Световните фондови пазари са доминирани повече от всякога от американските технологични компании. В края на 2021 г. осем от десетте най-ценни компании в света са от САЩ. С борсова стойност от 2,96 трлн. долара (към 27 декември) гигантът в областта на смартфоните и софтуера Apple е първата компания, която някога може да премине границата от 3 трлн. долара. Според изчисления на консултантската фирма EY и информационна агенция Ройтерс акциите на Apple са поскъпнали с 31% през тази година.
Microsoft заема второто място с ръст от 52% и оценка от 2,57 трилиона долара, а притежаваната от Google Alphabet се изкачи от пето на трето място с ръст от почти две трети и пазарна капитализация от 1,96 трилиона долара. По този начин стойността на Alphabet е по-голяма от тази на 40-те компании в германския водещ индекс Dax, чиято обща пазарна капитализация е малко под 1,9 трилиона долара.
Най-високо оценяваният компонент на Dax не е базиран в Германия: газовата компания Linde е на 77-мо място в света с оценка от 175 млрд. долара, като е удвоила борсовата си стойност след сливането на американската компания Praxair със базираната в Мюнхен Linde AG. Софтуерната група SAP остава най-скъпата изцяло германска корпорация с оценка от 166 млрд. долара през 2021 г., но пада до 80-то място (2020 г.: 72-ро място). Siemens (137 млрд. евро) току-що се завърна в "Топ 100" след едногодишна пауза. В края на 2007 г., малко преди финансовата криза, сред 100-те най-ценни компании в света все още имаше седем германски компании, а в края на 2021 г. в "Топ 200" те ще бъдат само осем.
„Значението на Европа на световните фондови борси намалява, тежестта се измества все повече към САЩ", отбелязва Хенрик Алерс, главен изпълнителен директор на EY. През 2007 г. 46 от 100-те най-големи компании са били от Европа, а днес те са 16 - в сравнение с 61 от САЩ. Тласъкът към цифровизацията, предизвикан от пандемията от коронавируса, е от полза най-вече за технологичните компании, където САЩ са лидери, обяснява шефът на EY, цитиран от N-Tv.
От друга страна, в Европа все още основна роля играят предимно утвърдени автомобилни, фармацевтични компании и производители на суровини, обяснява Алерс. Най-ценната европейска компания сега е френският производител на луксозни стоки LVMH (414 млрд. долара) на 19-то място, следван от Nestle (382 млрд. долара) на 22-ро място. „И въпреки бума на финансирането в сектора на стартъпите имаме твърде малко млади компании, които достигат до световния връх по оборот и борсова стойност", казва още Алерс.
Базираната в Майнц компания Biontech, която разработва ваксини, обаче е един от най-големите лидери на годината: с пазарна стойност от над 61 милиарда долара тя е на дванадесето място сред германските компании и сред първите 300 в света. Оценката ѝ на американската технологична борса Nasdaq се е увеличила повече от три пъти в рамките на една година. Печеливши на фондовите борси от кризата са и компаниите за чипове, които се възползват от затрудненията и високите цени: Разработчикът на графични чипове Nvidia (774 млрд. долара) и поддоставчикът TSMC (567 млрд. долара) се изкачиха в десетката на най-ценните компании в света през 2021 г.
От друга страна губещи са китайските интернет компании Tencent и Alibaba, които изпаднаха от "първата десетка". Пазарната стойност на акциите на Alibaba намаля наполовина. Петролният гигант Saudi Aramco, който преди две години беше на първо място в класацията, падна от второ на четвърто място. От IPO-то си насам стойността на компанията се е задържала на ниво от 1,9 трилиона долара.
Tesla представлява „смяната на караула“ в автомобилната индустрия. Пазарната стойност на концерна се увеличи почти двадесет пъти до 1,1 трилиона долара в рамките на три години - това го поставя на шесто място в класацията. Volkswagen, най-ценният от германските автомобилни производители, е едва на 112-о място със 130 млрд. долара, въпреки 30-процентното увеличение на цената на акциите му. Най-скъпият новак на борсата тази година е производителят на електрически автомобили Rivian, който с пазарна капитализация от 96 млрд. долара лесно изпревари Daimler (85 млрд.) и BMW (66 млрд.).