Ръстът на инфлацията в САЩ не произтича от увеличеното търсене, свързано с отварянето на барове, ресторанти, концертни зали и стадиони, както мнозина твърдят. Той отразява степента, до която производителите бяха извадени от равновесие от пандемията през миналата година. Това е добра новина, защото проблемът е временен. След като в следващите месеци все повече потребителски разходи се пренасочат от трайни стоки, като например къмпинг екипировка и хидромасажни вани, към преживявания като пътувания и събития на живо, инфлацията вероятно ще се понижи, пише за Wall Street Journal Джейсън Томас, ръководител на глобалните изследвания в Carlyle Group.
Страхувайки се, че 2020 г. ще бъде повторение на икономическия колапс от 2008-09 г., много производители намалиха продукцията и капацитета, за да спестят пари. Но вместо да се свият, продажбите на трайни стоки, като автомобили, мебели, мотоциклети и вани, нараснаха с темпове, които не бяха виждани от десетилетия, създавайки недостиг и ценови натиск.
По-голямата част от 6,5%-я спад в промишлената продукция през 2020 г. може да се отдаде на първоначалните затваряния, които спряха производството в Китай (през януари и февруари) и в Европа и Северна Америка (през март и април). Но вместо агресивно да разширят производството, след като фабриките бяха отворени и се въведоха протоколи за здраве и безопасност, производителите останаха разбираемо предпазливи. При много компании поръчките надвишаваха производството. Заетостта остана доста под средната преди пандемията. Много фирми поддържаха запасите от готова продукция и необходими компоненти на минимума.
Потреблението едва ли би могло да се развие по-различно. Лишени от концерти, ваканции, спортни събития, изискани ресторанти и други преживявания, потребителите се хвърлиха към нови и употребявани автомобили, мебели, компютри, телефони, игри, играчки и велосипеди. Разходите за тези предмети се увеличиха средно с 25% или повече по време на пандемията. Търсенето на жилища достигна нива, наблюдавани за последно през 2006 г., тъй като ниските лихвени проценти, социалното отдалечаване и дистанционната работа стимулираха домакинствата да търсят нови домове или да реновират съществуващите жилища.
Не е изненадващо, че нарастващото търсене и намаленото предлагане доведоха до недостиг не само на готови промишлени стоки като вани и кушетки, но и на частите и суровините, които ги съставляват. Недостигът на тези компоненти задълбочава проблема, като възпрепятства новото производство, което води до по-големи изоставания в производствените графици и още по-голям ценови натиск.
Недостигът на полупроводници ограничи автомобилното производство. С по-малко нови коли при автодилърите цените на употребяваните автомобили се повишиха с 10% през април, докато наемите на коли скочиха с 16%. Забавянето в производството на мебели се увеличава, тъй като необходимите пластмаси и смоли са оскъдни. Цените на дървения материал се утроиха от миналия юни, тъй като апетитът за жилищно строителство надвишава капацитета на дъскорезниците. Лошото февруарско време в Тексас и блокирането на Суецкия канал изостриха много от тези проблеми.
В този контекст нарастващото търсене на хапване навън, пътувания и билети за концерти и бейзболни мачове не е проблемът - това е решението. Спадът от 30-40% в много категории разходи за „изживявания“ поради социално дистанциране реално финансира ръста на харчовете за дълготрайни стоки. Нови басейни в задните дворове и надуваеми водни атракциони замениха семейните ваканции и пътуванията до увеселителните паркове.
С нормализирането на разходите, пътуванията, концертите и разходите за подслон ще погълнат по-голям дял от семейните бюджети, което ще доведе до забавяне - или направо спад - в потреблението на трайни стоки, което най-накрая ще даде глътка въздух на производителите в стремежа им да запълнят дупката между търсенето и предлагането.
Инфлацията наистина е „временна“, както посочи председателят на Федералния резерв Джером Пауъл, тъй като тя се основава на разходни модели, които е малко вероятно да се запазят. Пример: Реалният обем на продадените мотоциклети в САЩ през първото тримесечие на 2021 г. се е увеличил с 38% от края на 2019 г., докато производството им е спаднало с около 14% за същия период.
Ако 38% представлява новата тенденция на растеж в търсенето на мотоциклети, инфлацията би била истинска тревога. Производственият капацитет при мотоциклетите не е достатъчно еластичен, за да се коригира в краткосрочен план; ще са необходими допълнителни фабрики, оборудване и обучени работници. Но ако, както е много по-вероятно, този темп на растеж представлява еднократен бум, настъпил при много необичайни обстоятелства, тогава продажбите на мотоциклети вероятно ще спаднат през следващите тримесечия, производството ще се върне на пред-пандемичните нива и ценовият натиск трябва да се разсее.