fallback

Кои са движещите фактори за акциите на автомобилните компании?

През по-голямата част от последното столетие автомобилните компании са били в центъра на вниманието на инвеститорите

08:38 | 06.06.08 г.
Автор - снимка
Създател

През по-голямата част от последното столетие автомобилните компании са били сред основните движещи сили на икономическия растеж, респективно техните акции са привличали значителен интерес от страна на инвестиционната общност. Investor.bg подбра основните движещи фактори за книжата от автоиндустрията, представени в анализ на Investopedia.com.

Пазарът на труда

При покупката на автомобил на лизинг купувачът обикновено трябва да докаже някакъв източник на доходи и в общия случай това е работната заплата. Тоест моментното състояние на пазара на труда по всяка вероятност оказва влияние върху продажбите на автомобилните компании.

Това бе доказано и от проучване на Ройтерс, проведено в края на 2007 г., когато в САЩ бе отчетен ръст на безработицата – в същия пеирод е регистриран и спад в продажбите на нови автомобили.

Лихвените проценти

Много купувачи на автомобили финансират своите покупки на кредит. Ако лихвените проценти станат твърде високи, подобни покупки могат да станат нерентабилни и водачите да предпочетат да вложат средства в поддръжка на старите си превозни средства.

Такъв е примерът от ноември 2001 г. В този период много компании значително са ограничили наемането на нови служители поради опасенията от икономически застой. Въпреки това продажбите на автомобили са отбелязали значителен растеж. Според анализатори това се дължи именно на факта, че по това време много институции са финансирали покупки на автомобили на лизинг при минимални лихвени проценти, в някои случаи, близки до 0%.

Тази година стана ясно, че жилищната криза в САЩ е засегнала и автомобилната индустрия, тъй като компаниите и банките, които отпускат кредити за закупуване на автомобил, са затегнали достъпа до своите кредитни портфейли.

Синдикални организации

Един от недостатъците на американските автомобилопроизводители спрямо техните конкуренти от Европа и Азия е фактът, че значителна част от работниците са обединени в синдикални организации. В днешно време синдикатите настояват не само за безопасни условия на труд, както в предходните няколко десетилетия, но и за увеличения за възнагражденията, различни социални придобивки, медицинско обслужване и т.н.

Това може да се окаже изключително скъпо и, за да може една компания да изпълни исканията на своите служители, понякога може да бъде принудена да съкрати други разходи, свързани с производството, или да повиши продажните цени на своята продукция. И в двата случая ефектът върху акциите ще е по-скоро негативен.

Държавна политика - данъчни облекчения, мита и акцизни ставки

Практиката показва (особено в САЩ), че в случаи на намаление на данъчните ставки освободените парични средства към домакинствата най-често отиват за потребление. Разбира се, част от това потребление се насочва и към автомобилопроизводителите.

Държавната политика може да е насочена и към повишаване или намаляване на митническите и акцизните ставки върху вноса на автомобили. Когато продажбите на дадена компания са съсредоточени приоритетно в една страна, съществува риск от евентуално повишение на митата или акцизите и съответно оскъпяване на вносните автомобили за потребителите в съответната държава.

Екологичните автомобили

На настоящия етап все още основната част от произвежданите автомобили използват петролни горива, като бензин и дизел. В последните няколко години обаче тази тенденция започва да се променя в полза на превозните средства, задвижвани от възобновяеми енергийни източници и към хибридните автомобили, които се отличават със значително по-ниска консумация на гориво.

Важно е да се отбележи обаче, че проучванията и реализацията на проектите в тази насока не са евтини. Пускането в производство на подобен автомобил може да струва милиарди долари, а евентуалните ползи да дойдат години по-късно. За инвеститорите е важно да следят кои компании инвестират в подобни проекти, как ги финансират и каква е вероятността те да се окажат успешни.

Цените на петрола пряко рефлектират върху усилията на компаниите в тази насока, тъй като с непрестанното поскъпване на черното злато конвенционалните двигатели ще стават все по-неатрактивни, а екологичните автомобили ще печелят все повече привърженици.

Нови модели

Ако един автомобилостроител не разполага с достатъчно атрактивна продуктова линия, неговите продажби могат да пострадат, а заедно с тях и акциите. Като пример може да се посочи Ford, чиито акции бяха подложени на значителни разпродажби през периода 2001-2008 г. За това съществуват редица причини, сред които са проблемните отношения със служителите и спадът в растежа на американската икономика. Някои експерти обаче отдават незавидното положение на компанията на факта, че Ford не е разполагал с достатъчно модели, които успешно да конкурират продукцията на компании като Honda, Toyota и Hyundai.

За инвеститорите в автомобилния сектор е особено важно да познават моделната гама на компаниите, в които влагат своите средства, и да имат представа как тя се приема от потребителите.

В заключение може да се каже, че книжата на автомобилните компании зависят от значителен брой фактори – както макроикономически, така и специфични за сектора. Инвестициите в такива дружества често изискват повече търпение и специфични познания, но индустрията е доказала, че има качествата да оцелее във времето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:55 | 07.09.22 г.
fallback