IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Планът на Toyota за електрификация - отговор на критиките срещу концерна

Въпреки поетия ангажимент автомобилният производител не желае да изостави колите с двигатели с вътрешно горене

21:15 | 16.12.21 г.
<p>
	Ръководителят на Toyota Акио Тойода. <em>Снимка:&nbsp;Kiyoshi Ota/Bloomberg</em></p>

Ръководителят на Toyota Акио Тойода. Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Посланието на Toyota Motor Corp. от вторник, когато представи 16 нови напълно електрически превозни средства в своя „шоурум на бъдещето“, беше просто: ние не сме против електромобилите.

Най-големият автомобилен концерн в света за 2020 г., който популяризира хибридната технология в края на 90-те години на миналия век, е бомбардиран от критики заради мудното си придвижване към електрическата мобилност в сравнение с конкуренти като Volkswagen Group.

Критиците обвиняват японския концерн, че не приема глобалната климатична ситуация достатъчно сериозно.

Представянето на стратегията във вторник представлява драматичен обрат за Toyota спрямо тези критики.

Това беше подчертано от главния изпълнителен директор Акио Тойода, който заяви, че автомобилният производител има за цел да продаде 3,5 милиона напълно електрически коли до 2030 г., значителна възходяща ревизия на първоначалните планове за продажба на 2 млн. електромобила. 

„Някои хора казват, че Toyota не се интересува от електромобили. Това е нещо, което чуваме често“, споделя Тойода по време на презентацията в Токио. „Но когато мислите за обема (на електромобилите), ние говорим за огромен обем“, добавя той.

Тойода обаче предупреди, че дори преразглеждането в посока нагоре на прогнозата за продажбите на електромобили няма да затвори устите на всички критици на компанията.

„Два милиона представлява огромна цифра, а сега казваме 3,5 милиона като изходно ниво, но хората все пак ще кажат, че това са само 3,5 млн. електромобила от 10 млн. годишно“, изтъква Тойода.

Глобалната сила на Toyota е и нейната слабост в стремежа ѝ да стане климатично неутрална компания. Производителят няма друг избор, освен да спазва строгото ново законодателство в Европа, САЩ и Китай, което ограничава емисиите на въглероден диоксид в различни сектори, включително и в транспорта. Именно на тези пазари Toyota ще продаде по-голямата част от своите бъдещи електромобили, водени от очаквания през 2022 г. SUV bZ4X.

Компанията също разполага с преднина на пазари, където все още не са налагани строги ограничителни мерки за замърсяването.

Например Toyota е марка номер 1 в Южна Африка, Аржентина, Австралия, Обединените арабски емирства, Саудитска Арабия, Кувейт, Украйна, Индонезия, Тайван, Нова Зеландия, Тайланд, Филипините и други страни, по данни на Bestsellingcarsblog.com. В много от тези страни пазарният ѝ дял надхвърля 25 процента.

Следователно Toyota разбираемо не е склонна да се ангажира с изцяло електрическо бъдеще. „Искаме да запазим опциите за всички“, изтъква Тойода.

Освен това концернът е натоварен от чувство за дълг към своите доставчици и работниците си в Япония.

„Ако автомобилната индустрия в Япония се електрифицира, един милион души ще изгубят работата си“, предупреждава Тойода.

Автомобилният производител заяви, че ще представи гама от 30 изцяло електрически превозни средства до 2030 г., включително малки японски автомобили kei и търговски превозни средства, и ще инвестира 4 трилиона йени (35 млрд. долара) в електрификация, включително в технология за батерии между 2022 и 2030 г.

Но за същия период компанията ще похарчи още 4 трлн. йени за хибридни технологии и водородни коли.

Toyota се надява, че може да се появят други неутрални за климата решения, които да ѝ позволят да продължи да продава превозни средства с двигатели с вътрешно горене без чувство на вина. Самият Тойода кара състезателен автомобил Corolla с двигател, който изгаря водород.

Главният технологичен директор на Toyota Масахико Маеда даде за пример Бразилия, където доминиращото гориво е етанолът, произведен предимно от отпадъци от захарна тръстика.

„Има такива пазари, на които не чуваме оплаквания от потребителите и продаваме значителен брой превозни средства“, посочва той по време на презентацията.

Според Тойота е трудно да се предвиди бъдещето, тъй като живеем в силно диверсифициран свят. „Трудно е да направиш всички щастливи с универсален вариант“, изтъква той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:40 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още