Когато комунизмът “напусна” Източна Европа, там се настани капитализмът. Пред чуждестранните компании – от McDonald’s до Microsoft – се отвориха нови вълнуващи граници, открито бе евтино място за правене на бизнес със 70 млн. потенциални клиенти, се казва в коментар на AP.
Сега, 18 години, след като Изтокът прегърна икономическата свобода, се появяват първите несигурни знаци за това, че безпрецедентният бум може да изиграе лоша шега на страните в региона и да се окаже пагубен за тях.
Въпреки че големият бизнес все още бързо се разраства в източните части на Стария континент, заплатите, цените на имотите и данъците също се увеличават. Така за компаниите, които искат да изнасят производство и услуги, новият край на Европейския съюз вече не представлява толкова изгодна сделка както преди.
Според експерти промяната не е значителна, на някои места е дори едва забележима, но все пак се отправя предупреждението, че бързо развиващите се нации от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) скоро може да станат жертва на собствения си успех.
“Случвало се е и преди – в Мексико, Сингапур, Тайланд, ще се случва и занапред, докато има “лоу кост” дестинации с човешки и политически потенциал за развитие”, казва Чарли Барнхарт, старши консултант в базираната в Калифорния изследователска компания Technology Forecasters.
Според него през следващите две-три години е възможно да има значително забавяне на аутсорсинг дейността на Изток.
Той посочва и някои примери за вече отказали се компании от този пазар, сред които е американският доставчик на автомобилни части Delphi Corp., вече преместил дейността си от Чехия, където работниците са получавали по около 6 долара на час, в Украйна, където заплащането е 1,60 долара на час. Производителят на бельо Lauma пък е изместил производството си от Латвия в Беларус и Украйна, а веригата Lidl през миналата година продаде 50 парцела в Естония и Латвия, където планираше да отвори магазини, но впоследствие се отказа от това си намерение заради по-високите разходи от очакваното.
По думите на председателя на Латвийската асоциация на текстилната и шивашка индустрия недостигът на работници и големите разходи за труд “в близко бъдеще” ще принудят текстилните компании да изнесат до 40% от производството си в по-евтини страни.
В материала на AP се цитира и случаят на неуточнена американска компания, в чиито планове за развитие, предоставени на агенцията, като най-изгодни инвестиционни дестинации са изведени Русия и Украйна, далече преди Полша, Унгария и Румъния.