След приемането на пандемичния фискален пакет на новата администрация за 1,9 трлн. долара вниманието се насочва към инфраструктурата - отколешен приоритет в програмата за икономическо възстановяване на президента Джо Байдън. Голяма инициатива относно инфраструктурата би постигнала множество цели едновременно: разкриване на работни места, повишаване на заплатите, укрепване на икономиката, подобряване на индустриалната конкурентоспособност и ускоряване на прехода към зелена енергия. Като се има предвид комбинацията на всички тези неотложни цели, Конгресът не трябва да се плаши от заемите, необходими за финансиране на плана, пише Ноа Смит за Bloomberg.
Традиционно американските планове за инфраструктура са мрачна необходимост, която поддържа съществуващата икономика, без реално да я подобрява. Инженерите предупреждават, че пътищата и мостовете ни се разпадат и след години федералното правителство ще хвърли пари за проблема, заедно с малко проекти за ново строителство. Пътищата и мостовете ще бъдат закърпени в поносимо състояние, някои строителни работници ще намерят работа и системата ще изкара още няколко години.
Законопроектът на Байдън почти сигурно ще бъде различен. Амбициозните планове, изложени в неговата кампания, представляват трансформация на американската икономика. Най-големите цели на Байдън включват мащабна преориентация към зелена енергия, насърчаване на местното производство и акцент върху работните места в областта на грижите, които се очаква да осигурят масова заетост на средната класа през следващите десетилетия.
Все още не е ясно колко от това всъщност ще влезе в законопроекта за инфраструктурата. Първият голям въпрос е дали Байдън ще използва процеса на съгласуване през следващата фискална година, която започва на 1 октомври. Това ще позволи на инфраструктурата да заобиколи обструкциите, премахвайки необходимостта да се намерят 10 републикански сенатори, които да подкрепят законопроекта. Като се има предвид, че нито един републикански сенатор не гласува в подкрепа на фискалните стимули на Байдън, въпреки че те са популярни сред републиканските гласоподаватели, то вероятно съгласуването е пътят.
Това ще ограничи законопроекта до фискални мерки, което означава, че много от регулаторните усилия, за които Байдън настоява - например налагане на по-високи стандарти за икономия на гориво - може да се наложи да бъдат премахнати и разгледани в отделно законодателство.
Но разходните елементи ще бъдат наистина ключовата част. Ускоряването на прехода към зелена енергия е най-важната икономическа задача на страната, тъй като съчетава екзистенциалния императив за борба с изменението на климата с икономическите обещания за по-евтина енергия. Удивителният спад в цената на слънчевата енергия и батериите обещава да предизвика революция в производителността в много други сектори на икономиката - включително промишлеността - но ще изисква големи инвестиции, за да се реализира този потенциал.