fallback

ООН: Скъпите товарни превози може рязко да покачат цените през 2022 г.

Кризата в транспорта ще подкопае икономическото възстановяване

10:26 | 18.11.21 г. 1

Скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемията, не бъдат решени, предупреди ООН.

Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) заяви, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1,5%.

„Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите“, се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г., цитиран от БГНЕС.

Глобалните вериги за доставки се сблъскаха с безпрецедентно търсене от втората половина на 2020 г. нататък, тъй като по време на блокирането заради коронавируса потребителите харчеха за стоки, а не за услуги.

Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията заради Covid-19. 

Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери „практически по всички маршрути на контейнерната търговия".

„Настоящият скок на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние“, каза Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD.

„Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията", каза тя.

Според UNCTAD пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостиг на работна ръка и пропуски в инфраструктурата.

Докладът разкри и други уязвимости. За пример се дава случаят с китайското пристанище Янтиан, което беше затворено през май поради огнище на коронавирус и което причини значителни закъснения. Друг случай е инцидентът с контейнеровоза „Ever Given”, блокирал през март Суецкия канал, което възпрепятства световната търговия.

Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD.

Морската търговия се сви с 3,8% до 10,65 млрд. тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4,3% през 2021 г.

Средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на "нарастващи рискове и несигурност".

Агенцията прогнозира, че годишният растеж ще се забави до 2,4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2,9% през последните две десетилетия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:04 | 14.09.22 г.
fallback