Една приятелка ми изпраща снимка на пакет пак чой (вид китайско зеле – бел. прев.) с голям етикет на Gucci върху него, заедно с доста привлекателна кутия на Louis Vuitton с няколко красиви торти в нея, пише за Financial Times Мерин Самърсет Уеб, главен редактор на MoneyWeek.
По-късно тя праща друга снимка на ябълки и хляб, подаващи се от чанта на Chanel. Снимките, казва тя, идват от неин контакт в Шанхай - където компаниите за луксозни стоки очевидно помагат на своите поставени в локдаун VIP клиенти, като им изпращат храна, която е трудно да се намери другаде. (Hermes очевидно е добрa при месото).
Торбите, в които храната идва, след това имат двойна употреба - те могат да се използват за малко показност по време на локдауните. Социалните медии са пълни с новини, че някои жители на Шанхай сигнализират за достъпа си (и за предишни навици за пазаруване), като използват чанти от Prada и Chanel, за да предоставят тестовете си за COVID за събиране до входните врати.
Това отчасти е още един пример за безкрайната адаптивност на корпоративния сектор и напомня колко много се е променил нашият свят. За две кратки години Gucci в Шанхай премина от позволяване на хората да парадират чрез скъпи дамски чанти до показност чрез зеленчуци. Още нещо, което да добавите към списъка си с неща, които не бихте могли да си представите през 2019 г.
За всеки на финансовите пазари този списък става все по-дълъг. Инфлацията е висока и все още се покачва - дори Английската централна банка сега приема, че 10% плюс е не просто възможно, но и вероятно ниво. Лихвените проценти се повишават навсякъде – след последното повишение в Обединеното кралство те вече са 1%. (В САЩ са в диапазона 0,75-1% - бел. прев.)
Войната в Украйна показва малко признаци за приключване а, разбира се, политиката на Китай за нулев COVID разрушава световната верига за доставки, наред с други неща.
В същото време е невъзможно да не се тревожите за корпоративните печалби: не цялата инфлация при разходите може да се прехвърли върху потребителите. Прибавете всичко това към един надценен глобален фондов пазар и може би не бива да се учудвате, че американският индекс S&P 500 се понижи с около 13% тази година, Nasdaq - с 22%, а глобалният MSCI World Index - с 14%. Индексът на Goldman Sachs за непечелившите американски технологични акции спадна с 10% само в четвъртък. Кофти.
Въпреки това не всичко спада по същия начин. Погледнете списъка на AJ Bell с най-добре представящите се фондове през първото тримесечие на годината и ще видите, че 8 от 10 са или в злато, или в енергия. Погледнете списъка с инвестиционни тръстове и ще видите нещо подобно: BlackRock World Mining Trust (в който авторката е вложител) нарасна с 30 процента през тримесечието.
Най-зле представящите се фондове в списъка са американски, ориентирани към растеж и по-малки компании: дългосрочният фаворит на инвеститорите на дребно Scottish Mortgage (които все още авторката държи) е загубил 40% от стойността си в само през последните шест месеца.
Посланието тук изглежда ясно: пазарът се промени. Повишаването на инфлацията и лихвените проценти наред с кризата при предлагането в сектора на суровините започна да означава, че големите победители от последното десетилетие (технологии и растеж) станаха очевидни губещи - докато губещите се превръщат в победители.
Така че тук е странното. Изглежда, че инвеститорите разглеждат тази смесица от срив и връщане на модата, като се фокусират върху грешната част от нея: данните от Interactive Investor показват, че 8 от десетте най-купувани фондове на платформата й през април са били пасивни (предимно Vanguard).