Дори вирус, който зарази 36 млн. европейци и уби 750 хил., не доведе до голям тласък на относително слабите здравни сили на Европейския съюз (ЕС). Поне засега.
ЕС отдавна играе само поддържаща роля в здравната политика, която строго се определя от страните членки на блока. Всъщност в края на мандата на бившия председател на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер имаше опасения, че ЕК може да се откаже изцяло от здравния си отдел, пише онлайн изданието Politico.eu.
Наследницата на Юнкер, Урсула фон дер Лайен, успокои тези страхове, като изложи планове ЕС да направи повече в здравеопазването - особено в грижата за онкоболните. Това съобщение беше подсилено от коронавируса, тъй като стана ясно, че правомощията на Брюксел не отговарят на ситуацията.
Ограничените правомощия на ЕС предизвикаха смущаващи грешки, тъй като държавите от блока затвориха границите си, забраниха износа на основно медицинско оборудване и първоначално отказаха да се притекат на помощ една на друга.
Ако можем да се поучим от историята, тази криза трябва да се превърне в катализатор за масово прехвърляне на власт към Брюксел. Да си припомним координираната фискална политика, последвала кризата в еврозоната, или приемането на общия дълг на еврозоната, за да се финансира възстановяването на ЕС от пандемията.
Здравната реакция на Комисията срещу коронавируса се изразява в приемането на пакет „Европейски здравен съюз“, обхващащ три основни предложения: Подобряване на Европейската агенция по лекарствата (EMA), надграждане на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията (ECDC) и създаване на регламент, който ще направи ад хок спешните мерки постоянни.
Първата от тях вече е в т.нар. тристранни преговори с Европейския парламент (ЕП) и националните правителства и институциите искат и трите предложения да бъдат приключени до края на годината.
Комисията също така ще представи най-голямото си предложение след седмица: Създаването на нов орган, Орган за готовност и реагиране при извънредни ситуации в здравеопазването (HERA). Идеята е да се направи аналог на Американския орган за напреднали изследвания и развитие в областта на биомедицината (BARDA), който би могъл бързо да мобилизира ресурси при извънредни ситуации.
Това, което предложеният от Комисията здравен съюз няма да бъде, е революция в здравните правомощия на ЕС. Ограниченията произтичат от договорите на ЕС, които рамкират ролята на Брюксел в здравеопазването дори при пандемия. Те затвърждават ролята на Комисията на мажоретка на здравната координация на ЕС, оставяйки националните правителства да продължат да служат като 27 различни треньори.
"Този законодателен пакет е добра крачка напред, но пак е ограничен и политически противоречив“, коментира Аниек де Руйтер, професор по здравно право в университета в Амстердам. Тези предложения далеч не достигат "невероятно завземане на власт" от Брюксел и дори "малка стъпка в една област на политиката всъщност е доста голяма в областта на здравеопазването, тъй като това е толкова невероятно политически чувствителна област на политиката“, допълва тя.