Обременен от инфлация, въздействието на руската инвазия в Украйна и последствията от пандемията, регионът на Латинска Америка и Карибите е в критичен момент, пише за Financial Times Ерик Парадо, главен икономист в Inter-American Development Bank.
Без реформи той може да се върне към слабия темп на растеж отпреди пандемията от около 2,5%, с по-висока бедност, неравенство и политическа поляризация. Но критиците, които обвиняват правителствата за политики, изострящи неравенствата и задушаващи инвестициите, пропускат жизненоважна причина: липсата на доверие сред гражданите от региона. Правителства, които се фокусират върху изграждането на доверие, могат да подобрят шансовете за успешни реформи.
С малки изключения доверието пада навсякъде. В световен мащаб между 1985 г. и 2020 г. тези, които вярват, че на повечето хора може да се има доверие, са намалели от 38 на 26%, според Интегрираното проучване на ценностите. Нашето изследване показва, че Латинска Америка и Карибите са в отделна група. Само около един на всеки 10 души в този регион вярва на своите съграждани. По-малко от един на всеки трима вярват на своето правителство.
Когато бях ръководител на банковата регулаторна агенция на Чили, изпитах колко трудно е да се изгради доверие и колко бързо то може да бъде загубено. През 2015 г. органът по конкуренцията разкри заговор за фиксиране на цените между две от най-големите фабрики за хартия в страната. Посочих, че са необходими действия за възстановяване на доверието и спиране на евентуалната зараза към банка, която имаше общи акционери с една от заговорничелите компании.
Изолирахме нашата банкова система от всякакви последици, но този скандал, наред с други, подхрани гнева и разочарованието, които много граждани изпитваха към привилегированите и властниците. Това беше един от няколкото повода за протести, които по-късно щяха да разтърсят Чили.
Ефектите от недоверието проникват дълбоко. Нежеланието да се плащат данъци означава, че данъчните постъпления в региона са с около 13 процентни пункта от брутния вътрешен продукт (БВП) по-ниски, отколкото в страните от ОИСР. Сенчестата икономика е по-голяма с близо 20 процентни пункта от БВП. Физически лица и компании не се доверяват на други да плащат техните данъци, което лишава правителствата от така необходимите им средства.
Нивото на сивата икономика е по-високо, когато компаниите и работниците не вярват, че другите спазват правителствените разпоредби. Затова близо 60% от работниците в региона работят в сиви фирми, които са по-малко продуктивни и предлагат по-малко ползи на служителите. Нашите проучвания показват, че много собственици на компании не вярват на другите. Предпочитат да наемат членове на семейството и срещат трудности в развитието на бизнеса си.
Недоверието изкривява това, което гражданите искат от правителството. Повечето смятат, че на държавните функционери не може да се вярва, че ще инвестират ефективно в интерес на обществото. Корупционните скандали задълбочават скептицизма. Хората предпочитат програми, които осигуряват пари на ръка веднага, като парични трансфери и субсидии. В резултат на това правителствата срещат трудности с по-дългосрочни политики, които стимулират растежа, като пенсионни, трудови и фискални реформи, подкрепа за научноизследователска и развойна дейност, отвореност към търговията и разходи за инфраструктура.
Какво може да се направи? Правителствата могат да помогнат на гражданите да бъдат по-информирани. Те могат да улеснят техните данъчни и разходни решения, както и осведомеността им за това кой плаща данъци. Те могат да бъдат по-прозрачни относно това как регулират и как регулациите засягат благосъстоянието на гражданите. Те могат също така да „овластят“ хората чрез укрепване на публични институции като съдилищата, полицията и антитръстовите агенции.
Например бюджетната прозрачност - минимална в много държави от Латинска Америка и Карибите - може да информира гражданите за това как се използват техните трудно изкарани средства, които отиват за данъци. Насърчително е, че Аржентина, Колумбия, Барбадос и девет други страни от региона са създали или създават електронни платформи, за да помогнат на гражданите да следят инфраструктурните проекти. Това служи за подобряване ефективността на разходите.
Правителствата трябва да разсеят погрешните идеи, които виреят във вакуум от информация, и да го запълнят с точни, проверими факти. Град Буенос Айрес публикува десетки цели на уебсайта си, от инсталиране на охранителни камери по улиците до подобряване на инфраструктурата за хора с увреждания и подпомагане проследяването на напредъка. Програми като тази могат да подхранят доверието в правителството.
Решението за ниския растеж, неравенството и отслабващата подкрепа за демокрацията е да се превърне доверието в изрична цел на публичната политика. Потенциалната отплата е по-голяма обществена подкрепа за реформите. Става въпрос за нещо повече от извеждане на хората от сивата икономика и свързването им с глобалната. Става дума за даване на възможност на региона да разгърне предприемаческия дух на своите жители, поставяйки го на пътя към по-висока производителност и приобщаващ растеж.