Shell често и традиционно се свързва само с бензиностанции и рафинерии, но най-голямата по пазарна капитализация петролна компания в Европа не иска да се свързва само с петрол. Енергийната и транспортната трансформация кара концерна да търси все по-голяма диверсификация, а новата мобилност прави така, че някои големи вериги бензиностанции (в някои региони на света, напр. в Норвегия или Холандия), са принудени да премахват бензиноколонки от обектите си, за да освободят място за електрически такива.
Royal Dutch Shell Plc, който е най-големият партньор за производителя на станции за бързозарядно зареждане Ionity, счита, че 2020 и 2021 г. ще са решителните за пробива на електрическите коли на пазара, след като много производители ще пуснат модели през този период, и възнамерява предварително да е готов за голямото търсене. Компанията дава нов тласък на разширяването на бързозарядните мрежи към Централна и Източна Европа, като откри първите си станции от вида Shell-Ionity и Shell Recharge за региона – в Унгария.
Shell-Ionity бе открита на магистрала М7 в близост до езерото Балатон и ще улесни придвижването на дълги дистанции на шофьорите на електрически автомобили. Всяка от четирите колони предоставя потенциална енергия от 350 kW. Така пълно зареждане на електрически автомобил може да отнеме само до 15 минути, което прави новите зарядни станции до 3 пъти по-бързи от сега наличните конвенционални устройства.
Като цяло базираната в Мюнхен Ionity планира да изгради в сътрудничество с Shell 21 станции в Централна и Източна Европа до края на 2021 г., покривайки Унгария, Чехия, Полша, Словакия и Словения. Инвестицията във всяка една станция с по 4 колони възлиза средно на около 500 000 евро, разкри мениджмънтът на компанията.
В България Shell работи в партньорство с Eldrive, a първите им две съвместни зарядни бяха открити още през 2017 г. Досега двете компании имат 11 изградени станции.
Компанията работи у нас от 29 години, като към момента има около 120 обекта за търговия с петролни продукти. Отделно от това преди пет години международната компания получи разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ в блок „Хан Кубрат“ (преди „Силистар“) в Черно море.
„Избрахме Унгария за начало на нашето пътуване в ЦИЕ, защото тук делът на продажбите на електрически коли е най-висок спрямо регионалното ниво. Около 1% от новопродадените коли в страната са електрически, докато средното ниво за централна и източна Европа е под 0,5%“, заяви пред Investor.bg Ищван Капитани,изпълнителен вицепрезидент на Shell Retail.
„Всъщност не е изключено да навлезем скоро в България – било то чрез партньор като Shell или OMV, или дори самостоятелно“, призна пред Investor.bg главният технологичен директор на Ionity Маркус Грол. Компанията му е съвместно дружество на BMW, Ford, Mercedes и VW, но скоро към алианса се очаква да се присъедини и Hyundai.
В същото време Унгария стана първата страна в региона (пета в Европа и девета в света), в която бе открита станция от типа Shell Recharge. Тя предлага заряд със сила от 50 kW, с който типичен електрически автомобил може да бъде зареден от 0% до 80% за около 30 минути. Цената на Shell-Ionity за зареждане е 2560 форинта, което е около 8 евро, а зареждането на станцията на Shell Recharge струва 1925 форинта за сесия (около 5,8 евро). Цената не е случайна - това е годината, в която концернът навлиза в страната. До няколко месеца обаче тя ще бъде коригирана и ще зависи от количеството заредена енергия.
Снимка: Investor.bg
До края на 2021 г. Shell възнамерява да има по 200 станции във Великобритания и Холандия и засилва бизнеса си в Китай, където има собствено производство. Зарядните на Ionity пък са изградени от швейцарския концерн ABB и австралийския Tritium Pty.
През 2017 година Shell придоби и компанията New Motion, която е специализирана в изграждането на зарядни станции за употреба в домашни условия и офис сгради.
Припомняме, че слабата световна икономика сви печалбите на петролната компания през четвъртото тримесечие. Поради макроикономическите перспективи ръководството очаква обезценяване от 1,7 до 2,3 милиарда долара след данъци, съобщи британско-холандската компания през декември.
Групата е по-малко склонна да инвестира спрямо предишните планове. За цялата година вложенията се очаква да бъдат в долния край на диапазона от 24-29 милиарда долара. Компанията ще обяви окончателните си резултати на 30 януари.
Shell: Не верига бензиностанции, а търговец
„Енергийната трансформация е огромна възможност, важна за света, но и отваря големи възможности за компаниите, въпреки че скоростта на промяната е огромна“, признава Капитани. Той открои три големи тенденции, които променят бизнеса на Shell - енергийната промяна, технологичната промяна, промяната в мобилността. „Разходите за километър падат постоянно, хората са все по-мобилни, а след 20 години може да не карат коли, а да са само пътници“, коментира той.
За да е подготвена за всичко това, компанията му се опитва да диверсифицира все повече бизнеса си. „Shell не е верига бензиностанции, а търговец – един от най-големите продавачи на кафе след Starbucks и Costа. Обичаме кафето, защото то е черно и мазно като нефта, но за разлика от него има много по-голям марж на печалба. Ако при петрола той е 17 долара за барел, при кафето би бил 1000 долара за барел. Ние продаваме по 250 млн. Чаши кафе на година“, каза още Капитани.
Снимка: Investor.bg
Това е свързано без съмнение с промяната на навиците на потребителите. Според мениджъра все повече клиенти спират на бензиностанции не за да зареждат коли, а за да си починат, пиейки кафе, чай или други напитки. „В момента шофьорите на електрически коли прекарват средно по 17 минути на наш обект и пазаруват за двойно повече пари, докато шофьорите на коли с бензинов или дизелов двигател прекарват по около 5 минути. Дори това да е свързано с все още по-бавната технология на зареждане, навиците на потребителите се променят ясно“, казва Капитани. Затова Shell също иска да се промени и да се превърне от верига бензиностанции в център за мобилни услуги, където може да се зареждат или сменят батерии, да се взема кола под наем или за споделено пазаруване и, разбира се, да се пазарува.
Без самият той да прави категорична прогноза, Капитани припомня анализ на Международната енергийна агенция. Според него в момента от 1 млрд. коли по света около 6 млн. са електрически или хибрид. До 2040 г. обаче ще има около 2 млрд. автомобили, от които 500 млн. ще са електрически...
преди 4 години Когато четох статията втората снимка и първия абзац след нея ги нямаше. Или са ги добавили след това или нещо не ги помня аз, но така или иначе там пише само една цена - 500 000 евро за 4 станции. Защо струват толкова е важния въпрос. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години :)))не си прав ... хммм ... прав си , ама малко ... :)))знаеш ли ... първата комерсиална парна машина е създадена 1712 година (отворих уикито да видя :))) ) от тогава до ден днеш ние ползваме парата постоянно . и сега някъде работи някоя парна турбина . никой не е загърбил работеща технология , а постоянно се усъвършенства и използва . същото е и с ел.колите ... от няколко години навлизат като масова технология , няма как да заместят ДВГ от раз . виж как пробегът се промени за има няма 5 години от 150-160км до 300-350 ... теслата вече продава за 400 ... за края на тази година твърди че ще пусне батерии за 600км ... няма да ти пускам линк :))) ... едни нови сладури са демонстрирали как правят зареждане за 13мин на 100% и минават 800км ... освен литиево-йонните има още един куп други технологии дето се борят за място под слънцето ... та един средно голям дневен пробег ще се гарантира без зареждане в много скоро време от всеки автопроизводител ...виж с тока е по-сложно . ама и там никой не говори , че ще отрежем всичко и чакаме слънце и вятър за да работим . през останалото време айляк :))) ... лека-полека мави . датчаните 30 години усъвършенстват технологията . не са си спрели всички тецове . комбинират . обаче са махнали всички стари тецове , стоят им само 4 или 5 с които работят . бях пуснал едно линкче :))) , няма да ровя сега пак за него , за капацитет на вятърните им паркове . в по-старите имаха такива с по 30% . е да , ама в новите под 55% нямаше . и то година след година , не е да кажеш една година ветровита , друга не . значи варианти има . същото за фотоволтаиците . е виж онези в чили . вярно , ще кажеш , там местата са подходящи . да , подходящи са за днешното технологично ниво . ама преди 10-15 години някой мислил ли го е че е възможно ?!? в интерес на иситината са го мислили , че е възможно , хората , които са го постигнали :)))не се прави на стар :))) ... аз мисля , че ще си свидетел на зелената електрификацията ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Да, и аз това се опитвах прези две години да ти обясним - при сегашните и обозрими 10 г. г. напред технологии, ВЕИ стават само за близалки, или целият ви живот ше требва да се промени - денем да зареждате целия транспорт - нали се сещаш, че личните електрокари изобщо на никой, освен на безделниците не влизат у сметката на една икономика, дори смешна като българската - та начи през деня зареждате батериите на бусове, камиони, трамваи, влакове, метро, багери, фадроми, валяци, трактори, самолети, кораби, а през нощта ги карате, строите, пътувате.... а кога ше работите, остава под въпрос, щот требва и ток за заводи, офиси, училища, болници... Или както казва кварталният електродърводелец бай Иван Теслата: Вие спрете сички АЕЦ и ТЕЦ до 2025-2030, па тогава вашто чудо - ничие... ;) :lol:И тогава ше видиме кон боб яде ли и Зелка в интернет цел ден чете ли... ;) :lol:П. С. Линковете дето ше ми ги пуснеш, можеш да ги пропуснеш - виждал съм ги ... на опашката за наливно олио у маалата... ;) :lol: отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години коли на ток има , но всеки си ги зарежда у тях в гаража на нормално напрежение . щото другото се таксува двойно , тройно и четворно нагоре и скапва батерията много бързо . на 350кВт ще зарежда само кортежа на Бащицата , някой министър на финансите , или някой държавен служител дето няма да му търсят отчет за батерията . или например онзи немски барон дето си джиткал по цел ден теслата и е зареждал на суперчардж за да го пишат по новините че е минал 1 млн. километра ... и сменил 3 батерии :)))бизнеса със зареждането ще е на място различно от бензиностанциите - улиците на жилищните квартали , всичките паркоместа в моловете , паркингите на супермаркетите , хотелите ...по света експериментират с паркинги покрити с високопроизводителни фотоволтаици и по няколко обикновенни зарядни , всичко off-grid , отиваш сутринта на работа и я оставяш да са зарежда от слънце . таксуват те на бая по-ниска цена от мрежата ... такива неща ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ако четеш повече/поне статията под която си коментирал?/ и разсъждаваш елементарно няма да е нужно да задаваш излишни въпроси отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Може да започнат с 1 станция за заряд и ще добавят нови когато се наложи и тогава ще си пуснат допълнителна мощност към обекта. В България няма нужда да започваш с 4 броя на всяка бензиностанция, то няма толкова коли на ток още. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години що пък да е сложно ? Ако знаех колко е консумацията на една бензионстанция щеше да ти кажа, но къв е проблема да си прекарат още един кабел ако не им стига ? Все пак приоритетно са тези в градовете и покрай тях... а тези дето са дълбоко в планината ще почакат :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Въобще не е толкова просто. Зарядната станция иска огромен капацитет на доставката на електроенергия ДО станцията. Само си представи 4 колонки x350kW/h (както е описано в статията). Това са 1400kW/h за четири колонки. Коя бензиностанция има такава доставка на ток?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Защо толкова бавно се случва изграждането на електрически станции? Тези вериги вече си имат готови обекти, трябва само да добавят един трансформатор със щепсел някъде в бензиностанцията си и готов, имат станция за ток. Някой запознат ли е с цените и факторите които водят до такава бавнота? отговор Сигнализирай за неуместен коментар