Европейските компании в Китай предупреждават за нарастваща изолация на Народната република от световната икономика. „Има тревожни признаци, че Китай отново се обръща навътре", предупреждава Йорг Вутке, председател на Камарата на ЕС в Пекин. Камарата публикува в четвъртък документ по темата на 417 страници, в който предупреждава, наред с други неща, за последствията от отделянето за китайската икономика и чуждестранните компании в Народната република.
„Планът на Китай да увеличи своята самодостатъчност ще продължи да води до търкания с други големи икономики“, се казва в него. Намалявайки ролята на европейските компании в китайската икономика, иновационните усилия на Китай ще се забавят, поясняват авторите.
Чуждестранните компании изиграха важна роля в Китай като работодатели, инвеститори и двигатели на иновациите, каза председателят на камарата Вутке, цитиран от Handelsblatt. „Нашата грижа е: къде е нашето място? Ще бъдем ли изключени? "
През последните няколко месеца Пекин наложи цяла поредица от нови курсове, целящи да направят страната по-независима от света. Китай, например, разчита на концепцията за „двойно обращение“, която е включена и в плана за петилетката, приет през март, и валиден до 2025 г.
Вносът, особено в областта на високите технологии, трябва да бъде заменен от местно произведени алтернативи. Там, където няма китайски производство, според плана, продуктите могат да идват и от чуждестранни компании, които произвеждат в Народната република - но само докато Китай няма свои собствени производители.
Бизнес класа, икономика или товарен отсек?
Чуждестранните компании са засегнати в различна степен, в зависимост от индустрията, в която работят. В документа на Камарата на ЕС те са разпределени в три категории: бизнес класа, икономика и просто доставчици. В компаниите от бизнес класата са включени тези в области, в които Китай се нуждае от чуждестранни технологии или ноу-хау за подобряване на своите вериги за създаване на стойност. Те включват химичния сектор и финансовите услуги.
Повечето компании от т. нар. „бизнес към потребител“ сегмент попадат в икономичната класа, твърдят анализаторите. Тези компании все още са добре дошли, но са изложени на риск от бойкот, както наскоро научи германският производител на спортни стоки Adidas. Компаниите в индустрии, където Китай се стреми към самодостатъчност или иска националните им шампиони да доминират в световен мащаб, ще трябва да седнат в трюма, ако въобще бъдат допуснати.