За римляните няма много съмнения, че техният град е символ на хаоса и неглижирането от политиците, корупция и бюрокрация, пише в материал европейското издание Politico. Но по отношение на ваксинацията срещу коронавируса местните власти в региона Лацио и основно в столицата Рим са изключение от правилото. Успехът всъщност е толкова съществен, че местните медии дори го наричат "чудото на Лацио".
Разбира се, това не става без проблеми, но е факт, че регионът е лидер по поставени ваксини в сраната - 98% от хората над 80 години вече имат поставена първа доза, а 70% са завършили своя ваксинационен цикъл. За сравнение в национален план 80% от италианците в тази възрастова група имат поставена първа доза ваксина срещу коронавируса и 50% - втора.
На този фон заболеваемостта сред хората на възраст между 80 и 84 години в периода 7 февруари - 9 април намалява с 40% в региона, а при хората над 85-годишна възраст намалението на новите случаи е от 35 на сто.
През следващите дни в Лацио започва ваксинирането на 50-годишните, посочва още Politico.
Доказателство за успеха на кампанията е и фактът, че много италианци променят местожителството си и се регистрират в Лацио с надеждата по-бързо да бъдат ваксинирани срещу коронавируса.
В другите италиански региони нещата не случват толкова бързо, нито толкова безпроблемно. Що се отнася до ваксинирането, региони като Ломбардия и Тоскана, които обикновено са много ефективни, направиха грешки - електронната система за записване не заработи, не бяха изпратени поканите за ваксиниране на възрастните хора, а в някои случаи хората трябваше да изминат по 100 километра, за да се ваксинират.
В Кампания не се съобразиха с националните планове за ваксиниране първо на възрастните и уязвимите групи и позволиха ваксиниране на професионалните групи. Така бързо бяха изразходени дозите на Pfizer/BioNTech и Moderna и на разположение остана ваксината на AstraZeneca, а първоначално тя не се препоръчваше за поставяне на хора над 60 години.
Здравната система на Лацио не е популярна, нито се смята за функционална. През последното десетилетие тя беше разтърсена от съкращения на медици, в резултат на което бяха затворени болници и има недостиг на легла. Но въпреки това тя премина през пандемията по-добре от по-голямата част от Италия, въпреки че ограниченията не бяха толкова жестоки. А сега по отношение на ваксинирането се превръща и в пример за подражание.
Алесио Д`Амато, който отговаря за кампанията в региона, разказва, че за изработване на плана е следвал модели от Израел, САЩ и Великобритания - трите най-добре представили се държави по отношение на ваксинацията срещу коронавируса.
В Израел например са разкрили големи ваксинационни центрове и всеки един от тях работи с точно определена ваксина. Така грешките и забавянето са ограничени до минимум. За да няма неизползвани дози, властите предупреждават хората, чието ваксиниране предстои в следващите дни. Останалите флакони, след като бъдат ваксинирани всички предвидени за деня, се дават на специални екипи, които поставят ваксините по домовете на хората, разказва италианският експерт.
По този план Лацио открива няколко големи центъра, включително на летище "Фиумичино" и жп гарата "Термини", където ваксини се поставят до полунощ. Капацитетът на тази мрежа от центрове е по 7 хил. поставени дози на ден.
От САЩ Лацио взима идеята за подвижни центрове за ваксиниране - първият такъв е изграден в мол край столицата Рим. А от Великобритания прилагат идеята да се впрегнат и фармацевтите за поставянето на ваксини на желаещите - близо 1000 фармацевти от областта са се включили в процеса.
Регионът има и своя принос за ваксинационната кампания - първи в Италия създава мобилно приложение за запазване на час за ваксиниране и първи в Европа е готов с ваксинационните паспорти. Сертификатът, който се издава е на английски език и може да бъде показван чрез специално приложение.
Има още няколко фактора, които помагат на Лацио - топлия климат, липсата на тежка индустрия и голям брой хора, които могат да работят от домовете си. И един дефект, който се превръща в ефект в условията на пандемия - лошите транспортни връзки ограничават движението на хората за разлика от други области и градове като Милано.