Няколко десетилетия след падането на Берлинската стена любителите на автомобили не гледат вече на колите от Източна Германия с пренебрежение.
Някога шофьорите от бившата комунистическа страна имаха огромно желание да сменят старите си автомобили с по-модерни западногермански и други европейски возила. Много източноевропейски коли бяха предадени за скрап или оставени да изгният.
Боботещият Трабант (Trabant) обаче, който оттогава се превърна в един от най-трайните символи на бившата Източна Германия, вече не е евтин, тъй като вълна от носталгия по автомобилите от комунистическата ера заля Германия.
Същото се отнася и за класическия Вартбург (Wartburg), който също поскъпна, както и Мелкус (Melkus) - копието на Ferrari и единствената спортна кола, произвеждана в Източна Германия, пише в цитиран от БТА анализ германската агенция DPA.
Марко Холстер оплаква деня, в който е позволил да му се изплъзне първокласен екземпляр на автомобилната носталгия от Германската демократична република. 46-годишният жител на Шверин тъкмо бил започнал обучението си като автомобилен механик, когато се случило обединението. Предложили му един от масленозелените, открити трабанти, използвани от армията за патрулиране по опасната за живота границата, разделяща двете Германии. Продавачът искал само 50 германски марки или около 30 долара сегашни пари.
Холтер и колегите му отказали да купуват и все още съжаляват за пропусната възможност. Този модел трабанти сега струва най-малко 4000 долара, без значение в какво състояние е, а добре ремонтираните трабанти се продават за над 10 000 долара.
Дори скромните лекотоварни автомобили като вана Баркас Бе 1000 (Barkas B 1000) и микробусите имат много почитатели, а интересът към още по-редките модели и прототипи е голям.
Клубове на феновете на Трабант се появиха из цяла Германия, макар че най-много почитатели на марката има в източните провинции, където трабанти в добра форма все още се използват всекидневно.
Все пак около 2,8 милиона бройки от тази марка са произведени преди 1990 година и някога този автомобил бе най-популярният по пътищата на бивша Източна Германия.
Международната среща на феновете на трабант в източния германски град Анклам през май е най-голямото по рода си и ще се проведе за 24-ти път.
Собствениците на Вартбург се насочват към град Айзенах от 3 до 6-ти август, където се провежда голямо събиране на автомобилни фенове недалеч от някогашния завод на Wartburg в града. Мотото на събитието е "30 години Вартбург 1.3" - в чест на последния модел, слязъл от поточната линия. Произвеждан е само три години от 1988 до 1991 година.
Същевременно в град Пютниц през юли се провежда международна среща на източния блок, на която феновете могат да намерят части за всичко от трактори до мотоциклети.
Тридневният панаир на Трабанта през август в Цвикау е друго задължително събитие за ентусиастите, особено като се има предвид, че автомобилът е бил сглобяван тук от Заксенринг (VEB Sachsenring).
Експертите казват, че покупката на коли от източния блок става все по-трудна напоследък, тъй като собствениците им са наясно с това, че автомобилите са редки и цената им се качва.
Холтер отбелязва, че хубави екземпляри на коли от бившата Източна Германия често се появяват за продажба на срещите на феновете, където цените са сравнително по-умерени. Събитията са също така добра платформа за продажби. "Ако предложите за продажба колата си на някоя от тези срещи, най-вероятно ще я продадете до края на деня," казва механикът от Шверин.
Цените се качват бързо и един реновиран Трабант 601 е малко вероятно да бъде продаден за под 5000 долара, каза Холтер, който кара един от някога най-често срещаните трабанти. Първите коли Трабант 601 се появяват през 1963 година.
Десетилетия наред Трабантчетата са сред не особено любимите коли, но около 2010 година цените започват да се качват, казва Мариус Бруне от организация Classic Data, която следи цените. "Изведнъж Трабантът стана култов автомобил", отбелязва той.
Въпреки възрастта на колите все още има много резервни части за автомобилите от източния блок. Някогашните търговци бяха свикнали да се запасяват с резервни части в страна, където за всичко имаше недостиг и почти нищо не се хвърляше. В някои случаи производството на части даже се поднови.
Една от най-скъпите коли от някогашната Източна Германия е Купе Ер Ес 1000 (Coupe RS 1000) на Мелкус (произвеждана от 1969 до 1972 година), която е със 70 конски сили. За този рядък автомобил обаче не очаквайте да платите под 80 000 долара. Цените на "закръгления" Вартбург (Wartburg 312/1) също скочиха през последните години и сега моделът може да се купи за около 13 000 долара.
преди 6 години Символ на германското автомобилостроене отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Престижна кола. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години двутактовите двигатели не бяха ли забранени ? ... щото иначе да забраняваш дизели докато тия кутии търкалят е малко ... :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар