Най-богатият човек на планетата Илон Мъск изненада автомобилната индустрия, като избра малък град в Източна Германия за своята първа европейска фабрика за сглобяване на електромобилите на Tesla Inc. Политикът, който насочи Мъск към това място, сега иска да превърне региона в основен производствен център за компоненти за електрически превозни средства.
Очаква се съоръжението за производство на батерии за електромобили, което ще бъде изградено до фабриката на американския концерн, да влезе в експлоатация след около две години, изтъква в интервю Йорг Щайнбах, министър на икономиката в германската провинция Бранденбург, цитиран от Bloomberg.
Но Tesla далеч не е единственият голям концерн, който цели да развива дейност в района. Германският гигант в химическата промишленост BASF SE възнамерява да започне производството на катоди и да рециклира батерии за електромобили в близкия град Шварцхайде. Френската Air Liquide SA ще инвестира 40 млн. евро за доставка на кислород и азот до този обект. А американската фирма Microvast планира да изгради станции за бързо зареждане на електрически микробуси и кросоувъри в Лудвигсфелде.
Тези инвестиции плюс амбициите на Мъск, според който съоръжението в Грюнхайде може да се превърне в най-големия завод за батерии в света, подхранват надеждите, че Бранденбург, загубила голяма част от тежката си индустрия по време на Втората световна война и след падането на Берлинската стена, може да се превърне в своеобразен хъб за електромобилната индустрия, осигурявайки хиляди нови работни места.
„Това е визията, която преследвам“, заяви Щайнбах и добави, че идването на Tesla е поставило провинцията на картата за много компании, които искат да създадат нови индустриални обекти.
Преди старта на производството на батерии в Германия Tesla ще въведе в експлоатация своя завод за сглобяване на електромобили Model Y, като съоръжението е планирано да започне дейност в средата на тази година и да достигне годишен производствен капацитет от 500 000 превозни средства.
Щайнбах изтъква, че е „напълно спокоен“, що се отнася до одобрението на автомобилния завод на Tesla на местно ниво. Всяко забавяне на регулаторния процес не означава, че фабриката няма да получи окончателна зелена светлина за производство, добавя той.
Властите поставят качеството пред бързината, за да гарантират, че всяко решение ще предотврати бъдещи правни предизвикателства, посочва Щайнбах. Макар да не изключва, че закъсненията в края на миналата година могат да забавят откриването на фабриката, той заяви, че Tesla не е дала никакви индикации, че производството може да бъде отложено за след юли.
64-годишният Щайнбах е допринесъл за пренасочването на инвестициите на Тесла към Германия в края на 2019 г., изтъквайки близостта на Бранденбург с Берлин, наличието на достатъчно квалифицирана работна сила и изобилието от мощности с чиста енергия.
Заводът в Грюнхайде е ключов за американския производител на автомобили, който цели да подкрепи плановете на Мъск за разширение на бизнеса в Европа, точно както Volkswagen AG, Daimler AG и BMW AG акцентират върху своите електрически модели.
За Германия новият завод на Tesla обещава нови работни места на фона на продължаващите икономически сътресения, предизвикани от разпространението на коронавируса. Ангажирайки се с постепенната електрификация и „изчистване“ на транспортния сектор, правителството на канцлера Ангела Меркел протегна ръка към Мъск, като министърът на икономиката Петер Алтмайер обеща на изпълнителния директор каквато и да е помощ, за да може съоръжението да функционира.
Щайнбах също взима участие в тази инициатива, изтъквайки пакетите от помощи, които са на разположение на компанията, и подпомагайки връзката между американския концерн и местните агенции за набиране на персонал.