fallback

„Слънце, плаж и сангрия“ вече не е достатъчно добър модел за Испания

Туристическият сектор се преориентира към по-платежоспособните посетители при чакан 10% спад на туристите тази година

14:40 | 15.09.09 г.
Автор - снимка
Създател

След петдесет години масов туризъм Испания иска да промотира своите културни, исторически и гастрономически предимства, за да привлече чуждестранните посетители, които не се задоволяват вече само с модела „слънце, плаж и сангрия“. Това ориентиране към туризъм от по-висока класа среща гореща подкрепа от шефовете на този ключов сектор в испанската икономика след разочароващия летен сезон, през който броят на чуждестранните туристи падна с близо 10%.

„Време е да потърсим клиенти с по-висока покупателна способност, тъй като имаме какво да им предложим“, отбелязва Хосе Мария Рубио, ръководител на испанската Федерация на хотелите и ресторантите, цитиран от АФП. „Испания има 3000 км крайбрежие, което ще остане важен фактор“ в туристическата й оферта, но „този имидж трябва да се допълни с култура, природни и исторически атракции, гастрономия“, подчертава Рубио.

Това означава да се привлекат по-взискателните туристи към музеите на Мадрид или Билбао, лозята на Риоха, природния парк Доняна (Югозападна Испания) и „мавърските“ исторически градове - Кадис и Херес.

Туризмът осигурява близо 11% от работните места и брутния вътрешен продукт на Испания, а броят на чуждестранните гости ще бъде с 10 на сто по-малък тази година в сравнение с 57,4 млн. души през 2008 г. според прогнозите на правителството.

Според Световната организация по туризма Испания е отстъпила на САЩ второто място като световна туристическа дестинация, след Франция, която остава на първо място.

Икономическата криза и конкуренцията на по-евтини дестинации в Средиземнорието като Хърватия или Турция не са единствените причини за това разочарование: бетонирането на крайбрежието, най-вече на Коста дел Сол, също играе роля.

Испания страда от „загуба на идентичността на крайбрежните си дестинации, тя трябва да предложи нови оферти, за да отговори на новите изисквания на пазара и да се насочи по-скоро към качествен, вместо количествен растеж“, препоръчва правителствен доклад, публикуван през 2008 г.

Иначе казано, страната трябва да развие модела на масов туризъм, лансиран преди 50 години от франкисткия режим, който преобрази малките средиземноморски рибарски села в т.нар. градове HLM (habitation a loyer mogere) субсидирани жилища с регулиран наем, за английски, немски и френски летовници.

Правителството лансира програмата „Привилегия Испания“, целяща да лансира „продукти с висока добавена стойност“, за да привлече „туристи с по-взискателен вкус“ към Риоха, Страната на баските (Северна Испания) или Сантяго де Компостела в Галисия (Северозападна Испания). И увеличеният брой посетители това лято (+2%) в 93-те луксозни хотели „Парадор“, създадени в исторически сгради из страната, отговаря на идеята за пренасочване към по-ексклузивен туризъм.

Гастрономията също играе роля в тази еволюция, като качеството на испанската кухня и международната репутация на нейните майстори готвачи в Каталония или Страната на баските не спира да нараства.

Испания не е само „паеля, гаспачо и тапас“, напомня Рубио, който лансира нова инициатива „Вкуси Испания!“, чиято цел е да увеличи туристическата конкурентна способност на страната чрез нейната кухня.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:36 | 12.09.22 г.
fallback