fallback

Потребителите няма да изберат местното производство от патриотизъм

Изкушаващо е да се хвърлят пари за национални кампании, но те са незначителни в сравнение с бюджетите на глобалните брандове

21:44 | 02.02.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

При встъпването си в длъжност като първи президент на САЩ през 1789 г. Джордж Уошингтън носеше кафяв двуреден костюм от плат от Кънектикът. „Платът и копчетата... наистина са признание за производителите в тази страна“, коментира той своята демонстрация на независимост от британските шивашки изделия, пише Джон Гапър за Financial Times.

Неговият наследник Джо Байдън предприе стъпки, за да гарантира, че правителството на САЩ ще купува само „американски стоки с местни компоненти от американски работници.“ Ефектът беше леко помрачен от швейцарския ролекс, носен от президента при подписването на указа.

Президентите Байдън и Уошингтън, които се премениха в копринени британски костюми за вечерта след встъпването, олицетворяват вековен сблъсък. Като лидери те се опитват да подкрепят местната индустрия, но като потребители искат висококачествени стоки и услуги отвсякъде. Говори се, че ролексът е коледен подарък от първата дама Джил.

Патриотичните покупки са на мода, след като САЩ и ЕС се опитват да върнат у дома производството на всичко - от акумулаторни батерии до медицински консумативи от други страни, особено Китай. Гневът, че се произвеждат повече ваксини за AstraZeneca във Великобритания, отколкото в Белгия, предизвика неприятен спор между компанията и ЕС.

Обединеното кралство има своите трудности с вноса и износа на риба и сирене, както и на други стоки, подлежащи на здравни инспекции и митнически проверки, откакто напусна ЕС. „Заплахите на ЕС относно търговията с ваксини е предупреждение за нас. Трябва да увеличим способността си да правим нещата у дома, а не да разчитаме на прекалено много внос от ЕС“, туитна Джон Редууд, депутат, подкрепящ Брекзит.

Но един поглед в супермаркета показва, че докато британските купувачи ценят местните продукти, те също обичат и чуждите „забежки”, търсейки разнообразието, което предлага глобалното снабдяване. „Очаквам кварталният ми магазин да предложи местни банани и чай до края на месеца“, саркастично отговори един човек на Редууд.

Лесно е да бъдете подведени от днешния дебат относно закупуването от правителството на стоки и услуги, включително ваксини и военно оборудване. Заложени са много пари, особено в борбата за защита на населението срещу коронавирус, но сумите са незначителни спрямо потребителските разходи.

Усилията на правителството на САЩ да накара агенциите да избягват договорите с чужденци датират от Закона за покупка на американски стоки от 1933 г., приет след националистическа кампания на Уилям Рандолф Хърст във вестниците му. Но федералните договори са, както отбелязва Търговската камара на САЩ, „само частица от целия американски пазар“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:45 | 10.09.22 г.
fallback