Най-гъсто населеният американски щат Калифорния стартира обратно отброяване, което преди няколко години би било немислимо: устремява се към бъдеще, в което ще се продават само коли с нулеви емисии.
Щатът възнамерява драстично да намали изгорелите газове от автомобили и от 2035 г. нататък ще разрешава продажбата само на нови превозни средства без вредни емисии. "Това е най-ефективната стъпка, която нашият щат може да предприеме в борбата срещу изменението на климата," каза губернаторът Гавин Нюсъм в сряда, цитиран от Bloomberg.
Така Калифорния става първият щат, който ще наложи такава забрана и генерира засега най-големия шок за автомобилните производители, които вече са под натиск да се откажат от традиционните горива и да доставят ново поколение електрически превозни средства.
Губернаторът даде да се разбере, че заповедта ще се отнася и за камиони. Прекалено дълго било разрешено на автомобилите да замърсяват въздуха с отработените си газове. В момента транспортният сектор е отговорен за над 50 процента от емисиите на парникови газове в Калифорния.
Калифорния страда силно от лошото качество на въздуха заради високите нива на смог в мегаполиси като Лос Анджелис и горските пожари и се счита за пионер в САЩ по отношение на защитата на климата.
Заради регулациите за изгорелите газове от автомобилите щатът се бори от години с администрацията на американския президент Доналд Тръмп, която отпусна вече засиленото на федерално ниво затягане на стандартите за емисиите. За автомобилната индустрия Калифорния е много важна, защото щатът е и най-големият автомобилен пазар в САЩ.
Въпреки че засега индустрията зависи от бензинови джипове и пикапи за по-голямата част от печалбата си, традиционните автомобилни производители инвестират милиарди долари в електрификация и анонсират нови електрически модели - в сътрудничество със стартъпи като Rivian Automotive и Lucid Motors Inc. Забраната на Калифорния увеличава залозите.
„Тук се провежда истинска надпревара във въоръжаването“, казва Мери Никълс, председател на мощния California Air Resources Board, който регулира емисиите на всичко - от петролните рафинерии до електроцентралите и автомобилите.
Анонсът на Нюсъм увеличава натиска в борбата срещу изменението на климата и се случва по-малко от ден, след като Китай се ангажира да стане въглеродно неутрален до 2060 г. - смел ход от страна на най-големия замърсител в света, който макар и все още отдалечен във времето, изненада природозащитниците.
Калифорния се присъединява към над десетина държави, включително Великобритания, Франция и Канада, които постепенно премахват двигателите с вътрешно горене от улиците си, показват данните на BloombergNEF. Великобритания всъщност обмисля дали да не форсира забраната си до 2035 г.
Това, което Калифорния иска, би било огромно предизвикателство за автомобилната индустрия. По-малко от 8% от новите превозни средства, регистрирани в Калифорния през първата половина на годината, са електрически. А за 2035 г. BNEF прогнозира, че около половината от продажбите на пътнически превозни средства в САЩ ще бъдат на електрически или хибридни превозни средства.
Целта е „агресивна“, но има потенциала да ускори темпото на навлизане на електромобилите сред автомобилните производители, казва Стефани Бринли, главен автомобилен анализатор в IHS Markit.
„Ако това наистина се случи, ще създава причина и тласък промяната да се случи по-бързо“, казва Бринли. Ако „имате възможност за обем там, ще можете да продадете много коли, тогава можете да вложите повече пари за инвестиране и да увеличавате капацитета си по-бързо”.
Заповедта на Нюсъм - подписана на предния капак на предстоящия електрически Ford Mustang Mach-E - неизбежно ще даде тон на щатите в цяла Америка. Освен че Калифорния е най-големият автомобилен пазар в САЩ, тя е и един от най-големите потребители на бензин в страната и вторият по големина пазар на електромобили в света след Китай. Мощта на нейната транспортна политика винаги е зависела от факта, че автомобилните производители, други съмишленици и често нацията като цяло са склонни да следват примера.
Забраната е „целувка на смъртта за бензина и дизела, тъй като Калифорния има навика да създава тенденции“, казва Патрик Дехаан, ръководител на звеното за петролен анализ към GasBuddy.
преди 4 години петте професионални баскетболни *** струват повече от БВП на БГ---нема шанс да е верно...клипърс го продадиха за 2 млрд. пред 3-4 години. а ЛА са най големия маркет след ню йорк... да бе говорим че са 4 отборанема и 10 млрд е цената на 4тедемек по ефтини са от Беляне :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Видно е, Мите, ти си типичния пример! Добре се възползваш от правото си. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години А, прав си, всеки има изконното право да е ***... ...но не и за чужда сметка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Това не беше ли щатът, в който енергийната система се срина, защото хората си пуснали климатиците? Тоя губернатор на какви наркотици е? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години до 1, 2, 3 ... 39млн. население . 2,7 трилиона долара БВП (бая над рассията) . петте професионални баскетболни *** струват повече от БВП на БГ ... :))) ... на тех ли сметка ще правите къде са и какво ще правят ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ако Тръмп спечели ноември, най-много да преминат на велосипеди и коли тип "Флинстоун" с *** :))) 2035 е далеко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ше минават на външно горене май кат ги глеам .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Преминават към автомобили на въглища :) Малки локомотивчета, но понеже пушекът е другаде, са ЕКО. И малките им батерийки също са ЕКО, понеже вредното им производство е в някой отдалечен край на планетата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар