Половината от държавите в Европейския съюз (ЕС) и още няколко в Европа затвориха въздушното си пространство за авиокомпании от Русия, която отвърна със същата забрана. Това на практика връща е си забрани в ехото на ограниченията от Студената война, които накараха авиокомпаниите да летят по заобиколни междуконтинентални маршрути.
Ирландия, Италия, Белгия, Люксембург, Нидерландия, Германия, Дания, Франция, Норвегия, Исландия, Северна Македония се присъединиха към Финландия, Балтийските страни и страните от Източна Европа в ЕС, вкл. и България, като казаха, че ще забранят излитане, кацане и преминаване през въздушното си пространство на руски самолети, предава Bloomberg.
Руските превозвачи вече нямат достъп до най-кратките маршрути на запад и заобикалят на юг, през Турция.
Европейските превозвачи, които отиват в другата посока, също са изправени пред по-високи разходи, тъй като Русия, ключов маршрут към Азия, започна да блокира достъпа в отговор. Finnair Oyj, която заложи на стратегия за къси маршрути до Азия, заяви, че това вероятно ще спре тези полети.
„За много от нашите полети в Североизточна Азия пренасочването би означавало значително по-дълго време на полета и операциите не биха били икономически осъществими“, съобщава авиокомпанията след решението на финландското правителство да затвори небето си за руски самолети.
Сривът в нормалните операции връща света към периода от времето на Студената война, когато западните превозвачи не можеха да летят над Сибир по пътя си към Япония, Хонконг и Китай в продължение на няколко десетилетия.
Deutsche Lufthansa AG и нидерландският превозвач KLM заявиха, че няма да летят до или през Русия в продължение на седем дни. Унгарската Wizz Air Holdings Plc временно спря полетите си до или от Русия. Четири от самолетите ѝ остават блокирани в Украйна.
Virgin Atlantic Airways Ltd. в петък преустанови маршрута само за товари от Лондон Хийтроу до Шанхай. Три самолета от Германия, включително два пътнически самолета, управлявани от Lufthansa, изглежда са се обърнали в руското въздушно пространство, според уебсайта за наблюдение на въздушното движение ADS-B Exchange.
Два самолета, управлявани от нидерландския превозвач KLM, са се обърнали на път за Москва и Санкт Петербург. Авиокомпанията, собственост на Air France-KLM, се позовава на новите санкции от ЕС, които изпращат части за самолети в Русия части за самолети в Русия дори за нейните собствени самолети.
„Това означава, че KLM вече не може да гарантира, че полетите до Русия или преминаването над руска територия могат да се осъществяват безопасно“, посочва още авиокомпанията.
Компаниите за лизинг на самолети също оценяват как санкциите срещу Русия могат да повлияят на достъпа до самолети и възможностите за полети.
В петък Delta Air Lines Inc. спря маркетинговото споразумение с Аерофлот, руската национална авиокомпания. Руският превозвач S7 отмени полети до повечето от 16-те западноевропейски града, които обслужва, включително Париж, Милано и Барселона, до 13 март. Латвийската AirBaltic направи същото за услугата до Русия до 26 март.
Общо 24 пътнически полета обикновено се извършват между Обединеното кралство и Русия всяка седмица, показват планирани разписания за последните седем дни, според доставчика на авиационни данни Cirium. От тях две трети са с Аерофлот, а останалите са от British Airways.
Засега маршрутите на дълги разстояния ще нанесат ограничен удар на европейските превозвачи, тъй като ограниченията заради Covid-19 в Азия са все още сериозни и полетите са малко. Virgin спря пътническите услуги до Хонконг до средата на март заради пандемията.
Като цяло има около 2000 полета, планирани от Европа до Азия за седмицата, започваща от 1 март, показват данни на BloombergNEF. Въпреки че това е под нивата преди Covid-19, Сингапур и Япония започват да облекчават бариерите за пътуване, но Китай и Хонконг остават по същество затворени.
„Влиянието за нас не е огромно, защото в момента летим само до малък брой дестинации в Азия и можем да пренасочим полетите си“, коментира в петък Луис Галего, главен изпълнителен директор на British Airways.
Всичко за войната в Украйна четете тук