Бизнесът все още изпуска възможностите, които сайтовете за социални контакти предлагат, предупреждава технологичната компания Gartner, цитирана от BBC. А тези сайтове предоставят големи възможности за подобряване на мениджмънта на големите компании, откриват изследователите.
„Компаниите, които следят как техните служители използват тези сайтове, разполагат с всички изгледи да съкратят разходите и да увеличат продуктивността и печалбата си“, казва Джефри Ман, изследовател от Gartner.
Предизвикателството е това да бъде приложено в корпоративния свят, казва той.
Проучването установява, че социалните сайтове привличат голям интерес онлайн. Онлайн мрежите за общуване, чат пространствата и споделянето на файлове привличат огромен интерес от всички потребителски групи и е въпрос на малко въображение как този интерес да бъде използван в подкрепа на бизнеса и вътрешните комуникации.
Проучването, което обхваща 18 страни и е направено в периода октомври – декември миналата година, показва, че 38% от повече от 4 хил. потребители на персонални компютри и мобилни телефони са посещавали сайтове като MySpace и Facebook през персонални компютри.
Сайтовете са били посещавани най-много от несемейни лица и тийнейджъри и повече мъже, отколкото жени. Те са използвали сайтовете предимно за развлекателни цели или за общуване с приятелите и семейството си.
Разбираемо е, че към момента и малки, и големи компании може да са скептични относно реализуемостта на бизнес приложение на социалните мрежи, коментира Ман. Но те трябва да се вгледат по-внимателно и да осъзнаят защо хората използват тези мрежи, казва той. Те използват тези мрежи, за да общуват с приятели, за да се ентусиазирам от различни теми – от политика до почистване на местния парк. „Ако обърнете внимание на подбудите, ще видите доста аналогии с бизнеса“, обяснява Ман.
Когато става дума за пари, има прости неща, от които бизнесът може да се възползва, за да постигне печалба, казва Ман. „Би довело до по-добра продуктивност, ако успеете да мобилизирате хората си бързо, използвайки социалните мрежи.“
„Нашата агенция например използва Twitter и FriendFeed за откриване на някого, който да говори с репортер например. С тези мрежи можете да разберете кой е онлайн и бързо да получите отговори. Всичко се свежда до поддържане на връзка и информираност между отделните групи.“
В много отношения социалните мрежи изместват електронната поща или поне се използват наравно с нея.
Неща, зародили се на потребителския пазар, в крайна сметка мигрират към бизнес средата. Преди това отнемаше две-три години, но сега става въпрос за броени месеци.
„Точно това се случва с електронната поща. Не става въпрос за изместване, а по-скоро заместване в много случаи.“
„Това е друг довод компаниите да възприемат ползата от социалните мрежи в свят, където хората са ужасени от трафика в техните e-mail кутии. Социалните мрежи са друг начин да поддържате връзка с хората“, казва той.