе електричките ще имат фотоволтаични батерии по всяка възможна повърхност - покрив , капак , полегатите части на калниците ... даже няма да има нужда да се зареждат в масовия случай от мрежата цяло лято ... :))) ... те ти един европейски модел , 20км пробег на ден в слънево време в холандия , за у нас сигурно ще са 30км ...https://squadmobility.com/те ти и от алибаба китайско , ако си фен на китайците де ...https://***.alibaba.com/product-detail/4-wheel-New-Solar-E-car_60826824293.htmlи това ще е стандарт за градска кола след 10-15 години ... къф бензин , ква нафта те гонят ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар