Сан Франциско обикновено се преобразява през януари. Тогава обичайно се провежда годишната конференция за здравеопазване на JPMorgan. Тази година обаче по улиците на града не се разхожда нито една костюмирана личност от високите етажи на властта и корпорациите, защото събитието се провежда изцяло онлайн.
Политиците по света убеждават хората, че ваксините за коронавируса ще поставят „началото на края“ на пандемията. И хората се надяват това да се случи. Справка – данните за резервациите за летни почивки в Европа, пише FT в свой анализ.
Във виртуалния свят на здравната конференция обаче здравната индустрия се готви за продължителна война с вируса. „Сега вярваме повече, отколкото преди, да кажем, от 4 до 6 месеца, че ще има проблеми, които ще продължат далеч след 2022 г.“, коментира Том Полън, главен изпълнителен директор на Becton Dickinson, базиран в щата Ню Джърси, САЩ, производител на тестове и спринцовки.
Още две години продължителност на коронакризата – това е оптимистичната прогноза, според Стивън Танг, главен изпълнителен директор на OraSure Technologies, диагностична компания. „Необходимостта от тестове за Covid ще остане и след 2022 г. за по-развитите икономики“, посочва той. За по-бедните и развиващи се държави тази необходимост ще продължи до 2027-2030 г., прогнозира той.
Със сигурност ваксините носят известно облекчение и компаниите производители в известна степен промениха публичния си имидж от алчни експлоататори на спасители на човечеството. Извънредните постижения на BioNTech, Pfizer, Moderna, AstraZeneca и Университета в Оксфорд обаче няма толкова бързо да ни върнат нормалността.
„Промяна ще има, но предстои да оценим дали тя ще е малка, или ще е по-голяма“, коментира Анджела Хуон от Pfizer. Тя подчертава способността на вируса да мутира, заради което „можем да се озовем в ситуация, в която да ни трябва нова ваксина“.
Настоящите партиди ваксини, въпреки забележителната бързина на производството и ефикасността им, са уязвими и може скоро да станат безполезни, защото учените очакват мутации, които да не могат да бъдат обхванати от творенията им. Фармацевтичните компании са убедени, че могат да отговорят и на това предизвикателство, но това ще изисква време за адаптация на ваксините, нови регулаторни одобрения – в идеалния случай без други пълни клинични проучвания, и настройки на производствените мощности.
При положителния сценарий това ще се случва гладко, както при ежегодните противогрипни ваксини. В най-лошия случай ще сме винаги крачка след еволюиращия вирус.
Дори и ваксините да могат да се справят с мутации на коронавируса, огромен дял от хората все още не могат да бъдат обхванати от ваксинационните програми, заради което не може да се разчита на изграждане на стаден имунитет.
Стефан Бансел, главен изпълнителен директор на Moderna, коментира на конференцията на JPMorgan, че компанията ще започне скоро да тества ваксината си на деца. Той обаче предупреждава, че това ще отнеме много повече време, защото учените са внимателни с дозите. Данни от проучванията за ефикасността и ефектите от ваксината върху деца няма да бъдат публикувани преди следващата година, допълва той.
Все пак има нещо положително за инвеститорите. Анализаторите на JPMorgan дискутират какво ще бъде влиянието на ваксините върху приходите на фармацевтичните компании. Според тях това е устойчив бизнес, който ще устои на насрещните ветрове.