Главният изпълнителен директор на Northvolt Пeтeр Карлсон хвърля ръкавицата на своя бивш шеф Илон Мъск в битката на пазара на батерии при електрическите превозни средства.
Преди обаче да се изправи срещу ръководителя на най-големия концерн за електромобили в света, компанията на Карлсон първо трябва да започне производството на обявените за „най-екологични“ батерии в глобален план, пише Automotive News Europe.
Шведът е решен да въведе в експлоатация своята фабрика на около 200 км южно от Северния полярен кръг по-късно този месец, което означава, че той и неговият екип от инженери и техници работят усилено, за да постигнат тази цел.
„В момента работим изключително интензивно, за да спазваме този график, дори ако това значи да направим първата батерия в навечерието на Нова година, за да се появи тази година“, изтъкна Карлсон пред Ройтерс.
Заводът за литиево-йонни батерии е първият, построен в Европейския съюз (ЕС) от европейска компания и е предназначен да представлява основа за развитие на т.нар. европейски шампион в областта на батериите, който ще се конкурира не само с Tesla, но и с азиатските доставчици, включително с Panasonic, LG Chem и Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).
Northvolt набра повече от 6,5 млрд. долара чрез финансиране от инвеститори, включително от Volkswagen Group, Европейската комисия (ЕК) и основателя на Spotify Даниел Ек, като в същото време подписа договори на стойност над 27 млрд. долара за доставка на батерии с автомобилни производители.
Компанията планира да произвежда достатъчно батерии за покриване на нуждите за над 1 млн. електрически превозни средства годишно в шведския си завод край град Шелефтео, известен в миналото като център за добив на злато.
Карлсон иска да отвори поне още две фабрики за батерии през следващите десет години.
Бивш шеф на отдела за производство и доставки в Tesla, който напуска концерна през 2015 г., Карлсон се надява, че опитът му от работата с Мъск ще му помогне в работата в заснежена Северна Швеция.
„По време на престоя ми в Tesla с Илон разбрах колко забавно е да се изгражда и разширява, както и колко много предизвикателства има“, споделя Карлсон. "Винаги има проблеми с доставките, когато започвате да се разширяваме... Мисля, че това е нещо, върху което ще бъдем много силно фокусирани през следващите две години", добавя той.
Сервизните акции, свързани с батериите при някои модели електромобили, показва колко отговорно е това производство и колко сериозни са изискванията към продуктите, като това е съчетано с „изключително сложна“ верига на доставки с корпоративни и геополитически рискове.
„Да се постигне това (качеството на продукта), докато се увеличава производството за първи път, очевидно е огромно предизвикателство“, коментира Ханс Ерик Мелин, основател на базираната в Лондон консултантска компания Circular Energy Storage.
В момента Northvolt наема около 2500 души от 108 страни и планира да добави още 5000 инженери през следващите пет години.
Northvolt и Volvo Cars, които имат за цел да електрифицират напълно своите продукти до 2030 г., трябва да обявят локацията за новата европейска гигафабрика за батерии в началото на следващата година.
„Можем да произвеждаме собствени батерии и да започнем от нулата“, заяви в интервю главният изпълнителен директор на Volvo Хакан Самуелсон. "Но не мисля, че това би било достатъчно ефективно“, добавя той.
Конкуренцията за таланти е ожесточена. Повечето инженери в производството на батерии са базирани в Азия, а азиатските доставчици като LG и Samsung SDI създават фабрики в Европа.
От своя страна Tesla изпитва затруднения при намирането на квалифицирани работници за своята фабрика край Берлин.
Шелефтео не може да се конкурира по мащаби и условия с германската столица и климатът на града предлага постоянна снежна покривка от ноември до април и само няколко светли часа през зимата.
Но Карлсон разчита на зелените технологии в града и завода, за да привлече инженери. Шелефтео работи предимно с възобновяема енергия от хидроенергия и вятър, като фабриката на Northvolt ще използва 100 процента чиста енергия. Предвидено е и съоръжение за рециклиране и батериите.
„Заплатата не е единственото важно нещо за служителите в момент на подобен преход. Те имат нужда да бъдат част от тази мисия, искат ясна цел“, изтъква Карлсон.
Парите обаче все още са важни, тъй като на всеки служител се предлага част от компанията под формата на дял от капитала като част от работното възнаграждение.
Northvolt създава цяла екосистема за настаняване на персонала от Южна Корея, Япония и Индия с жилища и социални дейности, спонсорирани от компанията, включително и спорт, като хокей на лед и ски бягане. Компанията планира да управлява електрически хеликоптери между местното летище и завода.
За да изпълни своя план за разширяване, компанията се нуждае от редовни парични постъпления. Според Карлсон вече събраните 6,5 милиарда долара няма да са достатъчни.
Northvolt се стреми да разшири производствения капацитет на съоръжението в Шелефтео до 60 гигаватчаса - така може да покрива търсенето на до 1 млн. коли годишно в зависимост от размера на батерията. Целта е да завоюва 20-25% пазарен дял от продажбите на батерии в Европа.
Според Мелин концернът може да постигне целите си за производство и пазарен дял.
„С попътен вятър, осигурено снабдяване със суровини и добре позициониран продуктов микс не виждам какво може да ги спре. Но това са много „ако“, изтъква анализаторът.
преди 3 години Скандинавците са подочули нещо и знаят, че имат могъщо конкурентно предимство......ако слушат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар