fallback

Бизнесът в САЩ изглежда самодоволен относно демократичната стабилност

Време е корпоративна Америка да застане твърдо зад правото на глас чрез съгласувана подкрепа за законодателство

09:10 | 15.01.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В ключови моменти между ноември 2020 г. и януари 2021 г. американската бизнес общност направи нещо необичайно. Обикновено страхувайки се от политическите прожектори, корпоративнитие ръководители недвусмислено призоваха за мирно прехвърляне на властта на вътрешния си пазар, докато Доналд Тръмп оспори загубата си на изборите от Джо Байдън, пише Андрю Еджклиф-Джонсън за Financial Times.

Когато тълпа обсади Капитолия на 6 януари, бизнес групи осъдиха предизвикателството към легитимния изборен резултат. Година по-късно обаче бизнесът стана по-тих на фона на все по-силни предупреждения за американската демокрация.

През последните седмици независимият център за правосъдие Бренън изложи „плашещите публични успехи“ на онези, подкрепящи „партизанския саботаж“ на изборите. Политолози предупредиха за „голямата опасност“, пред която е изправена страна, която един европейски аналитичен център нарече „демокрация в отстъпление“. Пенсионираните генерали призоваха военните да започнат подготовка за нов метеж през 2024 г.

Рисковете за бизнеса при всеки подобен сценарий изглеждат ясни - от по-дълбоки разриви между работници от двата лагера (републиканци и демократи) до перспективата за автократичен бъдещ президент, който търси отмъщение спрямо корпоративните елити.

Компании, от Airbnb до Zoom, призоваха Конгреса през ноември да приеме законодателство за правата на глас, само че републиканците в Сената го блокираха. И все пак на бизнесът най-вече „му липсва действие“, след като много законопроекти на щатско ниво подкопаха правата на глас, казва Бенет Фриймън, съветник по корпоративна отговорност и бивш служител на Държавния департамент.

Неговото безпокойство относно „връщането на корпоративните ръководители към обичайния бизнес в необичайни времена“ отразява статия от професора от Харвард Майкъл Портър и Даниела Балу-Аарес, главен изпълнителен директор на насърчаващия демокрацията проект „Лидерство сега”. Компаниите, които обичат да рекламират подкрепата си за правата на глас, „не подкрепят думите си с действия“, пишат те.

Една от причините, според Брус Бонд, главен изпълнителен директор на организацията с нестопанска цел Common Ground Committee, е реакцията, пред която са изправени компаниите в Джорджия, след като се противопоставиха на новите ограничения за гласуване. Оттогава малко компании го правят. Други законодателни приоритети изместиха въпроса с правата на глас - от инфраструктурния законопроект за 1,2 трлн. долара до наскоро осуетения план „Да изградим наново по-добре” с неговите спорни увеличения на корпоративния данък.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:16 | 12.09.22 г.
fallback