Петер Смийтс е сигурен: авиацията ще се реорганизира през следващите месеци. „Провеждаме редовни разговори с представители на индустрията“, казва управляващият директор на консултантската фирма 360 Aircraft Finance (AF), която се занимава с финансиране в сектора на авиацията. По думите му в момента мениджърите на авиокомпаниите обмислят какви изводи да извлекат от кризата.
„Някои от тях искат да намалят персонала си, да продадат части от компанията. Други искат да се присъединят към други компании“, казва Смийтс пред Handelsblatt.
A когато Смийтс прави такива изявления, те имат определена тежест. Консултантът играе важна роля в поглъщането на авиокомпанията Condor от мениджъра на активи Attestor. Екипът на 360 AF не само разработи стратегия за превръщането на авиокомпанията във водещ европейски ваканционен превозвач, но и потърси и намери необходимия инвеститор.
Разработването на концепции е едното, казва Смийтс. „Само със сделка като Condor, която ние организирахме и структурирахме, показахме, че можем и да действаме на практика“. Оттогава насам той и компанията му имат особено задълбочен поглед върху индустрията.
Смийтс не е сам в оценката си. Йенс Бишоф, ръководител на филиала на Lufthansa - Eurowings, очаква някои авиокомпании да се сблъскат със сериозни проблеми едва когато индустрията се възстанови от последиците от пандемията. „Предполагам, че вълната на консолидация все още ни очаква, по-скоро в ускорена форма“, заяви наскоро мениджърът в подкаста за мобилност на Tagesspiegel.
Причината се крие в голямата държавна помощ, която бе предоставена на авиокомпаниите по време на пандемията. Сега те трябва да бъдат изплатени заедно с лихвите - това ще натовари някои авиокомпании, казва Бишоф.
Всъщност почти няма авиокомпании, които да са фалирали от началото на пандемията в началото на 2020 г. Освен това имаше само няколко поглъщания. Финансовите инжекции на правителството спасиха дори авиокомпании, които от известно време изпитват затруднения. Същевременно в много случаи органите за защита на конкуренцията постановиха, че поглъщанията са забранени, докато дружествата се възползват от държавна помощ.
Easyjet и Norwegian сред кандидатите
Ето защо главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор говори за „бутона за пауза“, който в момента „се натиска в процеса на консолидация на индустрията“. Но този проблем скоро ще бъде решен, убеден е консултантът Смийтс: „Кризата накара много мениджъри на авиокомпании да осъзнаят, че вече просто не могат да си позволят някои неща“.
Вече има признаци на такава консилидационна вълна. През септември унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air се е свързал с Easyjet, стана ясно от медийни спекулации. Те не бяха официално потвърдени, но Easyjet заяви, че е отхвърлила неприятелска оферта от неназован инвеститор.
Скандинавската нискотарифна авиокомпания Norwegian също е постоянен кандидат за поглъщане. Авиокомпанията сви драстично броя на служителите си, но все още се смята, че има сериозни проблеми. От друга страна наследникът на Alitalia - ITA, търси силен партньор.
Смийтс не е склонен да назовава потенциални инвеститори или авиокомпании – кандидати за продажба. Той загатва само това: „Погледът ни е насочен към Германия и Европа, особено към авиокомпаниите. Разглеждаме и по-големи авиокомпании“.
Андре Мушалик, управляващ съдружник на фирмата за управление на активи и консултации EAM Ventures, добавя: „От страна на купувачите най-голям интерес в момента проявяват финансовите инвеститори“. Т.нар. проблемни сделки са особено интересни за инвеститорите, включително и в авиацията. Става дума за поглъщане на компании, които са в криза.
„Целта не е да се печелят пари преди всичко от оперативната дейност. Обикновено това води до загуби“, казва Мушалик. „Задачата е по-скоро да се пренастрои компания с напълно или частично непокътнат бизнес модел“.
Condor е такъв случай, казва Смийтс. Заедно с Кристоф Мостърт от консултантската фирма M2P Consulting Смийтс подготвя поглъщането. „Condor е образец на механиката на подобни концепции", казва консултантът. „Но, разбира се, всеки случай е различен и интересите на всяка заинтересована страна са индивидуални“.
Напълно възможно е сегашната обстановка скоро да донесе на авиационните експерти нов "случай Condor ". Бързото разпространение на омикрон щама и свързаната с него несигурност вече забавят възстановяването на въздушния трафик. Така например европейската организация за контрол на въздушното движение Eurocontrol очакваше в началото на декември да бъдат извършени 82% от обема на полетите отпреди кризата. В действителност обаче този показател е с осем процентни пункта по-нисък.
Еконатискът също стимулира поглъщанията
Германските служби за въздушна навигация (DFS) също установиха през ноември „ясен завой в кривата на растежа“. Докато през октомври в германското въздушно пространство са извършени 208 414 полета, през ноември броят им е намалял с повече от 33 000.
DFS не обяснява това единствено с обичайното забавяне през зимата. Инерцията, на която се надяваха всички в отрасъла поради отварянето на САЩ за пътници, не се осъществи според очакванията, поясняват от органа.
Това е проблем за авиокомпаниите – защото едва сега те възобновиха полетите си - с цената на големи разходи. Сега някои от очакваните приходи може да не се реализират. И това не е единственият двигател на консолидацията.
Към това се добавя и нарастващият натиск за устойчивост на полетите. Точно защото досега авиацията не е успяла да го направи, тя се превръща в център на вниманието на потенциалните купувачи. „Инвеститорите с право обръщат голямо внимание на темата за ESG (екологичните, социални и управленски фактори). Но това не ги отказва от авиационната индустрия", казва Мушалик от EAM Ventures. Винаги е по-добре да можете сами да предизвикате положително развитие по тази тема като активен инвеститор, отколкото да наблюдавате в ролята на пасивен инвеститор, казва той.
„В момента авиокомпаниите все още са доминирани от темите за коронавируса и преодоляването на кризата", добавя Смийтс от 360 AF: „Темата за неутралността на климата ще засегне много от тях наистина силно и неприятно“, признава той.