Действията на Федералния резерв на САЩ във връзка с финансовата криза бяха приветствани от мнозина като критични за отшумяването на засилилия се систематичен риск от последните месеци.
„Конгресът не може да определи защо е ядосан на ФЕД, но със сигурност е ядосан за нещо”, каза Дейвид Джоунс, наблюдател.
Вероятно е Конгресът да отвори закона за Федералния резерв и да промени някои от оперативните процедури на банката за първи път в почти 100-годишната й история. Много от регулаторните правомощия, натрупани от бившия председател на ФЕД Алън Грийнспан, олицетворение на съвършения боец от бюрократична гледна точка, е вероятно да бъдат премахнати.
За първи път в историята на институцията е възможно 12-те президента на регионалните ФЕД банки да минават през одобрение от Сената, твърдят експерти. Вътрешни лица изразиха притеснение, че може да се осъществят промени в последната минута.
„За последните 35 години всички подобни идеи бяха свалени с мотива, че последното нещо, което наистина искаме да направим, е да отворим закона за Федералния резерв”, заяви Джеймс Смит, главен икономист в Parsec Financial Management Inc. и защитник на ФЕД.
От ФЕД изглежда искат нови по-широки правомощия да разглеждат всеки "системен риск", заплашващ пазарите. Също така за първи път помолиха за правото да издават свой дълг. Но тези надежди изглеждат неосъществими.
В сряда сенаторът от Алабама Ричард Шелби, най-високо стоящият републиканец в Сенатската банкова комисия, бе един от първите членове на Конгреса, който изрази смущението си от сегашната структура на ФЕД. „Вътре във ФЕД съществува мрежа от конфликти”, заяви Шелби. Сенаторът се позовава на практиката на избирането на 12 регионални президенти, които се назначават от банкери в техните квартали. Много от тях заемат поста за дълъг период. И те спазват традицията да са по-притеснени за инфлацията от членовете на Конгреса.
Друг важен момент, който бе повдигнат от Шелби, беше, че ФЕД е топ регулатор на най-големите банки в САЩ, включително и на Citigroup, на която се наложи да вземе 45 млрд. долара от гаранционните фондове, които са пари на данъкоплатците. Оттук остават много въпросителни около обхвата на правомощията на ФЕД за изпълнението на задълженията му и се поражда скептицизъм за разширяването на тези правомощия.
Друг проблем е фактът, че ФЕД приведе в действие спасителните си програми точно в кризата, а не преди това, което остави чувство за недостатъчна далновидност и липса на прозорливост в управителите на банката.
"Председателят Бен Бернанке получава висока оценка от много наблюдатели за новаторските усилия, които хвърли, за да раздвижи кредитните пазари", заяви Дъглас Лий, основател на изследователската фирма Economics from Washington. "Но цената, която трябваше да се плати, възлезе на трилиони долари и остана впечатлението, че ФЕД помага на банките, които в същото време са причинителите на проблема."
Няколко са факторите, които работят в полза на отлагане на промените във ФЕД. Като начало не изглежда, че Конгресът ще започне действия в тази насока през настоящата година и времето може да охлади ентусиазма за реформи. От друга страна налице са и силни съюзници на ФЕД, в това число републиканецът Барни Франк, председателят на House Financial Services Committee, както и сегашният секретар на хазната Тимъти Гайтнър.