fallback

Спасяването на автопроизводителите в САЩ ще е от полза и за BMW и Daimler

САЩ са най-големият пазар за BMW и вторият най-голям за Mercedes-Benz

10:52 | 10.12.08 г.

Най-големите производители на луксозни коли в света Bayerische Motoren Werkе (BMW) и Daimler ще извлекат повече ползи от спасяването на автомобилните компании в САЩ, отколкото ако техните конкуренти фалират, пише Bloomberg.

Предложението за отпускане на General Motors и Chrysler на спасително финансиране от 15 млрд. долара би предотвратило свиването, което би оказало натиск върху продажбите и би повлякло надолу производителите на автомобилни компоненти, които снабдяват фабриките на европейските компании, както в Северна Америка, така и в останалите части на света.

САЩ е най-големият пазар за BMW и вторият най-голям за Mercedes-Benz на Daimler. И двете компании имат фабрики там, като те и други германски марки контролират около 7% от американския пазар и се конкурират помежду си вместо с GМ и Ford Motor.

Какъвто и да е ръстът в продажбите на конкурентите в резултат на колапса на американските автопроизводители, той ще се прояви в доста дълъг срок, казва Найджъл Грифитс, директор на изследователската компания IHS Global Insight. „В краткосрочен план, продадените обеми значително ще се смалят заради краха на реалната икономика и американската психика.“

На 8-ми декември демократите от Конгреса изпратиха на президента Джордж Буш проектопредложение за спасителен пакет, който настоява за назначаване от правителството на лице, което да следи дългосрочното преструктуриране на индустрията като условие за отпускане на финансова помощ. Приемането на тази мярка може да се гласува най-рано днес.

Базираната в Щутгарт, Германия Porsche SE също счита САЩ за свой най-голям пазар, а най-големият производител на коли в Европа Volkswagen в момента изгражда втората си фабрика в Северна Америка.

Daimler и VW са отказали да дадат коментар относно спасяване на американските си конкуренти, а от Porsche не са дали отговор по темата.

Компонентите, които се купуват от производителите, представляват 75% от стойността на средностатистическата кола, сочат данни на индустриалната група VDA в Германия.

Много от компонентите са уникални за специфичните модели, което затруднява използването на различни доставчици от автомобилопроизводителите.

Заплахата за спад в приходите от щатския пазар се проявяват и в прогнозата на Германия, че продажбите на автомобили може да се понижат с 6,5% следващата година до най-ниското ниво след обединението на Германия през 1990 г. Автомобилната индустрия в най-голямата икономика в Европа осигурява всяко осмо работно място.

„Германия няма да бъде пощадена, в случай че някоя от трите най-големи автомобилни компании в САЩ рухне“, казва Клаус Липолд, председател на комитета по транспорт към германското правителство.

Италианската Fiat и френските PSA Peugeot Citroen и Renault, които се конкурират с европейските поделения на GM и Ford, казват, че избавлението на американските компании ще ги постави в неблагоприятно конкурентно положение.

Според Грифитс производителите на коли в Европа не трябва да се притесняват, че ще бъдат лишени от помощ.

„Те ще я получат,“ казва той. „Правителствата осъзнават, че автомобилните производители са огромна част от тяхната икономика.“

Спасяване на индустрията в САЩ може да е оправдано, когато се цели отбягване на криза от по-голяма величина, въпреки че поставя Европа в неизгодна позиция, казва Липолд.

Daimler и Volkswagen, които са с най-много продажби в САЩ от всички европейски автомобилопроизводители, са отчели комбинирана печалба от 25 млрд. евро след края на 2004 г., докато GM и Ford са загубили 95 млрд. долара. Сега обаче със задълбочаването на световната криза дори и най-примерните производители в Европа започват да съкращават работници и да намалят работните часове.

Daimler и BMW, които понасят спад от 25% в продажбите през ноември, са изпратили служителите си в продължителен отпуск, за да регулират излишното производство на автомобили. Дори и VW, чиито продукти са считани за по-добре позиционира за оцеляване при рецесия в сравнение със производителите на луксозни автомобили, са удължили с пет дена неработните дни по време на коледните празници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:31 | 06.09.22 г.
fallback