Икономистът Робърт Солоу някога отбеляза остроумно, че компютърната ера може да се види „навсякъде, освен в статистиката за производителността“, пише Клеър Джоунс за Financial Times.
Солоу говореше за парадокса на производителността, установен през 80-те години, когато нарастването на разходите за информационни технологии не бе отразено в данните за БВП. Днес Deutsche Bank са пита дали ще видим подобен парадокс, когато става въпрос за работата от вкъщи. Съмненията на Deutsche съвпаднаха с обявения от нея хибриден модел, при който банката ще позволи дистанционна работа до три дни в седмицата.
Според кредитора причината за парадокса с компютърната производителност се свежда до четири основни фактора:
„Първо, грешки при измерването. Второ, компютрите доведоха до по-голяма сложност и следователно напредъкът беше по-ограничен, отколкото като цяло се предполагаше. Трето, положителните ефекти се появиха с голямо забавяне - често десетилетия по-късно. И четвърто, несъответствие между производителността на индивида и тази на цялостната икономика.”
В новата тогава компютърна ера фактът, че хората трябваше да се адаптират към машините и новите процеси, натежаваше върху производството.
В случая на работа от вкъщи, авторите отбелязват, че „творческите задачи без фиксирани резултати“ обикновено изискват много интензивна комуникация. И макар че съществуващите екипи могат да повишат производителността си дистанционно, новодошлите ще имат трудности с интеграцията и „ще изградят неформални знания и установят неформални мрежи“.
Възможно е - както отбелязва Deutsche Bank - да се адаптираме и да станем по-добри потребители на Zoom, но не сме убедени, че някога ще може да има толкова ефективна комуникация по канали като Slack, колкото при контакта очи в очи, при който има много повече начини за набиране на информация от неща като тона на гласа или езика на тялото. Ако някой „замръзне” в Microsoft Teams, вероятно то е заради интернет връзката му, но ако нещо запецне на живо, значи е поради неправилна реплика.
Едно общо предимство на цифровизацията и работата от дома е, че те позволяват на компаниите да наемат сред много по-широк кръг служители, с много по-малко географски бариери. Все пак, освен ако всички не работят от вкъщи през цялото време, тези бариери могат да бъдат също толкова ограничаващи за служителите, работещи далеч от централата, които търсят повишение, но не могат да впечатлят висшестоящите.
Като цяло не сме сигурни дали това сравнение работи както смята Deutsche, въпреки че е интригуваща идея. Аргументът, че дигитализацията подобрява икономическото представяне е много по-убедителен от доказателствата, че работата от дома повишава производителността. Собственият ни опит с дистанционната работа през последната година е донякъде нееднозначен и опитът на повечето наши колеги отразява това.
Това, което бележката на Deutsche Bank обаче илюстрира добре, е, че има безброй фактори, които трябва да се вземат предвид както за работника, така и за фирмата, когато става въпрос за определяне къде и как трябва да се трудим. Вероятно постигането на правилния баланс ще отнеме доста време.