fallback

Облаци на хоризонта на нискотарифните авиокомпании

Бурното развитие на евтините превозвачи доведе до свръхпрелдагане в световен мащаб и до ценова война между големите имена в сектора

10:25 | 07.06.07 г.
Автор - снимка
Създател

След рекордната откъм финансови резултати 2006/07 г. ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair очаква да загуби от темпа си на растеж тази година, като същите прогнози за дейността си дават и други по-големи имена в сектора – еasyJet и Air Berlin. И трите превозвача са принудени да продават билетите си на още по-ниски цени, за да успяват да запълват самолетите си.

Групата, чиято нетна печалба скочи с 42% до 435,6 млн. евро за фискалната година, приключила в края на март, при приходи от 2,24 млрд. евро и 42,5 млн. превозени пътници, заяви във вторник, че очаква само 5% ръст в печалбата за 2007/08 г. Освен това от превозвача заявиха, че не изключват възможността за загуба за третото и четвъртото тримесечие. „Наблюдаваме по-малко благоприятни пазарни условия. Всички превозвачи регистрират по-ниски приходи и по-малък процент на заетост в самолетите си“, коментира генералният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри. „Зимният сезон 2007/08 може да се окаже труден“, предупреждава той, като допълва, че засега не може да даде никаква конкретна прогноза за цените и дейността на компанията тогава.

Според Ryanair проблемите й се дължат на по-високите лихвени нива във Великобритания (които в началото на май бяха повишени до 5,5% спрямо 5,25% преди това), както и увеличението на събираните данъци и такси от държавата върху въздушния транспорт и повишените такси на използваното от компанията лондонско летище Станстед.

Според анализатори, цитирани от АФП, обаче целият сегмент на нискотарифните превозвачи изпитва сериозни трудности. През последните години множество подобни компании направиха големи инвестиции за увеличаване на флота си, като в един момент се стигна до свръхпредлагане и невъзможност за запълване на местата за предлаганите полети. Така например през април процентът на заетост в самолетите на easyJet е паднал с 3,3 пункта, а при тези на Air Berlin – с 2,9 пункта.

Изправени пред влошаващите се резултати, компаниите се впуснаха в ценова война. През май Ryanair пусна в продажба 10 млн. билети на цени, започващи от 15 евро с включени летищни такси. Общо за тази година превозвачът предвижда намаление от 5% на тарифите си, след като през миналата беше направено повишение от 7 на сто.

Освен това групата обеща на клиентите си, че ако на друго място намерят билет, който да е по-евтин от предложенията на Ryanair за конкретна дестинация, то компанията ще им изплати в двоен размер разликата в цената за отиване и връщане в границата на сума до 100 евро. EasyJet също обяви намаления на цените за това лято, като предлага подобно „компенсиране“ на клиента, ако той намери по-изгодна оферта при друг превозвач.

Според Майкъл О'Лиъри тази битка между нискотарифните авиокомпании е добра новина за клиентите, но също и за Ryanair. По думите му в крайна сметка в надпреварата ще останат само по-силните конкуренти, както е било винаги в периоди на продължително забавяне на пазара.

Всичко за нискотарифните авиокомпании, включително и полети до България

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:26 | 12.09.22 г.
fallback