fallback

Офертите от типа Microsoft-Yahoo! обичайни за слаб пазар

Досега през годината повече от 25% от всички направени оферти за закупуване в САЩ са били нежелани или враждебни

08:58 | 29.02.08 г.
Автор - снимка
Създател

Офертата за враждебно изкупуване, която Microsoft Corp отправи към Yahoo! не е нещо необичайно, а част от по-всеобща тенденция, според която редица компании правят дръзки оферти по време на слаби фондови пазари и кредитни ограничения, пише Ройтерс.  
От началото на годината досега повече от 25% от всички направени оферти за закупуване в САЩ са били нежелани или враждебни спрямо 16% за същия период на 2007 г., сочат резултатите от проучване на FactSet MergerMetrics.
 
„Това не е единичен феномен, а отражение на развитията на пазара“, коментира Алън Мишел, професор по финанси и икономика в Бостънския университет.
 
Въпреки че Dow Jones Industrial Average отбеляза спад от 10% от най-високото си ниво през октомври, на компаниите и техния мениджмънт все още им е нужно време, за да свикнат с по-ниските оценки на книжата им, смятат анализатори.
 
„Една компания не би се заинтересувала да бъде купена на премия, която просто връща стойността й на нивата, на които се е търгувала преди шест месеца“, коментира той.
 
По думите му компаниите и управленските екипи искат да вярват, че стойността им е по-висока, отколкото е на практика. По тази причина те не се интересуват от отправените им оферти и преговорите обикновено не са приятелски.
 
По-рано този месец японската Sumitomo Heavy Industries Ltd отправи нова оферта за закупуване на Axcelis Technologies за 532 млн. долара, след като втората отхвърли предложението за сливане 18 месеца по-рано.
 
Подценени
 
Axcelis отхвърли офертата под предлога, че тя подценява компанията и не оценява нейния потенциал да „възстанови пазарния си дял и да създаде стойност за своите акционери.“
 
„Има разминаване между това, което компаниите смятат, че струват, и това, което наистина струват в момента“, казва директорът Глобално банкиране в американска инвестиционна банка, пожелал анонимност.
 
„Често на компаниите са им нужни до шест месеца да приемат новата реалност и новите нива на оценка, защото те все още мислят за златните времена.“
 
Кредитните ограничения и невъзможността да се набират свежи капитали за финансиране на изкупуванията също са довели до понижение на броя на компаниите, които могат да пристъпят към оферта за закупуване.
 
Нежеланите оферти могат в крайна сметка да се превърнат в приятелски преговори. Такъв е случаят с офертата за закупуване от Oracle Corp, отправена към BEA Systems Inc, след като първата повиши предлаганата цена с 14% до 8,5 млрд. долара.
 
Според становището на BEA първоначалната цена на Oracle подценява компанията, но въпреки това други оферти не се появиха, пише изданието.
 
По-малко оферти
 
С намаляването на потенциалните купувачи компаниите са в по-малка степен в състояние да отклоняват нежелани оферти, смятат банкери.
 
„Сега е по-трудно да се избягат (от враждебните оферти). Компаниите не могат да организират сериозен търг – това е като да направиш парти, на което никой да не дойде“, коментира юрист, специализиращ в областта на сливанията и придобиванията, пожелал анонимност. „Затова трябва да приемеш офертите, които идват, вместо да живееш с фантазията, че ще се появи нещо по-добро.“
 
Разбира се не всички нежелани оферти успяват. На някои купувачи им се налага да заобиколят мениджмънта и да отправят предложенията си директно към акционерите. Такива враждебни оферти обаче крият риск.
 
Проучване на FactSet MergerMetrics върху 50 враждебни оферти от 2003 г. насам показва, че 65% от кандидатите са увеличили офертите си и 31% от подобрените оферти са били приети.
 
От останалите 35%, които не са подобрили офертите си, едва 10% в крайна сметка са били препоръчани от борда на компаниите, към които са били отправени.
 
По-рано този месец стана ясно, че Microsoft може да предприеме т. нар. proxy fight, за да убеди акционерите на Yahoo! да приемат офертата. Такива подходи са се увеличили тази година като от началото на 2008 г. техният брой е 34 в сравнение с 23 през същия период на 2007 г.
 
„Някои управленски екипи може да не приемат, че цените на книжата днес са истинското отражение на стойността на компанията“, коментира Мишел. „Акционерите обаче разбират, че стойността днес е по-ниска и са склонни да взимат това, което могат да получат.“

Наскоро световните медии коментираха, че изходът от сагата между Microsoft и Yahoo! се е превърнал в значително по-мащабен въпрос от едно обикновено изкупуване.

Китайското правителство също има отношение към нея като по мнението на някои анализатори властите са в позиция да повлияят изхода от ситуацията

Специалното отношение на Китай се дължи на най-голямата китайската публична интернет компания Alibaba Group, в която Yahoo притежава дял от 39% и нейното стратегическо значение за страната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:46 | 12.09.22 г.
fallback