fallback

На Wall Street вярват в Дядо Коледа

Пазарните анализатори все още смятат, че не е късно да видим коледно рали на индексите

09:33 | 21.12.09 г.
Автор - снимка
Създател

За много пазарни наблюдатели борсовото рали в края на годината не е мит. За разлика от някои скептично настроени деца, които се съмняват в съществуването на Дядо Коледа, сред пазарните статистици място за дебати почти няма: за тях борсовият ръст в края на годината, известен като Ралито на Дядо Коледа, не е мит.

Историческите данни показват, че в края на декември борсовият пазар регистрира скромен, но сигурен ръст. Той започва в последните дни на декември и приключва през първите дни на януари, пише CNBC.

„Случващото се наподобява работата на часовник“, смята Джеф Хирш, редактор в Stock Traders' Almanac – издание, фокусирано върху проследяването на пазарните трендове. „Ако ралито не се осъществи, то това би бил много полезен предупредителен сигнал, че предстоят проблеми“, уверен е той.

Тази година борсовите индекси в САЩ започнаха месец декември с типичното си равномерно движение. От началото на месеца широкият индекс Standard&Poor's е напреднал със скромните 0,6 на сто, докато Dow Jones Industrial Average се е понижил с 0,2 на сто.

Това оставя място пазарът да отскочи в края на годината, макар много от акциите да са изложени на рискове заради спекулациите, че предстоят корекции заради дългото рали, което започна през март. То доведе до повишение на S&P с 22 на сто и на Dow с 18 на сто.

Въпреки това обаче възможността за коледно рали остава. Ако погледнем назад, то историческото движение на пазара дава достатъчно основания да очакваме подобно нещо.

Исторически, периодът от ноември до януари се е доказал като най-добрият тримесечен период за акциите. За последните четири десетилетия средният ръст на индексите от 20 ноември до края на януари е бил 4,2 на сто, което, приведено към годишна основа, би означавало ръст от 23 на сто за година, посочва Джеймс Стак, президент на InvesTech Research.

Декември пък е най-добрият месец за борсовия пазар, като Standard&Poor's 500 е отчитал ръстове от по около 1,6 на сто. В случай че е имало мечи пазар, то първият декември след него е още по-силен и е носел ръст от средно 3,1 на сто.

За седемдневния период, обхващащ търговските дни между Коледната нощ и първите две сесии за Новата година, S&P 500 е постигал повишение от средно 1,5 на сто. Това твърдение почива на статистически данни, датиращи от 1950 година досега.

Именно този период от мнозина се определя като Рали на Дядо Коледа. За първи път той е бил наречен така през 1972 година от Йейл Хирш, основател на Stock Trader's Almanac. През последните 15 години пък това рали е било наблюдавано 12 пъти.

За да се разбере характерът на Коледното рали, трябва да се погледнат данните, които излизат в края на годината и които карат инвеститорите да купуват акции. Това е периодът, когато пазаруването на дребно е най-силно. Поради тази причина икономиката получава стимул, а заглавията в медиите стават по-позитивни.

Годишните инвестиционни доклади пък обикновено са така направени, че да дадат на инвеститорите позитивни нагласи за новата година. Периодът често се използва за преструктурирана на портфейли, което пък води до ръст при силните на деня акции.

Не на последно място трябва да се посочи и доброто настроения на инвеститорите, което се дължи на периода от годината. Чисто психологически, по Коледа всички хора са настроено по-скоро да купуват, отколкото да продават, посочват от CNBC.

„Това е едно от ралитата през годината, на което най-силно може да се разчита“, казва Скот Маркуие, главен стратег на пазара на акции в Wells Fargo Advisers. „Възможността да видим ръст преди края на годината е доста висока“, заявява той.

Причина за ръст и пречка пред разпродажбите в края на годината се явява и данъчната система в САЩ. Поради факта, че борсовото рали в страната е на около девет месеца, то печалбите от сделки с акции биха били разглеждани като краткосрочни от данъчните служби. Така те биха били обложени с по-висок данък, което би накарало мнозина да отложат продажбите за следващата година.

При всички случаи наблюдението на пазарното поведение в края на годината ще бъде полезно. Причината за това са лошите сигнали, които дава липсата на коледно рали. През годините се е наблюдавала ясна тенденция, че отсъствието на коледно рали е последвано от сериозни проблеми на пазара.

Липсата на коледно рали в края на 1999 година бе последвана от потъване на индексите през 2000-та година. В края на 2007 година също нямаше коледно рали, след което последва катастрофалната 2008 година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:53 | 20.08.22 г.
fallback