САЩ остават най-предпочитаната дестинация за инвестиции и разширяване на бизнеса в света за поредна година. Това показват данните от 24-то годишно проучване сред главните изпълнителни директори на над 5 хил. компании, осъществено от консултантската компания PricewaterhouseCoopers (PwC).
Челната тройка се допълва от Китай и Германия. Великобритания влиза на четвърта позиция, като измества Индия, която пада на пета. Промяната е свързана с Brexit и позиционирането на Острова като независима държава, коментира председателят на борда на PricewaterhouseCoopers Боб Мориц на форума Reuters Global Markets.
Американските и германските компании са най-благосклонни към инвестициите във Великобритания, допълва Мориц.
Общо 35% от анкетираните главни изпълнителни директори виждат САЩ като водещ пазар за експанзия на бизнеса, сочат данните на компанията. От участниците в анкетата 28% подкрепят Китай, което прави разлика от 7 процентни пункта. През 2020 г. разликата обаче е само 1 процентен пункт.
Увеличаването на тази разлика се обяснява с новите политически събития и съществуващото напрежение между Вашингтон и Пекин. Главните изпълнителни директори се пренасочват от Китай към Канада и Мексико като алтернативни пазари за инвестиции.
Същевременно главните изпълнителни директори на компании, базирани в Китай, отчитат нарастващ интерес към големи икономики като САЩ, Германия и Япония - основни дестинации за китайския износ.
За Германия гласуват 17% от участниците в проучването, за Великобритания – 11%, а за Индия – 8%. Япония се класира на шесто място, като измества Австралия от позицията.
Увереност в ръста на приходите и възстановяването на икономиката
Главните изпълнителни директори, които участват в проучването на PwC, изразяват увереност в растежа на приходите тази година. Около 36% от анкетираните заявяват, че са „много уверени“ в перспективите пред техните организации през следващите 12 месеца в сравнение с 27% от изпълнителните директори през 2020 г.
Докато глобалното доверие нараства, има големи различия в различните между отделните отрасли, повлияни от поведението на потребителите на фона на пандемията.
Изпълнителните директори в технологичния и телекомуникационния сектор показват най-високи нива на доверие – съответно 45% и 43%. Изпълнителните директори в секторите на транспорта и логистиката (29%) и хотелиерството и отдиха (27%) са сред най-малко уверените в способността си да увеличават приходите на компаниите си през следващите 12 месеца.
Общо 76% от световните бизнес лидери – или над три четвърти от участниците в проучването, прогнозират, че икономическият растеж ще се подобри през 2021 г. За сравнение, през 2020 г. само 22% от анкетираните бяха на това мнение, а през 2019 г. – 42%. Това е най-високото ниво на оптимизъм, откакто компанията започва да задава този въпрос през 2012 г.
Оптимизмът сред изпълнителните директори по отношение на глобалния икономически растеж е особено силен в Северна Америка и Западна Европа, като съответно 86% и 76% от участниците от тези региони прогнозират подобрен глобален растеж през следващата година.
Изпълнителните директори сега са изправени пред две основни предизвикателства: първо, как да изградят доверие с широк кръг от заинтересовани страни, чиито очаквания за бизнеса са по-високи от всякога, и второ, как да адаптират своя бизнес и да постигнат устойчиви резултати в бързо променяща се външна среда, посочва се в анализа. Организациите, които успеят, ще бъдат в най-добра позиция да излязат от пандемията като силен, издръжлив и продуктивен бизнес, способен да устои на бъдещи сътресения, заключават анализаторите.