На паркинг в черноморския мегаполис Трабзон, където се продават употребявани превозни средства, до 300 автомобила сменят собствениците си си всеки ден. Но от лятото сделките са под 50 на ден.Причината: колите втора употреба станаха твърде скъпи.
В Турция пазарът на употребявани автомобили и други продукти втора ръка значително нарасна в резултат на пандемията на коронавируса. Но въпреки потопа от оферти цените се покачват.
За употребявано пежо, което все още можеше да се купи за около 30 000 турски лири (3825 евро) преди началото на пандемията, дилърите сега искат двойно. В интернет платформите има оферти за употребявани автомобили, които се продават по-скъпо от сравнително нови автомобили. На платформата за обяви Sahibinden.com се предлага фиат Legea на два месеца за 115 000 лири. Парадоксалното в случая - като нов той струва 109 000 лири.
„Цените принципно са поне с 20 000 лири по-високи, отколкото преди пандемията", казва един потенциален кандидат, който напразно е търсил употребявани автомобили в изложбена зала в Истанбул. Повишението, за което говори, съответства на десет пъти по-висока сума от минималната турска заплата.
Според проучвания на Cardata, турска компания за данни за цените на употребявани автомобили, средните продажни цени за идентичен модел са се повишили от 124 400 лири през юни до 133 100 лири през юли. През януари тази средна цена беше 101 300 лири.
„Купуваме скъпо и продаваме скъпо”
Ибрахим Киник, президент на турската асоциация на търговците на употребявани автомобили, наблюдава феномена със загриженост. Дори нейните членове, търговците на употребявани автомобили, едва ли биха се възползвали от увеличенията на цените. „Ние купуваме скъпо и продаваме скъпо", обяснява той пред германския Handelsblatt.
В момента много турци продават ценни стоки. Те искат да се подсигурят финансово с приходи от вторични продажби в случай на втора пандемична вълна през есента. Това гарантира повече предложения, особено за автомобили и недвижими имоти.
Според компаниите броят на рекламите за употребявани автомобили на рекламните платформи се е удвоил. Делът на продадените недвижими имоти се е утроил през юни спрямо същия месец на предходната година. Това всъщност трябва да намали цените.
Спирането на вноса доведе до недостиг на нови автомобили
Но в същото време търсенето на употребявани автомобили се е увеличило значително, тъй като в момента в страната почти не се доставят нови вносни автомобили. Това се дължи главно на спирането заради коронавируса на производството при много производители на автомобили през последните месеци. Пазарните наблюдатели очакват Турция да бъде снабдена с достатъчно нови коли най-рано през септември.
В допълнение, турската икономика се задвижи след края на строгите ограничения за излизане между март и юни. Анализаторите на Oyak Securities очакват много турски компании да публикуват положителни резултати в предстоящия отчетен сезон в сравнение с първото тримесечие.
В много сектори на икономиката работниците и служителите отново започнаха да получават доходи. Това също увеличава търсенето на автомобили. В големи градове като Истанбул или Анкара много пътуващи са преминали от влакове към автомобили в резултат на пандемията. Във всеки случай сега има повече автомобили по турските пътища - заради страха от зарази в обществения транспорт.
„Тъй като се търсят повече автомобил, а вносът е спаднал почти до нулата, купувачите преминават към вътрешния пазар на употребявани автомобили“, обяснява Еврен Айкин, който салон за продажби на автомобили в Истанбул.
Данък лукс и евтините кредити повишават цените
Правителството също допринесе за увеличението на цените. Преди две години администрацията в Анкара, водена от президента Ердоган, въведе данък лукс върху много продукти, включително нови превозни средства. Размерът на данъка, наречен ÖTV (Özel Tüketim Vergisi, „специален данък върху потреблението“), зависи от кубатурата на двигателя на автомобила и може да бъде до 50 процента от покупната цена.
Всеки, закупил новия си автомобил преди въвеждането на данъка, вече може да реализира реална печалба от продажбата. „Текущите цени за употребявани превозни средства се сближават до разликата в данъка ÖTV“, обяснява експертът по автомобили Орхан Юлгюр.
Освен това в хода на пандемията държавните банки също предлагат евтини заеми с ефективна годишна лихва от 0,49 процента, което се отнася, наред с други неща, за автомобили, къщи и по-големи частни потребителски стоки, като кухненски уреди. Така трябва да се стимулира вътрешното потребление. Но когато потребителите могат да вземат евтини заеми, цените на продажбите обикновено се покачват - явление, което напоследък се наблюдава и на германския пазар на жилища заради ниските лихви.
Асоциации и автомобилни компании настояват за прекратяване на данъка върху лукса. Това би увеличило потреблението и в същото време ще свали ценовия натиск от пазара на употребявани автомобили. Правителството обаче досега не проявява желание за промяна.
Експерти като Юлгюр се съмняват дали цените на употребяваните автомобили отново ще спаднат бързо. Всеки, който реши да закупи нова кола, ще трябва да изчака до девет месеца за доставката, обяснява турският всекидневник Sözcü. А ако не можете да чакате толкова дълго, можете да си вземете скъп употребяван автомобил.