С успешното развитие на ваксините си срещу коронавируса биотехнологичните компании Biontech и Moderna показаха къде може да е изходът от пандемията на коронавируса. Постепенно става ясно колко огромен се оказва търговският и стратегически пробив, постигнат от двата пионера на messenger RNA (mRNA, информационна РНК) молекули, които стимулират имунната система.
Успехът на ваксината вероятно ще катапултира с един замах двете компании от Майнц и Бостън, които все още нямат други продукти на пазара, сред 20 до 25-те най-големи по продажби фармацевтични компании в света. В бъдеще те ще разполагат с изобилие от ресурси, за да разширят още повече позицията си на важен двигател за иновациите в индустрията, пише в свой анализ германският Handelsblatt.
Голям, ако не и също толкова голям скок напред се очертава и за базираната в Тюбинген Curevac. Нейната mRNA ваксина срещу Covid-19 в момента все още се тества във фаза 3 на проучването. Ако предостави данни за ефикасност, които са толкова добри, колкото тези на продуктите от Biontech и Moderna, Curevac също ще се превърне в напълно интегрирана фармацевтична компания със силни финансови резерви за разширяване на научните изследвания.
Сега, след като станаха известни допълнителните данни от ваксинални проучвания, има индикации, че новите ваксини, базирани на „пратениците“ нуклеинови киселини, т. нар. Messenger RNA, са водещи не само по отношение на скоростта на развитие, но и по отношение на ефективността и безопасността. Досега нито един от алтернативните методи за ваксиниране не се е доближил до това качество на ваксината. Например, наскоро бяха съобщени разочароващи данни за ваксина от китайския Sinovac от проучване в Бразилия.
Това е триумф за технологията на mRNA, както в технологично, така и в търговско отношение. Глобалната преговорна позиция и ценовата мощ на производителите всъщност се увеличиха през последните няколко седмици. Страните по света се бият за ваксините въпреки по-високите разходи и по-големите логистични предизвикателства.
Главният изпълнителен директор на Moderna Стефан Бансел наскоро даде ясна индикация за финансовите измерения на тези успехи – в своя презентация. Американската компания вече е продала почти 520 милиона дози ваксини за текущата година на обща цена от 11,7 милиарда долара. „И това не е всичко, ние преговаряме за допълнителни договори за доставка“, подчерта Бансел.
Сделките на Moderna към днешна дата имат средни продажби от около 22,50 долара на доза. През 2021 г. концернът възнамерява да произведе до милиард дози, но при всички случаи поне 600 милиона бройки. Следователно обемът на поръчката и потенциалният оборот трябва да продължат да нарастват.
Успехът по отношение на Covid вероятно ще бъде още по-сериозен за Biontech, която разработи и продава своята ваксина в съюз с фармацевтичния гигант Pfizer. Базираната в Майнц компания обикновено е по-предпазлива и все още не е публикувала финансови прогнози за 2021 г.
Pfizer трябваше временно да намали обема на доставките до европейските страни, както обяви в петък групата. Причината е увеличаване на производствения капацитет. Преди няколко дни обаче двата партньора повишиха производствената си цел за текущата година от 1,3 млрд. на 2 млрд. дози и сега я потвърдиха отново.
Според главния изпълнителен директор на Biontech Угур Сахин вече са продадени повече от милиард дози. Осигурените приходи за 2021 г. вероятно ще бъдат около 20 млрд. долара. Сега със своята ваксина компанията е на пазарите в 45 страни. Като се добавят и допълнителните обеми на производството, общите продажби могат да се доближат до 40 млрд. долара.
Все още не е ясно как ще се разпределят продажбите между партньорите. Pfizer и Biontech са договорили, че ще си поделят брутната печалба, т.е.разликата между приходите и производствените разходи. Според някои анализатори тя може да бъде до 75 процента от продажбите - и по този начин 10 до 15 милиарда долара за всеки от двата партньора.
Освен това за Biontech може да има приходи от съюза с Fosun, който разработва ваксината за китайския пазар. Не може да се изключи, че Biontech ще завърши текущата година с печалба и кешова позиция в двуцифрени милиарди евро, изчислява още Handelsblatt.
Такъв ярък преход в оперативния бизнес е безпрецедентен в биотехнологичната индустрия. Продажби в размер на няколкостотин милиона долара през първата година след пускането на продукта обикновено се считат за голям успех. Много компании никога не успяват сами да представят ново лекарство на пазара.
Цялата германска биотехнологична индустрия наскоро постигна приходи от едва около пет милиарда евро. Притокът на кеш в Biontech през текущата година ще съответства приблизително на това, което германската индустрия е набрала под формата на рисков капитал за две десетилетия.
Още преди успеха в разработването на ваксината срещу Covid специалистите по mRNA бяха добре финансирани благодарение на големи сделки с фармацевтични компании, пищни кръгове за финансиране и техните първични публични предлагания. Но с навлизането в бизнеса с Covid те вече нарастват до измерение, което ще им позволи да продължат още по-агресивен курс в научните изследвания.
И трите пионера в mRNA са решени да използват изцяло потенциала на своята технологична платформа и финансовата си сила. Biontech не разчита само на mRNA. Шефът на компанията Угур Сахин формулира стратегическата цел по следния начин: „Искаме да изградим глобален бизнес и да се превърнем във водеща компания в имунотерапията през 21 век“.
В допълнение към разработката за Covid в момента компанията управлява около дузина клинични проекти в изследванията на рака, включително концепции като индивидуализирани mRNA ваксини, които трябва да активират имунната система срещу специфични туморни мутации.
Biontech също така изследва нови клетъчни терапии и тества класически и биологично активни фармацевтични съставки, които биха могли да помогнат за стимулиране на имунната система или да забавят механизмите за растеж на раковите клетки.
Компанията планира да започне първите изследвания, свързани с одобрението, в областта на онкологията през 2021 г. и да вкара три от ранните проекти в клинична фаза 2. Biontech възнамерява да използва своята mRNA технология по-мащабно, както за разработването на допълнителни ваксини срещу инфекциозни заболявания, така и при терапия на рак. Освен всичко друго Biontech работи и върху медикаменти, които стимулират телесните клетки да произвеждат антитела срещу раковите клетки.
В средносрочен план шефът на компанията Угур Сахин също се стреми да използва технологията в други терапевтични области, като лечението на автоимунни заболявания. Преди няколко дни, например, учени от фирмата му публикуваха първите експерименти с животни, при които mRNA е била успешно използвана срещу автоимунното заболяване множествена склероза. „Искаме да използваме пълния потенциал на имунната система“, казва шефът на Biontech Сахин. „Той може да ни предпази от болести като Covid-19, но също така участва в около 80 процента от всички хронични заболявания. Можем да го използваме за посрещане на медицински нужди в различни заболявания".
В същото време Biontech и двамата конкуренти демонстрират, че разработването на ваксина срещу коронавируса няма да приключи с досегашния успех на продукта. Допълнителни проучвания вече са в ход. Biontech също така тества ваксината при деца и юноши.
Освен това компанията работи по промени, които трябва да дадат на ваксината по-добра стабилност и по този начин да позволят по-дългото ѝ съхранение при по-високи температури.
Ако пандемията на коронавируса се превърне в перманентно явление с постоянно мутиращ вирус, за което понастоящем има известни доказателства, mRNA ваксините могат да предложат допълнителни предимства пред конкуриращите се продукти, тъй като те по принцип могат да бъдат адаптирани към нови варианти на вируси в рамките на няколко седмици.
В допълнение, технологията mRNA обещава възможността да се повтарят често ваксинации, докато векторните ваксини на конкурентите, например, рискуват да станат по-малко ефективни, тъй като тези ваксини използват модифицирани вируси на настинка като преносни средства, срещу които имунната система развива защитни механизми.
Шефът на Moderna също демонтира голяма увереност. „MRNA е най-добрата платформа за производството на ваксини“, казва Бансел. Подобно на Biontech, американската компания се стреми да получи одобрение за ваксината си и за употреба при по-млади хора. В допълнение Moderna тества ваксини срещу други патогени, като грипния вирус и вируса Епщейн-Бар, който причинява инфекциозната мононуклеоза и насърчава някои видове рак.
За разлика от Biontech, американската компания разчита изключително на mRNA като технологична платформа. Амбициите обаче се простират и далеч отвъд инфекциозните болести. Американската компания тества, наред с други неща, няколко лекарства срещу рак и ваксини, а също така се стреми да използва своята технология за справяне с други заболявания, включително редки наследствени заболявания и метаболитни дефекти.
Едва ли ще има финансови ограничения за прилагането на тези стратегии нито за Moderna, нито за Biontech. „Ваксините срещу Covid, казва Бансел, са само началото“.