Първо беше работата от вкъщи, а сега четиридневната работна седмица разтърсва бизнес живота по начини, които биха изглеждали немислими преди пандемията, пише Пилита Кларк за Financial Times.
Това поне можете да си помислите от заглавията напоследък. Наскоро The Landmark London, луксозен хотел в Мерълебон, обяви, че предлага четиридневна седмица с по-високо заплащане на своите готвачи.
Ден преди това британското подразделение на японската компания за камери Canon заяви, че обмисля пилотна програма за четиридневна работна седмица за своя персонал, а аналитични центрове в Обединеното кралство казаха, че набират компании за шестмесечно изпитание на концепцията.
Две седмици по-рано японският съперник на Canon, Panasonic, разкри планове да предложи на служителите си четиридневна опция за подобряване на баланса между професионалния и личния живот. Преди това пък по-кратката работна седмица бе планирана, тествана или въведена на много места - от Atom Bank във Великобритания, през офисите на Unilever в Нова Зеландия, до Исландия, Испания и Обединените арабски емирства.
Но феновете на четиридневната работна седмица трябва да изчакат с шампанското, защото новите изследвания в Обединеното кралство разкриват, че, както стоят нещата сега, четиридневната работна седмица е далеч от масово прилагане.
Само 7% от мениджърите я използват, докато други са решили да го направят, според Be The Business, британска група с нестопанска цел, създадена за насърчаване на производителността.
Това е лек ръст спрямо 5 на сто през февруари миналата година, когато групата за последно анкетира директори на малки и средни компании в страната. Делът на тези, които казват, че обмислят по-кратката работна седмица също се е увеличил - от 17 на 20 на сто.
Близо половината от тези с петдневна работна седмица казват, че е по-вероятно да обмислят концепцията, отколкото преди пандемията, но почти 30 процента смятат, че никога не биха я разгледали.
Тези констатации съвпадат с изводите от друго проучване на мениджъри от Обединеното кралство (от предимно по-големи предприятия), което Chartered Management Institute възложи неотдавна.
Само 6% от тях имат четиридневна седмица и въпреки че повече от половината заявяват, че организацията им активно обмисля идеята или ще го направи, внушителните 73% смятат, че е много малко вероятно тя да бъде възприета.