fallback

Най-добрите бизнеси често се раждат в най-лошите времена

Предприемачите процъфтяват при волатилност, а тази пандемия създаде именно това, коментира съоснователят на Entrepreneur First

08:39 | 24.05.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На 13-годишна възраст Джоел Хелермарк се научава сам да програмира. На 16 години той стартира първата си компания, услуга за препоръчване на видеa. Сега, ветеран предприемач на 24 години, Хелермарк току-що е събрал 18 милиона долара, за да разшири Sana Labs, основаният от него шведски стартъп за дигитално образование.

"Аз съм функция на всички предимства на това да израснеш днес", казва той, цитиран от Джон Торнхил на страниците на Financial Times.

Докато много хора на неговата възраст изтъкват неравнопоставеността между поколенията, Хелермарк казва, че използва възможностите, на които поколението му е първото, което се радва.

Сред тях той изброява: демократизация на образованието от световна класа (той се е учил на машинно обучение, следвайки онлайн курсове на най-добрите американски университети); все по-евтините технологии, като изчислителните облаци; и възможността да се свързвате незабавно онлайн с бъдещи служители и клиенти навсякъде по света.

Тъй като пазарът на цифрово образование процъфтява в резултат на пандемията, Хелермарк има амбицията да създаде една от най-ценните компании в света. "Това е възможността, която търсим", казва той.

Подобен предприемачески фанатизъм е подхранван от отварянето на финансите, което дава на начинаещите предприемачи по-лесен от всякога достъп до парите на бизнес ангелите, фондовете за начален капитал и сайтовете за краудфъндинг. Докато световните фондови пазари остават бурни, a лихвените проценти ниски, инвеститорите влагат пари и в рисков капитал от по-късен етап на развитие на компанията. "Когато инвестирате, вие оформяте бъдещето", казва Мари Екеланд, френски технологичен инвеститор. "Не просто следвате вятъра, а го карате да духа", казва тя.

Хелермарк е едновременно изключителен и все по-типичен. Изключителен с това, че нестихващата енергия и неумолимият инициативен дух го отличават като предприемач по природа. Типичен е с това, че въплъщава новата вълна от предприемачи, целящи изграждане на кариера извън традиционния корпоративен свят.

Пандемията предизвика вълна от формиране на нов бизнес в много страни, тъй като спадът разтърси пазарите на труда. През април в САЩ са били направени 488 000 нови бизнес регистрации в сравнение с 232 000 преди година. Франция регистрира рекордни нива на бизнес инициативи. Силно увеличение имаше във Великобритания, Германия и Япония. "Определено живеем в ерата на предприемачеството", заяви британският финансов министър Риши Сунак.

Трудно е да се каже колко от тези нови фирми са създадени от отчаяние, като останали без работа хора регистрират компании, за да продават собствени продукти или услуги. Но данните несъмнено отразяват и нарастване на интереса към предприемачеството в много страни, особено сред младите.

Инвестиционната компания Entrepreneur First, която провежда шестмесечни програми за обучение за завършили студенти във Великобритания, Франция, Германия, Индия, Сингапур и Канада, казва, че отчита 80% годишен ръст на заявките. "Това е вдъхновено от пандемията ускорение на трайна тенденция", коментира Мат Клифърд, съосновател на EF. "Предприемачите процъфтяват при волатилност, а тази пандемия създаде именно това. Тенденцията е рационален отговор на възможностите", посочва той

Последният икономически катаклизъм може да внесе интересен обрат в дългогодишния спор за това дали предприемачите се раждат или създават. Едно от последствията от кризата през миналата година може би е насърчаването на много повече успешни студенти да основат старт ъп.

Изследване на Исаак Хакамо и Кристоф Клайнер от Университета на Индиана открива, че 1% увеличение на безработицата в САЩ в исторически план води до 0,5% по-ниска вероятност за намиране на работа в топ консултантска, финансова или технологична фирма.

След проучване на над 640 000 профила в LinkedIn на тези, които са завършили университети в САЩ между 1996 и 2014 г., изследователите установяват, че така наречените "предприемачи по принуда", които са стартирали бизнес при предишни икономически спадове, обикновено процъфтяват. В действителност  е по-вероятно те да оцелеят, да иновират и да получат финансова подкрепа, отколкото "доброволните предприемачи". Сред извадката от 36 000 предприемачи, индивидуални основатели успешно са листнали 141 компании, включително Dropbox, Airbnb, Instagram и YouTube. "Очаквам да видя подобен ефект и сега", изтъква Хакамо.

Много венчър компании, набиращи пари по време на последния икономически спад, поддържаха тезата, че някои от най-добрите бизнеси се раждат в най-лошите рецесии. Това може да е вярно. Ще бъде страхотно да наблюдаваме какви вълнуващи компании възникват от миналогодишния срив.

Повече и по тази тема може да научите по време на конференцията "Предприемачи на бъдещето". Информация за програма и лектори можете да намерите тук.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:02 | 14.09.22 г.
fallback